Al Hamdulillah. Sekarang Dah Tahu Utusan Malaysia Sebagai Akhbar Pembohong!

PKAUM kata laporan Utusan petik ketuanya palsu, VC UM juga nafi

Oleh Syed Mu’az Syed Putra


KUALA LUMPUR, 18 Ogos – Presiden Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Malaya (PKAUM) Prof Madya Azmi Sharom menafikan sekeras-kerasnya laporan muka hadapan Utusan Malaysia hari ini kononnya beliau mendakwa seramai 146 staf akademik telah meletakkan jawatan kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan Naib Canselornya, Tan Sri Dr Ghauth Jasmon.

Sebaliknya tegas Azmi, pihaknya juga tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi mengenai perkara itu kepada akhbar milik Umno berkenaan.

Jasmon juga menafikan kandungan laporan itu.

Jelas Azmi, apa yang berlaku beberapa ahli PKAUM datang menemuinya untuk meluahkan perasaan tentang pentadbiran UM.

“Ada beberapa ahli jumpa saya untuk meluahkan perasaan dan saya kata boleh, tapi apa yang keluar dalam Utusan Malaysia itu adalah tidak benar kerana ia bukan pendirian PKUAM tapi kenyataan daripada ahli.

“Terdapat beberapa ahli yang kata A, B, C dan D itu sahaja, apa yang keluar (dalam Utusan Malaysia) itu bukan daripada saya, tapi mereka... bukan saya yang cakap tapi orang lain,” katanya kepada The Malaysian Insider dan menambah, beliau terkejut apabila dimaklumkan mengenai perkara itu.

Jelas Azmi, beliau hanya hadir majlis itu sebagai tanda sokongan dan untuk melindungi hak ahli PKAUM.

“Saya sendiri tidak pernah tengok angka itu, saya pun tidak tahu daripada mereka dapat angka itu... saya hanya berada di majlis itu selama 10 minit dan saya tidak kata apa-apa pun.

“Saya tidak pernah kata sedemikian dan saya nafikan, saya cuma bagi sokongan kepada ahli... itu sahaja,” katanya.

Berikutan laporan itu, Azmi memberitahu telah menghantar e-mel kepada Utusan Malaysia memohon agar ia ditarik balik.

Muka hadapan Utusan Malaysia hari ini mengatakan UM mengalami krisis kemerosotan ilmuwan dan pakar berikutan peletakan jawatan seramai 146 staf akademik sejak 2009 kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan kepimpinan Jasmon.

Mereka yang meletak jawatan melibatkan profesor, profesor madya, pensyarah dan ahli akademik dari pelbagai fakulti yang sudah lama menabur bakti dan berkhidmat di universiti itu.

Azmi dalam laporan itu berkata antara yang meletakkan jawatan ialah 52 orang dari Fakulti Perubatan, 12 dari Fakulti Perakaunan, 10 Fakulti Sains dan 8 orang dari Fakulti Kejuruteraan.

Pada tahun ini sahaja, katanya, kira-kira 20 staf akademik meletak jawatan atas alasan yang sama.

Azmi mendakwa Jasmon turut memperketatkan proses dan prosedur kenaikan pangkat dengan memfokuskan penerbitan jurnal yang tersenarai dalam pangkalan data ISI dan Scopus yang kurang memberi tumpuan kepada penerbitan dalam Bahasa Malaysia.

Jasmon dilantik menjadi Naib Canselor pada 2008 untuk menggantikan Tan Sri Dr. Rafiah Salim.

Sementara itu, Jasmon ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata, laporan Utusan Malaysia tidak betul dan beliau telah dimaklumkan Azmi mengenai perkara yang sebenar melalui e-mel.

“Tidak betul, memang tidak betul... saya nafikan, esok saya akan beri angka sebenar,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.