Ucapan Penggulungan di Kongres Nasional PKR ke-7

Oleh Nurul Izzah Anwar, 29 November 2010

Bismillahir rahmanir rahim.

Terima kasih Tuan Pengerusi,

Yang saya hormati,

Ketua Umum, Dato’ Seri Anwar Ibrahim,

Presiden, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail,

Timbalan Presiden YB Sdr Azmin Ali,

Rakan-rakan Naib-Naib Presiden, YB Sdr Tian Chua, YB Pn Fuziah Salleh, YB Dato’ Dr Mansor Othman,

Juga rakan-rakan dalam Majlis Pimpinan Pusat yang baru sahaja mendapat mandat daripada anggota-anggota.

Para perwakilan, sekretariat parti, para anggota JPP, para pemerhati, hadirin-hadirat yang saya hormati sekalian

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pertama sekali saya ingin memanjat kesyukuran ke hadrat Ilahi di atas kejayaan Parti Keadilan Rakyat untuk menganjurkan Kongres Nasional buat kali yang ke-7.

Tidak lupa juga setinggi-tinggi penghargaan kepada YB Senator Dr Syed Husin Ali, yang
terus beristiqamah dalam perjuangan walaupun dalam usia 74 tahun.

Saya harap Dr Syed akan terus memainkan peranan dalam gerak kerja parti walaupun sudah mengumumkan persaraan daripada kepimpinan.

Saya juga ingin merakamkan penghargaan kepada kerajaan negeri Pakatan Rakyat iaitu negeri Selangor dibawah kepimpinan YAB Tan Sri Khalid Ibrahim selaku tuan rumah Kongres kita kali ini.

Sidang Perwakilan sekalian,

“Perjalanan Berliku Tetap Di Redah”

Pertama sekali saya ingin ucapkan jutaan terima kasih kepada ahli-ahli dan pimpinan parti yang telah memilih saya dan rakan-rakan lain untuk berada dalam barisan kepimpinan parti bagi penggal ini.

Saya memperingatkan diri saya dan juga para pemimpin yang telah dipilih akan amanah yang begitu besar yang diletakkan di bahu kita, bukan sahaja oleh anggota2, tapi juga keseluruhan rakyat Malaysia yang mengharapkan kesinambungan perjuangan kita demi melahirkan Malaysia yang lebih baik.

Sesungguhnya kemenangan ini adalah hasil daripada perjalanan yang penuh ranjau dan berliku yang pada hemat saya adalah satu proses yang wajib dilalui oleh mana-mana pihak untuk melahirkan sesuatu yang lebih baik, yang lebih matang, yang lebih mantap selagi kita dapat secara jujur mengambil iktibar daripada segala keperitan apa yang telah kita lalui bersama. Barulah ia menjadi perjuangan yang bernilai dan penuh bermakna.


Sidang Perwakilan sekalian,

“Politik Jujur Asas Perjuangan” , dengan izin, “Honest Politics as the Foundation to our Struggle”

Sejak 12 tahun dahulu, Parti Keadilan Rakyat dari peringkat akar umbi, pimpinan cabang sehinggalah kepada ahli-ahli Majlis Pimpinan Pusat dan Presiden serta Ketua Umum telah bekerja keras mendedahkan penyelewengan pentadbiran Barisan Nasional.

Pergilah keluar sana bertemu rakyat. Tanyalah siapa sahaja mereka yang tahu beratus-ratus kisah tentang mereka yang menjadi kaya raya dengan menggunakan duit rakyat. Tanyalah siapa sahaja mereka yang tahu beribu-ribu kisah tentang mereka yang mengamalkan rasuah dan salah guna kuasa untuk keuntungan peribadi. Tanyalah siapa sahaja mereka yang tahu berjuta-juta kisah kesengsaraan rakyat bersabung nyawa, membanting tulang untuk mendapatkan kehidupan yang sejahtera dan menzahirkan jiwa merdeka yang bermaruah di tanah air yang bertuah ini.

Tanyalah siapakah rakyat dan siapalah tuan yang sebenar yang membelakangkan dan tidak mengutamakan rakyat?

Mesej bahawa pentadbiran Barisan Nasional itu rasuah, tidak amanah dan tidak cekap sudah sampai ke telinga kebanyakan rakyat. Ramai yang sudah faham dengan amalan ekonomi kerajaan Barisan Nasional yang menggunakan projek-projek awam dan wang rakyat untuk mengkayakan diri sendiri dan kroni.

Namun dalam dekad kedua perjuangan masanya sudah tiba untuk maju setapak lagi, kita perlu berbicara pula dalam bahasa yang menyentuh masalah peribadi rakyat. Kita perlu berbicara tentang penyelesaian kepada segala permasalahan rakyat.

Kita wajib berkata benar walaupun pedas ditelinga, pahit dilidah, perit dihati. Rakyat mahu mendengar apa yang kita boleh dan mampu tawarkan. Rakyat mahu kita jujur, dan telus didalam menyusun atur perjuangan yang bebas daripada penipuan dan penyelewengan didalam semua gerak langkah dan gerak kerja kita. Termasuk daripada pemilihan kepimpinan parti, penyampaian dasar-dasar dan rencana membina dan membebaskan Negara; dan penilaian prestasi memerintah amanah sebuah negeri yang diberikan kepada kita, dengan menggunakan bahasa yang mudah, jelas dan benar.

Apa yang saya tawarkan hari ini adalah ingatan bahawa kita sudah berjaya dalam fasa pertama untuk meletakkan Parti Keadilan Rakyat sebagai parti yang berwibawa; fasa seterusnya adalah mengenai kesinambungan dalam mengurus kejayaan kita.

Kita mesti berkata benar dan membudayakan Politik Jujur: Jujur perlakuan, Jujur pertuturan dan Jujur kepada Rakyat. Sememangnya Politik Jujur adalah Asas Perjuangan.

Sidang Perwakilan sekalian,

“Negara di Ambang Kehancuran, Rakyat Menanggung Beban”

Sedarkah kita, hutang isi rumah rakyat atau household debt setakat bulan Ogos lalu, berjumlah RM560 bilion, pertambahan RM44 bilion dalam tempoh hanya setahun. Ini berbanding dengan sekitar RM150 billion pada 1998.

Sedarkah kita, peratusan hutang kepada pendapatan boleh guna rakyat adalah, 140 peratus – yang tertinggi di Asia. Maknanya rakyat sebegitu besar berhutang lebih banyak daripada pendapatan mereka.

Sedarkah kita, kira-kira 200,000 golongan muda di negara kita yang masih gagal memulakan pembayaran semula pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) selepas enam bulan tamat pengajian.

Dalam bahasa mudah, rakyat Malaysia hari ini semakin miskin. Yang paling tertekan adalah golongan muda yang memasuki alam pekerjaan. Gaji rendah, hutang pula tinggi.

Ini baru melihat satu sektor, belum lagi kita mengupas kemerosotan sektor-sektor lain.

Inilah nasib rakyat: Negara di ambang kehancuran, rakyat menanggung beban.

Sidang Perwakilan Sekalian,

“Negara di Ambang Kemakmuran, Rakyat Penentu Masa Depan”

Hasrat saya untuk berjuang dalam parti adalah untuk mengembalikan keyakinan rakyat bahawa negara boleh dibina semula keluar dari ambang kehancuran. Ini bukanlah angan-angan kosong, kerana Malaysia mempunyai sejarah melaksanakan program besar-besaran bagi pembangunan negara. Pra-syaratnya hanyalah melalui amalan politik nilai murni dan jujur.

Satu masa dahulu, negara menubuhkan Felda, memberikan tanah ladang kepada penduduk desa untuk menyelesaikan masalah kemiskinan di pedalaman.

Satu masa dahulu, negara menubuhkan Kolej Perguruan Malaya di Kirkby, Liverpool pada tahun 1950an untuk melatih sebaik mungkin tenaga pengajar kita bagi negara yang ketika itu kurang kepakaran dalam bidang pendidikan.

Satu masa dahulu, negara menubuhkan Petronas yang meneroka khazanah negara untuk menghasilkan sumber kewangan yang dapat dinikmati segenap lapisan rakyat.

Malangnya, kesemua itu satu masa dahulu, kerana pada masa kini Felda telah dinodai, sistem pendidikan telah mundur, dan Petronas telah diguna untuk kepentingan peribadi.

Sedarlah! Negara memiliki sumber, negara memiliki keupayaan, negara memiliki kepakaran. Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang kaya untuk semua rakyat dan keluar dari ambang kehancuran, seandainya negara dipimpin oleh pimpinan yang mengamalkan politik nilai murni yang jujur. Inilah seruan yang wajib Parti Keadilan Rakyat sahut.

Sidang Perwakilan sekalian,

“Pilihan Penentu Keadilan”

Membuat pilihan adalah satu anugerah suci kepada semua makhluk, di mana kita menilai, memilih dan menerima akibat apa yang dipilih.

Pilih yang benar dapatlah yang benar. Pilih yang batil dapatlah yang batil.

Kita telah pun memilih barisan kepimpinan tetapi yang lebih penting adalah apa yang akan menjadi pilihan rakyat?

Rakyat akan memilih parti yang bermaruah, bersedia dan berkebolehan untuk diberikan amanah memerintah dan membangunkan Negara.

Oleh itu adakah Parti Keadilan Rakyat parti yang Bermaruah? Parti yang Bersedia? Parti yang Berkebolehan?

Parti Keadilan Rakyat adalah parti bermaruah; seandainya kita jujur dan berjuang berdasarkan prinsip nilai murni yang tinggi dan bukan berdasarkan personaliti sahaja. Kita mesti membezakan antara Personaliti Dan Prinsip yang dibawa Personaliti. Hanya Prinsip dan bukannya Personaliti yang mesti diinstitusikan di dalam parti kita.

Parti Keadilan Rakyat adalah parti yang bersedia; seandainya kita belajar daripada proses pemilihan yang baru berlangsung melalui pelaksanaan langkah-langkah susulan yang dapat meleraikan keresahan anggota. Contohnya melalui siasatan pihak yang bebas dan berkecuali. Dan saya fikir ini juga selaras dengan jaminan yang diberikan oleh Ketua Umum malam semalam.

Parti Keadilan Rakyat adalah parti yang berkebolehan; seandainya kita meremajakan dan menawarkan kepimpinan yang bukan sahaja mahir, beramanah tapi juga berpegang teguh kepada prinsip-prinsip dan asas perjuangan parti.

Kekuatan kita adalah keupayaan kita menggamit harapan rakyat dan imaginasi rakyat untuk melahirkan Malaysia yang lebih baik yang akan hanya dapat diteruskan jika kita amalkan Politik Nilai Murni secara Jujur.

Marilah kita berganding bahu, marilah kita bersatu, marilah kita bersama menjiwai Politik Harapan dan Pembebasan demi melahirkan Malaysia yang lebih baik, bermula yang dari Sabah, Sarawak, Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Selangor, Perak, Terengganu, Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Perlis, dan Wilayah Persekutuan, khususnya Kuala Lumpur!

Sekian wabillahitaufik walhidayah, Assalamualaikum warahmatullahhiwabarakatuh.

Terima kasih.

No comments

Powered by Blogger.