Kes Altantunya: Kehadiran Bapa, Amaran Terakhir Buat Najib !!


Biarpun kes pembunuhan warga Mongolia Altantunya Shariibuu masih dalam perbicaraan, namun kini perjalanannya nampak kian suram. Bahkan jarang dapat kita dengar kes ini diwar-warkan lagi menerusi media arus perdana. Kes yang yang menggemparkan negara dan seluruh dunia itu seolah-olah sengaja dirahsiakan serta dilewat-lewatkan. Sejak berakhirnya pilihanraya umum ke-12, perjalanan kes itu dilihat semakin terpinggir. Bahkan saksi-saksi yang dipanggil juga semakin tidak relevan dan mengarut-ngarut. Apakah ertinya semua ini?.

Apakah dengan tertubuhnya suruhanjaya bagi penambahbaikan sistem kehakiman di negara ini, maka kes ini dapat selesai dan dibicarakan secara adil dan saksama. Sebelum ini banyak keraguan yang timbul, hingga menyebabkan orang ramai sudah tidak yakin lagi dengan sistem kehakiman di negara kita. Sepatutnya kes ini diberi perhatian dan publisiti meluas oleh media. Mungkin ada pihak-pihak tertentu yang mahu ianya diselesaikan secara senyap, maka itulah perjalanan kes itu kelihatan semakin terpinggir.

Penangguhan dan beberapa keputusan mahkamah yang dilihat sengaja melindungi "seseorang" jelas sekali dapat dilihat apabila terdapat saksi utama kes itu iaitu sepupu Altantunya sendiri, Amy dihalang untuk menunjukkan gambar seorang pemimpin kerajaan Malaysia yang dilihat pernah makan bersama Altantunya dalam sebuah restoran di Perancis. Bukan sahaja, hakim yang menghalang malahan juga turut disokong oleh peguambela dan pendakwaraya sendiri. Bukankah bagai ada satu muslihat yang mereka ini bersekongkol untuk tidak mengaitkan individu terbabit dengan kes itu.


Soalnya, siapakah individu yang dikatakan pemimpin kerajaan dari Malaysia itu? Melihat kepada mereka yang d ituduh iaitu Razak Baginda seorang penganalisis politik yang begitu rapat dengan Timbalan Perdana Menteri, Najib Razak. Apakah benar gambar yang ingin ditunjukkan oleh Amy itu adalah Najib. Apa yang melucukan, Tian Chua pula ingin dipersalahkan gara-gara memaparkan foto Altantunya, Rosmah dan Najib dalam blognya (Gambaran foto yang ada pada Amy). Akibatnya bermacam-macam ancaman telah dibuat kepada Tian Chua, namun begitu kes itu kini reda apabila ada pihak yang masuk campur dan tidak mahu ia diperbesarkan. Soalnya, kenapa Najib gementar tiap kali namanya dikaitkan dengan kes ini. Lebih membingungkan lagi ialah, kenapa hakim tidak mahu Najib dipanggil sebagai saksi walhal namanya sering disebut-sebut dalam mahkamah. Apakah itu maknanya kes ini sekali lagi akan menjadi "sandiwara" seperti yang terjadi kepada Anwar. Di mana Mahathir tidak mahu ke mahkamah menjadi saksi, biarpun sapina telah dikeluarkan terhadap beliau ketika itu. Apakah kita akan menyaksikan satu lagi pencabulan undang-undang dalam institusi kehakiman di negara kita?.


Bukankah kes ini melibatkan masyarakat antarabangsa dan telah dibawa ke pengetahuan PBB. Kes ini sudah menjadi kes berprofail tinggi antara dua negara iaitu Malaysia dan Mongolia. Mengapakah banyak perkara yang tidak masuk akal berlaku dalam kes jenayah seperti ini. Sesungguhnya rakyat berhak untuk mengetahui dan memastikan satu perbicaraan yang adil dan telus.


Banyak kemusykilan yang perlu dijawab dalam memperbaiki mutu kehakiman di negara kita. Sama juga dalam kes Anwar yang sejak dari awal lagi rakyat sudah tahu akan perjalanan kes itu. Bukan amat memualkan jika satu kes sebesar itu rakyat sudah mengetahui keputusannya sejak awal-awal lagi. Akan pincanglah amalan undang-undang dalam sesebuah negara itu, pabila sesuatu keputusan penghakiman sudah boleh dibawa oleh rakyat biarpun kes belum selesai. Misalnya dalam kes Anwar dulu, rakyat sudah tahu yang Anwar pasti akan dijatuhkan hukuman yang berat biarpun perbicaraan didapati memihak kepadanya. Kerana rakyat sedar yang Anwar adalah mangsa "konspirasi politik" pihak-pihak tertentu. Namun, berkat doa orang yang dizalimi itu maka ianya termakbul juga dan kini Anwar telah bebas seperti biasa.
Kes Anwar juga telah menggemparkan dunia sebelum ini. Namun ianya tidaklah sehebat dan sezalim kes Altantunya. Anwar hanya didera, dicederakan, difitnah, diperlakukan seperti haiwan oleh musuh-musuhnya. Namun beliau masih boleh bernyawa biarpun dalam keadaan yang sungguh azab sengsara. Kes Altantunya adalah satu kezaliman melampau yang hanya kita dengar berlaku di Palestin, Bosnia serta negara-negara Islam yang dijajah oleh barat. Di Palestin, kita biasa mendengar orang Yahudi, Israel menyembelih, menyiksa, membakar dan menjadikan umat Islam disana seperti binatang. Mereka melakukan sesuka hati demi survival politik mereka. Keganasan itu disokong pula oleh polis dunia Amerika Syarikat. Lantaran itu sejak sekian lama bumi Palestin terus bermandikan darah. Biarpun banyak perbincangan dan perjanjian damai dimeterai, hingga kini belum nampak keganasan itu akan berakhir.



Itu di Palestin, dan pelakunya pula adalah orang Yahudi yang memang kita tahu mereka "menghalalkan" darah orang Islam disana. Namun, kes yang berlaku sekarang ialah di Malaysia, sebuah negara Islam yang dipimpin oleh orang Islam yang merupakan anak seorang bekas ulamak terkenal suatu ketika dulu. Apa yang lebih menyedihkan lagi ialah kes Altantunya dilihat lebih "ganas" daripada apa yang berlaku di palestin. Sudahlah beliau dibunuh, mayatnya pula dibom hingga berkecai. Bom yang digunakan pula ialah bom C4 yang hanya digunakan untuk perperangan. Lebih menyedihkan, mereka yang dituduh pula semuanya orang Melayu yang kononnya beragama Islam. Jelas kita lihat disini, perangai mereka ini saling tak tumpah persis seperti Yahudi. Mereka langsung tidak mempunyai sikap perikemanusian. Mereka meletupkan mayat bagi tujuan untuk menghilangkan segala bukti-bukti.



Namun mereka hanya merancang, perancangan Allah juga yang terbaik. Akhirnya kini, kes pembunuhan itu berjaya dibongkarkan juga. Cuma yang menghairankan kita ialah kerja itu dilakukan oleh Dua orang anggota polis Unit Tindakan Khas (UTK) iaitu Cif Inspektor Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar. Sungguh zalim sikap mereka ini yang telah diamanahkan untuk menjaga keselamatan negara tapi mereka pula yang bertindak melakukan jenayah terbabit. Umum mengetahui bahawa Kedua-duanya pegawai terbabit bertugas di UTK, iaitu pasukan berprofil tinggi, yang antaranya bertuga menjaga keselamatan pemimpin utama negara termasuk perdana menteri dan timbalannya. Soalnya kenapa pula mereka terlibat secara langsung dalam kes ini? Siapakah yang menyuruhnya melakukan perbuatan jenayah terkutuk ini?.



Semalam, kita digemparkan dengan kehadiran bapa Altantunya Dr. Shaariibuu Setev yang juga telah mengadakan sidang media berhubung dengan kekecewaannya terhadap perjalanan kes pembunuhan anaknya itu yang kelihatan sengaja dilambat-lambatkan. Bahkan, beliau melalui kerajaan Mongolia juga telah mengutus surat rasmi kepada Perdana Menteri minta kes itu dipercepatkan dan diberi perhatian yang sewajarnya. Namun, sikap membisu PM itu jelas menunjukkan yang kerajaan Malaysia tidak berminat untuk mengadili kes itu secara serius. Bahkan beliau juga kecewa kerana, kes anaknya itu sering ditangguh-tanggug dengan alasan yang tidak masuk akal. Beliau khuatir terdapat pihak tertentu yang mahukan kes ini dilewat-lewatkan dan akhirnya ditutup begitu sahaja setelah ketiadaan bukti yang kukuh. Beliau juga hairan, bagaimana kerajaan Malaysia boleh menyimpan terlalu lama penjenayah yang amat berbahaya seperti itu.



Susulan daripada apa yang berlaku ini, jika kes pembunuhan Altantuya tidak diberikan perbicaraan yang adil, pemerintah Mongolia akan memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia. Bapa Altantunya Dr. Shaariibuu Setev yang ditemani oleh peguam yang juga penterjemahnya, Munkhsaruul Mijiddorj memaklumkan bahawa Perdana Menteri Mongolia telah memberitahu Perdana Menteri Malaysia tahun lalu mengenai perkara ini. Namun Pak Lah hanya mendiamkan diri tanpa memberi sebarang maklum balas tentang perkara ini.



Maka kehadiran bapa Altantunya, dikatakan tepat pada masanya. Mungkinkah kehadirannya itu telah dirancang dalam usaha untuk melibatkan Najib dalam hal ini. Najib mesti dipanggil sebagai saksi untuk memberi keterangan kes ini. Namanya sudah dikaitkan, kenapa hakim tidak mengeluarkan sapina untuk memanggil Najib. Samalah yang berlaku dalam kes Linggam dulu, Suruhanjaya Siasatan DiRaja telah memanggil semua saksi yang namanya disebut dalam pita video Linggam itu termasuklah juga mantan PM Mahathir Mohamad. Itu hanya berlandaskan pita video semata-mata. Tetapi dalam kes Altantunya, nama Najib telah disebut beberapa kali dalam mahkamah. Maka adalah wajar Najib menjadi saksi untuk membela dirinya. Jika tidak dunia akan melihat mahkamah di Malaysia sama seperti dulu, tiada perubahan. Ini akan menakutkan para pelabur untuk datang ke negara kita. Kerana mereka khuatir denngan undang-undang rimba yang jelas akan memberi kemenangan kepada penjenayah sebenarnya.



Kita juga khuatir jika semua tertuduh akhirnya mengaku bersalah dan disabitkan dengan pembunuhan tersebut. Ini kerana mungkin Razak Baginda akan dipenjara seumur hidup dan Azilah serta Sirul akan dikenakan hukuman mati. Soalnya siapakah yang akan melihat hukuman itu dijalankan?. Ada yang berkata, akhirnya nanti Azilah dan Sirul dibebaskan dan dihantar berehat keluar negara dan menukar imej mereka. Yang dihukum adalah banduan-banduan lain yang menanti hukuman mati. Sebab itulah ada yang mengatakan bahawa mereka hairan kenapa kedua-dua tertuduh itu asyik menutup muka "Ala Ninja C4"?. Walhal, Mona Fendy sendiri pun orang ramai boleh kenal wajahnya. Perlakuan kedua-dua tertuduh ini seolah-olah mereka tidak mahu orang ramai kenal wajah mereka, bukankah jika mereka dibebaskan ikut jalan belakang nanti mereka boleh berada dimana- Tiada rakyat Malaysia yang kenal melainkan rakan terapat atau ahli keluarga. Mereka juga boleh menukar wajah dengan habuan wang ringgit yang ditawarkan jika mereka mengaku bersalah.



Manakala Razak Baginda pula akan dipenjarakan seumur hidup, walhal juga bakal menerima ganjaran lumayan dan dibebaskan menerusi jalan belakang. Mungkin beliau juga akan dihantar bermastautin diluar negara untuk beberapa ketika. Akhirnya mereka ini akan kembali ke Malaysia dalam keadaan kita sudah tidak kenal dengan penjenayah terbabit. Mungkin jika mereka makan disebelah kita dalam restoran mamak pun kita tak akan kenal. Apatah lagi jika mereka menukar imej seperti Osama Laden. Inilah teori yang sering diperkatakan oleh kebanyakkan rakyat Malaysia tentang kes Altantunya ini. Akhirnya, individu yang sepatutnya disabitkan sebagai perancang kes ini akan bebas dan bersenang-lenang. Inilah yang kita takutkan sebenarnya. Apatah lagi jika individu terbabit dipilih menjadi pemimpin nombor satu negara. Sanggupkah kita berhadapan dengan kemungkinan ini?.



Justeru itu, kehadiran bapa Altantunya juga mungkin telah dirancang oleh pihak kerajaan sendiri dalam memberi amaran kepada Najib supaya tidak bercita-cita untuk menentang Pak Lah dalam pemilihan agung UMNO bulan Disember nanti. Atau mungkin juga, ada pihak yang mahu Najib terus memberi sokongan kepada Pak Lah agar kekal sebagai PM dan tidak melayan tuntutan dari kalangan ahli-ahli dan pemimpin kanan UMNO yang mahukan peralihan kuasa berlaku sekarang. Inilah agaknya yang menyebabkan bapa Altantunya itu dibawa ke Malaysia. Sekurang-kurangnya ianya boleh mencemaskan anak Tun Razak itu. Jika tidak mahu masa depan karier politiknya hancur, eloklah dia mengikut sahaja arahan Pak Lah. Jika tersilap langkah, mungkin juga Najib akan dipanggil menjadi saksi di mahkamah. Mungkinkah ini akan berlaku? Sama-sama kita nantikan kisah ini. Bagaimanakah kesudahan riwayat politik Najib agaknya?

No comments

Powered by Blogger.