Majlis Syura Untuk Cari Penyelesaian Isu Pemeriksaan JAIS di Gereja


Kerajaan Selangor akan menubuhkan Majlis Syura dalam usaha menyelesaikan pertikaian berhubung pemeriksaan di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) pada 3 Ogos lalu.

Majlis Penasihat Syura ini akan dianggotai Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Mufti Negeri Selangor, Dato' Setia Mohd Tamyes Abd Wahid dan Timbalannya, Dato' Abd Majid Omar.

"Idea penubuhan Majlis Penasihat Syura ini dicadangkan oleh DYMM Sultan Selangor ketika kami mengadakan perbincangan pada minggu lalu. Saya menghargai nasihat baginda agar mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan isu ini secara berhemah dan memuaskan," kata Menteri Besar.

"Saya juga telah berjumpa dengan Mufti Negeri Selangor dan kami telah merumuskan formula untuk dirujuk oleh Majlis Syura," kata beliau lagi.

Majlis ini akan mengkaji isu-isu yang membimbangkan masyarakat Islam dan komuniti bukan Islam di Selangor untuk dibangunkan garis panduan demi memastikan sikap hormati menghormati dan harmoni pelbagi kaum dan agama terus terpelihara.

Menteri Besar juga berkata majlis ini akan mendapatkan maklumat daripada JAIS dan penganjur majlis makan malam itu, Harapan Komuniti. Sekiranya perlu, Majlis Syura juga akan memanggil DUMC dan 12 orang Islam yang menghadiri majlis makan malam di gereja berkenaan ketika pemeriksaan itu dilakukan.

Majlis ini juga akan mendengar dan meneliti sedalam-dalamnya laporan penuh oleh JAIS termasuk memeriksa maklumat, bukti dan pita rakaman mengenai pemeriksaan itu.

"Keutamaan Kerajaan Selangor ialah memastikan setiap aspek pentadbiran mematuhi prinsip keadilan, telus, amalan pentadbiran yang baik dan berintegriti," kata Menteri Besar.

Kerajaan Selangor mengulangi kesediaan untuk berbincang dan berdialog untuk menjaga keharmonian dan keamanan yang telah lama wujud di kalangan masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Dikeluarkan oleh

SEKRETARIAT AKHBAR

PEJABAT DATO' MENTERI BESAR SELANGOR
____________________________________________________________________

PRESS STATEMENT

AUGUST 23, 2011

SYURA CONSULTATIVE COUNCIL TO FIND SOLUTION ON CHURCH EXAMINATION BY JAIS

The Selangor Government will establish a Syura consultative council in its efforts to resolve the matter regarding the examination of Damansara Utama Methodist Church last Aug 3 by Selangor Islamic Religous Department (Jais).

The council will consist of three members; Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, state mufti Dato' Tamyes Abdul Wahid and his deputy Dato' Abdul Majid Omar.

"The idea to form this Syura council came from DYMM Tuanku Sultan when we had a discussion over the matter last week. I appreciate Tuanku's advice regarding how best to resolve this matter satisfactorily," said the Menteri Besar.

"I have also met the Mufti and we have formulated the term of reference for the council."

The council will explore areas of concern to both Muslim and non-Muslim communities in Selangor as well as develop guidelines to ensure mutual respect and harmony between people of different races and religion.

He also said the council will be seeking input from Jais and the host of the thanksgiving dinner, NGO Harapan Komuniti. If necessary, the council will also call the Damansara Utama Methodist Church and the 12 Muslims who were questions by Jais during the examination.

The council will also hear out Jais' full report on the examination as well as examine related documents and evidence, including video tapes of the incident.

"The state's priority is to ensure that every aspect of our administration adheres to the principles of justice, transparency, good governance and integrity," said the Menteri Besar.

The state government reiterates that it is always open to engagement and dialogue regarding the harmonious and mutually respectful coexistence of different religious communities.

PRESS SECRETARIAT

OFFICE OF DATO MENTERI BESAR SELANGOR

No comments

Powered by Blogger.