SAM ragui projek 'pahlawan' nyamuk

Berjuta-juta nyamuk "pahlawan" yang akan diuji untuk menentang aedes bagi mengawal peningkatan kes denggi boleh membawa mudarat alam sekitar dan kesihatan manusia yang serius, kata Sahabat Alam Malaysia (SAM).

Sebuah syarikat Britain dan Institut Penyeldidikan Perubatan dilaporkan sedang memperkenalkan jutaan nyamuk "pahlawan" - spesies aedes yang telah diubah bakanya - di Pulau Ketam, Selangor untuk tujuan itu.

Sambil menyatakan bantahan kerasnya, presiden SAM S M Mohammed Idris berkata apabila organisme yang diubah bakanya dilepaskan ke alam sekeliling, ia tidak boleh lagi ditarik balik seumpama barangan yang dipasarkan.

"Jika ia bercampur dan membiak silang dengan hidupan lain yang sama, atau lebih, berbahaya dengan aedes, tidak ada jalan untuk kita menghalang proses ini," katanya dalam satu kenyataan.

"Oleh itu, kita seharusnya sangat berhati-hati dan mengambil prinsip berjaga-jaga sebelum kita campur tangan dengan proses alam."

"Wang pembiayaan untuk mencipta hidupan yang diubah genetiknya harus dialihkan kepada memperkenalkan kaedah-kaedah yang mesra alam bagi melawan nyamuk aedes dan mencegah denggi," katanya.

"(Lagipun) tiada undang-undang untuk memastikan persekitaran dan masyarakat kini dilindungi secukupnya daripada kesan mudarat kejuruteraan generik.

"Akta Biokeselamatan hanya diluluskan di parlimen baru-baru ini dan tidak terdapat mekanisme peraturan dan keupayaan teknikal untuk memastikan keselamatan, kestabulan ekologi dan kepentingan sosio-ekonomi dilindungi secukupnya," katanya.

"Oleh itu, membenarkan syarikat mempromosikan hidupan yang diubah baka menjalankan ujian lapangan produk-produk mereka akan mendedahkan negara kita kepada risiko yang tidak perlu."

No comments

Powered by Blogger.