Di antara Hak dan Batil



Dr Zainur Rashid Zainuddin

Pertembungan yang berlaku di bulan Ramadan al Mubarak di bumi para Anbiya' ini adalah pertembungan di antara kumpulan al-Hak (pihak yang benar) dengan kumpulan al-batil.

Di satu pihak yang berjuang dengan amanah untuk mempertahankan tanah yang diduduki yang merupakan bumi para Anbiya dan bumi Isra'-Mikraj yang merupakan milik umat sejagat. Di satu pihak yang lain adalah kumpulan penjajah yang mendakwa pemilik bumi ini yang turut mendapat sokongan padu daripada kuasa besar dunia yang beraksi sebagai polis dan hakim dunia antarabangsa.

Umat sejagat seharusnya jelas terhadap apa yang berlaku dan bertanggung-jawab bagi mempertahankan benteng terakhir yang memperjuangkan pembebasan Masjid al Aqsa dan bumi Palestin yang diberkati ini.

Kemenangan dan kedaulatan tidak datang dengan mudah dan sekelip mata tetapi kemenangan itu hanya akan datang dengan pengorbanan dan susah payah. Ia tidak cukup dengan keyakinan semata-mata tanpa melakukan apa-apa usaha dan persiapan. Ia juga tidak cukup dengan doa dan solat hajat semata-mata. Justeru, banyak lagi usaha dan pengorbanan yang perlu kita lakukan.

Maksud firman Allah SWT dalam al Quran,

“Wahai orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan pendirian kamu”.

Surah Muhammad ayat 7:

“Sesungguhnya telah tetap janji Kami bagi hamba-hamba Kami yang diutus menjadi Rasul. Bahawa sesungguhnya merekalah orang yang diberikan pertolongan. Dan sesungguhnya tentera Kami (orang yang beriman) itulah yang pasti menang”.

(As-Shaffat: 171-173)

No comments

Powered by Blogger.