Penghujung 2010 – anjakan baru Kelantan

Empat perkara besar berlaku di penghujung tahun 2010 bagi Negeri Kelantan, iaitu pemasyhuran al-Sultan Muhammad ke-V selaku Sultan Kelantan, sambutan 20 tahun pentadbiran Membangun Bersama Islam Negeri Kelantan, diikuti pilihan raya kecil Galas dan terakhir berlangsungnya Expo Cheng Ho Kelantan-China International Trade Fair. Bagi keempat-empat event besar itu, ternyata ia membawa suatu nilai anjakan baru untuk Kelantan.

Kenapa dikatakan anjakan baru, sedangkan bukan semua event itu yang menyerlah impak positif kepada Negeri Kelantan? Terutamanya kesan pilihan raya kecil Galas pada 4 November yang dikatakan memberi pukulan teruk kepada PAS, sedangkan pada masa sama ia memberi dorongan baru kepada Umno menambahkan satu lagi kerusi di Dewan Negeri Kelantan.

Apa pun bagi sesetengah penafsiran di pihak Kerajaan Negeri Kelantan, sebenarnya kesan paca Galas adalah suatu anjakan dalaman kerajaan Negeri dan parti PAS sendiri yang sudah dua dekad mengurus kepentingan rakyat. Ini kerana pilihan raya kecil Galas berlaku dalam suasana kerajaan Negeri baru sahaja menyambut usia 20 tahun pentadbiran berteraskan Membangun Bersama Islam pada 20 Oktober. Hatta beberapa acara sambutan itu turut di bawa ke kawasan pilihan raya, antaranya Program Bertani Satu Ibadat, penyampaian surat milikan tanah dan pemasangan billboard sambutan 20 tahun serta pengedaran risalah penerangan mengenai kejayaan pembangunan Negeri Kelantan bertemakan dua dekad Kelantan menerajui perubahan.

Walau pun demikian, sambutan 20 tahun pentadbiran kerajaan Negeri Kelantan yang berlandaskan dasar dan prinsip Membangun Bersama Islam tetap dianggap sebagai suatu anjakan baru lantaran banyak perkara yang dijayakan sebelum ini amat perlu dinilai demi survival sebuah mandat rakyat yang cintakan Islam terus mentadbir Negeri. Justeru itu, menjadi tugas utama (prioriti) bagi pemimpin dan ketua-ketua masyarakat serta individu yang memimpin pelbagai peringkat parti melakukan anjakan menurut lunas-lunas pentadbiran dan pengurusan sistematik agar setiap kelemahan dapat di atasi. Malah, di sebalik anjakan itu bakal menyerlah prosedur yang simple, dan terarah ke arah pemantapan segala-gala strategi, program dan pelaksanaan di peringkat kerajaan mahu pun parti.

Hal sedemikian boleh berlaku kerana Negeri dan rakyat seluruh pelusuk baru sahaja mendapat lonjakan semangat baru berikutan pemasyhuran sultan baru, Sultan Muhammad ke-V pada 13 September lalu sebagai meneruskan tradisi kekuasaan institusi raja berperlembagaan Negeri Kelantan. Sirna kegemilangan sewajarnya terserlah dan anjakan harapan sedia termaktub berikutan sifat kemuliaan dan keadilan serta peduli Sultan kepada Kerajaan dan Rakyat. Ia suatu lembaran baru yang dilihat boleh mencetuskan pengharapan tinggi rakyat yang bernaung di bawah payung tradisi al-sultan.

Paling istimewa kesan keberkatan Allah SWT ke atas bumi Negeri Kelantan dapat dilihat sepanjang berlangsungnya Ekspo Cheng Ho Kelantan-China International Fair bermula 21-26 November 2010. Tatkala ekspo tersebut telah mempamerkan suatu interaksi kaum, ekonomi dan nilai-nilai agama serta tradisi bertaraf global. Mana tidaknya, ekspo tersebut telah membawa masuk norma yang paling historikal kehebatan tokoh lagenda China, Laksamana Cheng Ho @ Zheng He @ 'Ma He' (1371–1435) yang pernah membawa tiga misi penting ke Negeri Kelantan tatkala misi pelayaran ke-4 (1413–1415).

Tiga misi penting itu melibatkan penyampain dakwah, pertukaran produk perdagangan dan penyebaran tradisi dan warisan tamadun China. Justeru kehebatan Cheng Ho yang dilahirkan sebagai seorang Muslim menjadi utusan Maharaja China era dinasti Ming turut tercatat dalam sejarah dunia apabila setiap destinasi dan titik singgahnya telah membawa impak kepada perkembangan perdagangan dan perubahan sosiobudaya serta adaptasi masyarakat sehingga membentuk komuniti China yang bersifat eksklusif, seperti Cina peranakan dan Cina kampung di Kelantan.

Di atas kehebatan tokoh Cheng Ho itulah, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan penganjuran Ekspo Cheng Ho 2010 tersebut berjaya mencapai matlamatnya. Ini kerana berdasarkan sambutan meriah daripada kalangan pengunjung tempatan, malah turut memenuhi kunjungan ialah masyarakat perdagangan, usahawan, budayawam dan pelancong.

Selain itu, kejayaan ekspo tersebut juga boleh dilihat dari segi penyertaan deligasi dagang China Muslim yang aktif dalam pemasaran produk halal bertaraf global. Kehadiran mereka cukup teruja dalam sentimen Kelantan ditadbir oleh seorang ulama’ yang tidak serik-serik mempromosi produk Islam dalam perspektif pentadbiran dan perekonomian Negeri. Sementelah pula, perancangan menonjolkan Kelantan bumi halal dan produk halal yang diberkati kerana selalu dibajai oleh siraman takwa. Dari segi pendekatan keselarian perniagaan (business matching) sudah pasti peluang sudah terbuka dan tunggu lagi jalinan kukuh jaringan perniagaan direalisasikan antara usahawan tempatan dengan peniaga China. Harapan seterusnya, semoga menjadi realiti pendekatan twinning state-province bakal berlaku antara Kelantan dengan China.

Mengurus peluang untuk masa depan

Apa yang penting bagi Negeri Kelantan pasca 20 tahun Kelantan mentadbir di bawah dasar Membangun Bersama Islam ialah bagaimana untuk mengurus rakyat agar terus komited menyokong usaha-usaha pembangunan yang dilaksanakan. Lebih-lebih lagi program pembangunan yang merakyati sumber (kekayaan) Negeri kepada semua golongan yang layak.

Justeru Kerajaan Negeri cukup komited untuk memperkasakan perkhidmatan prasarana untuk rakyat, antaranya memperkenalkan bekalan air berasaskan teknologi telaga jejari ke setiap jajahan, meramaikan lagi penerima deviden Ladang Rakyat, menyediakan ruang niaga yang lebih banyak sesuai dengan perancangan menjadikan Kelantan sebagai hub perdagangan serantau melibatkan Muslim Negara China, menambah bilangan projek perumahan rakyat, sedia mempertimbangkan kelulusan tanah untuk mana-mana rakyat yang layak dan mengusahakan kemasukan pelaburan baru bagi menambahkan peluang pekerjaan untuk rakyat.

Gagasan budaya khidmat cemerlang

Di sebalik kesungguhan melaksanakan program tersebut amat penting menjayakan gagasan budaya khidmat cemerlang berpandukan teras ibadat (ubudiah), tanggungjawab (masuliah) dan berkualiti (itqan). Penghayatan budaya khidmat berkonsepkan akidah merupakan orientasi beragama yang sudah diterapkan selama dua dekad diyakini dapat meningkatkan mutu perkhidmatan terbaik untuk rakyat. Justeru segala macam karenah birokrasi dapat dikurangkan dan jentera pelaksana berada pada kecekapan tuntas, mengutamakan daya kreativiti bersifat inovasi ke arah mencapai sasaran.

Sehubungan itu, selepas dua dekad dasar Membangun Bersama Islam memenuhi harapan rakyat, hakikatnya masih banyak peluang bagi Kerajaan Negeri melaksanakan program pembangunan yang bersifat spiritual dan material. Di antara peluang spiritual yang agak mencabar di sisi Kerajaan Negeri ialah bagaimana untuk memantapkan akidah generasi baru yang bakal menjadi pengundi pertama. Meskipun di pihak Kerajaan Negeri sudah menubuhkan Urusetia Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO, dan menjalankan program dakwah halaqat serta penjanaan pendidikan masyarakat untuk generasi muda, namun di sananya masih ramai generasi muda yang terjebak dengan pelbagai gejala penyakit spiritual. Tugas menyembuh penyakit ini merupakan cabaran agak besar untuk Kerjaaan Negeri menuju keharmonian masyarakat tanpa penyakit spiritual.

Demikian pula, dari aspek material adalah perlu dilihat secara khusus beberapa kepentingan rakyat yang wajar dipenuhi terutama melibatkan nilai-nilai ‘keselamatan’ rakyat berkaitan makanan, perumahan dan kebajikan. Rancangan pendataan (projek e-tegar) ahli masyarakat yang tegar dari segi kemiskinan dan keselesaan hidup merupakan kumpulan sasar yang harus ditangani secara serius bagi memastikan keperluan material dapat dipenuhi. Ini kerana indikator material (aspek keselesaan dan keperluan hidup bersifat basic needs) sering dijadikan rujukan serta asas menilai standard of living sama ada kecil atau besar saiz kemiskinan. Ini bermakna tumpuan pengurusan pembangunan material kumpulan sasar kelompok e-tegar harus dilihat secara bantuan, pemberian dan kebajikan. Program bantuan beras percuma, perumahan untuk sasaran dhuafat dan sumbangan kebajikan berupa one-off pendidikan adalah antara penyelesai. Namun ia dilihat masih belum mencukupi memandangkan aspek kebajikan rakyat masih perlu diperluaskan. Terutama melibatkan jaminan untuk mendapat pekerjaan atau menambah pendapatan demi survival.

Anjakan berteras Islam

Meskipun empat event penting sebagaimana dinyatakan pada awalnya dilihat sebagai milestone anjakan baru, namun perspektif penting dalam merealisasikan misi Kerajaan Negeri Kelantan di bawah kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ialah menjalankan anjakan berteraskan Islam. Justeru wajar diulang-ulang sebagai tazkirah untuk pemimpin, pentadbir dan pemuka masyarakat ialah pengukuhan akidah bekerja secara ikhlas dan kerana Allah SWT. Oleh itu, iringan semangat dan kesungguhan bekerja sebagai satu ibadat merupakan prinsip penting dijadikan etika ke arah mencipta hasil yang lumayan. Maka, kumpulan sasar (rakyat yang berkenaan) hendaklah dibina keyakinan untuk bergerak membina jati diri selari dengan prinsip ibadat yang perlu ditambah dengan budaya bersyukur.

Budaya bersyukur itu hendaklah diamalkan sebagai penghubung dengan keredhaan Ilahi. Di atas prinsip ini, pastinya Allah SWT sebagai pemilik dan pemberi rezeki akan melipatgandakan lagi nikmat rezeki dari seisi langit dan bumi (maksud al-Quran surah al-Araf ayat 96). Keyakinan kepada akidah bekerja inilah merupaskan anjakan sebenar yang perlu direalisasikan dalam konteks kemakmuran rakyat untuk mencapai keberkatan Allah SWT di sepanjang zaman.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.