Anwar Seru Kerajaan Malaysia Siasat Pengambilalihan ESSO


SHAH ALAM 22 OGOS : Kerajaan Malaysia perlu menyiasat pengambilalihan aset hiliran Esso Malaysia oleh San Miguel Corp dari Filipina baru-baru ini jika mereka benar-benar serius mahu memupuk budaya urus tadbir korporat yang tegas dalam negara ini.

Menurut Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat gesaan itu susulan pengambil alihan aset hiliran Esso Malaysia pada harga USD610 million yang jauh lebih rendah daripada nilai pasarannya.

Malah, Anwar turut menggesa agar Suruhanjaya Sekuriti dan kumpulan pemerhati pemegang saham minoriti meneliti urusniaga itu untuk memastikan kepentingan pemegang saham minoriti tidak diabaikan.

Menurut Anwar, San Miguel Corp sebelum ini mempunyai Mirzan Mahathir, anak mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sebagai salah seorang pengarahnya selepas Mirzan memperolehi 19.9 peratus saham dalam konglomerat itu pada harga RM2.9.

Walaupun Mirzan kini bukan lagi pengarah dalam syarikat itu, beliau kekal sebagai Pengarah Petron Corporation, syarikat bersekutu

San Miguel Corp yang memiliki rangkaian loji penapis dan pengedar petrol di Filipina.

“Oleh itu, persoalan akan timbul samada pengambilalihan aset hiliran Esso itu berlaku pada harga yang sebegitu rendah bagi pihak Mirzan?

“Ini menjadi lebih penting kerana abangnya, Mokhzani Mahathir memperolehi sekian banyak manfaat daripada sektor huluan industri gas dan minyak melalui Kenchana Petroleum; terutamanya apabila bapa mereka merupakan penasihat Petronas,” kata Anwar dalam kenyataan medianya.

Tambahnya lagi, sektor korporat Malaysia perlu bebas dari amalan urusniaga ‘bawah meja’ yang dibudayakan BN DAN menjejaskan kepentingan orang ramai.

Penguasaan Mirzan dalam sektor korporat tanahair dengan bantuan kerajaan Umno BN bukan satu perkara baru.Beliau juga adalah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Kencana Petroleum yang memperolehi subsidi daripada kerajaan Umno sebagai pembekal tenaga bebas (IPP) dalam negara.

No comments

Powered by Blogger.