Beribu-Ribu Rakyat Pulau Pinang Beri Penghormatan Terakhir Kepada Mendiang Dr Lim

GEORGE TOWN, 28 Nov (Bernama) -- Tun Dr Lim Chong Eu, bekas Ketua Menteri Pulau Pinang yang meninggal dunia pada Rabu lepas, diberi penghormatan terakhir sebelum dibawa ke Tanah Perkuburan Cina Batu Gantung di sini.

Kira-kira 5,000 orang daripada segenap lapisan masyarakat berada di perkarangan Dewan Seri Pinang seawal pukul 9 pagi bagi melihat mendiang Dr Lim buat kali terakahir.

Mendiang yang diberi penghormatan negara, ditempatkan di dewan berkenaan sejak Jumaat lepas bagi membolehkan rakyat memberi penghormatan terakhir.

Antara orang kenamaan yang memberi penghormatan terakhir Ahad ialah Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, beberapa menteri Kabinet serta pemimpin parti politik.

Turut memberi penghormatan ialah keluarga mendiang, persatuan-persatuan Hokkien Pulau Pinang, Malaysia Buddhist Association dan anggota gabungannya, anggota Exco kerajaan negeri dan wakil persatuan sebelum mayatnya dibawa ke tanah perkuburan.

Selepas orang kenamaan dan anggota keluarga memberi penghormatan terakhir, mendiang Dr Lim diarak dari Dewan Seri Pinang pada pukul 11.30 pagi, dengan diiringi pasukan bendera dan gendang serta pasukan pancaragam dari Sekolah Penang Free dan Sekolah Menengah Persendirian Perempuan Cina Pulau Pinang.

Selain anggota keluarga dan sahabat mendiang, turut menyertai perarakan itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Perarakan penuh penghormatan itu bermula dari Lebuh Light, Jalan Masjid Kapitan Keling, Jalan Kampung Kolam, Lebuh Carnavon serta Jalan Magazine, Jalan Datuk Keramat, Jalan Ayer Itam, Jalan Scotland dan berakhir di Jalan Batu Gantung.

Suasana sedih menyelubungi orang ramai yang berbaris di sepanjang jalan yang dilalui perarakan yang membawa keranda mendiang.

Setibanya di tanah perkuburan itu kira-kira 12.50 tengah hari, simbolik penghormatan terakhir kepada mendiang Dr Lim adalah penyerahan Jalur Gemilang oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kepada anak mendiang, Lim Chien Aun.

Upacara sembahyang diadakan sejurus kemudian, sebelum mayat mendiang Dr Lim dibakar pada pukul 1.15 tengah hari.

Abu mendiang akan ditanam di sebelah kubur bapanya di Batu Gantung dalam tempoh terdekat.

Dr Lim, 91, meninggal dunia di rumahnya di Tanjung Bungah setelah hampir sebulan dirawat di Hospital Pulau Pinang akibat diserang angin ahmar.

Mendiang meninggalkan isteri, Toh Puan Goh Sing Yeng, dua anak lelaki iaitu Chien Aun, Chien Cheng serta dua anak perempuan Pao Lin dan Pao Yen.

Mendiang Dr Lim menjadi Ketua Menteri kedua Pulau Pinang selama 21 tahun dari Mei 1969 hingga Oktober 1990.

Beliau pernah menjadi Presiden MCA sebelum meninggalkan parti itu dan menjawat jawatan Presiden parti Gerakan selama sembilan tahun mulai 1971.

Di bawah kepimpinannya, Gerakan menyertai Barisan Nasional (BN) pada 1972.

No comments

Powered by Blogger.