Sekadar bertanya, tegaskah Umno perangi murtad?


Oleh: Mat Zain Mat Isa

Tidak sepatutnya ada mana-mana pihak yang berfikiran waras tergamak mempertikaikan pendirian tegas PAS dalam mempertahankan akidah Islam. Sebagai sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar dan secara terbuka mencatatkan tujuan penubuhannya ialah untuk mempertahankan kesucian Islam, adalah tidak munasabah jika dikatakan PAS tidak peka atau tidak mengambil berat sebarang isu membabitkan akidah.

Bukankah gara-gara pendirian tegasnya dalam perkara itu terhasilnya gelombang pembersihan akidah sekitar lewat 70-an dan awal 80-an dulu? Umat Islam seluruh negara seakan dikejutkan dengan penjelasan dan penerangan oleh para pemimpin PAS mengenai batas-batas iman dan kufur.

Umno yang mendapati sebahagian perkara mencemarkan akidah itu bersebati dengan batang tubuhnya bukan sahaja panas telinga, malah seakan ‘terbakar punggung’. Para pemimpinnya tidak senang duduk dan merasa amat terpukul dengan perkara-perkara membatalkan syahadah dijelaskan pemimpin PAS.

Lalu bagi menyelamatkan maruah politiknya daripada terus dipertikaikan orang-orang Melayu, Umno bangkit menyerang balas PAS. Ia menuduh parti lawannya itu mengkafirkan orang-orang Umno, sekaligus menjadi punca perpecahan bangsa Melayu.

Hasil manipulasi kuasa didorong serakah politiknya, Umno berjaya menjuruskan persepsi umum kononnya PAS terlalu ghairah menghukum sesama Islam. Perbuatan para pemimpin PAS yang sebenarnya bertujuan mempertahankan kesucian akidah itu dianggap menggugat perpaduan bangsa dan keselamatan negara.

Akibatnya, sebilangan mereka terpaksa menghadapi ujian lebih menyeksakan daripada kerajaan pimpinan Umno, termasuk di tahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Sesiapa juga yang menyelusuri rentetan peristiwa membabitkan isu-isu akidah sudah pasti tidak akan terlepas pandang penglibatan aktif PAS. Sementara Pemuda Umno setakat ini belum diketahui umum sebarang keterlibatan serius dan lantang dalam membantah gejala murtad, para pemuda PAS pula menjadi tenaga pengerak paling aktif menjayakan FORKAD, sebuah front khusus menjulang perjuangan anti-murtad di negara ini.

Siri penerangan dan penjelasan PAS berhubung perkara-perkara membabitkan akidah tidak terbatas kepada kuliah agama di surau dan masjid sahaja. Ia turut diselitkan di dalam hampir setiap siri ceramah umum anjurannya.

Usaha itu diperpanjangkan lagi menerusi media cetak. Penerbitan PAS kerap dipenuhi rencana dan ulasan mengenai bahaya murtad. Selain siri tulisan yang kerap menghiasi dada Harakah, akhbar rasmi PAS, parti itu juga banyak menerbitkan risalah dan buku khusus membicarakan isu murtad.

Contohnya, ketika isu pertikaian penafsiran Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan mengenai kebebasan agama memuncak beberapa tahun lalu, PAS sekali lagi membuktikan keprihatinannya terhadap perkara itu.

Ia tidak sekadar menjadi penonton, malah terlibat secara aktif menjernihkan keadaan, termasuk mengadakan siri penjelasan dan penerangan mengenai letak duduk perkara itu dari persepktif Islam. Sebuah buku kecil sempat dihasilkan Badan Bertindak Anti-Murtad dengan kerjasama Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Harakah juga menjadi medan pendedahan paling laris berhubung sebilangan kes murtad. Setiap kali berlakunya wanita Islam menukar agama atau hilang dilarikan lelaki bukan Islam dengan tujuan memurtadkannya, akhbar rasmi PAS itu menyediakan ruangan tidak terbatas untuk pelbagai laporan dan ulasan agak terperinci.

Apakah keseriusan serupa pernah ditunjukkan Umno? Pernahkan di atas nama parti itu, ia menerbitkan sebarang risalah, buku atau penerbitan membicarakan gejala murtad? Pernahkah mana-mana pemimpin Umno menjadikan topik batas-batas iman dan kufur sebagai isi ceramah mereka kepada rakyat?

Pendirian tegas PAS dalam membanteras gejala murtad dibuktikan lagi dengan tekadnya mendaulatkan hukum Islam, termasuk Hudud dan Qisas. Akuilah betapa hanya hukum Islam yang memiliki peruntukan jelas meletakkan kesalahan murtad sebagai jenayah.

Untuk itu dua negeri yang dikuasai PAS, Kelantan dan Terengganu telah mengorak langkah bermakna merealisasikan hasrat itu. Ia bagaimana pun menghadapi jalan sukar, antaranya ekoran sikap hipokrit pemimpin Umno sendiri selaku penguasa di peringkat Pusat.

Itulah durjananya Umno. Ia bukan sahaja tidak boleh diharapkan untuk memperjuangkan kedaulatan hukum Islam dan tidak pernah berhasrat menyempurnakannya, parti itu malah muncul sebagai penghalang utama setiap usaha PAS ke arah itu.

Bukan sahaja usaha dua negeri di bawah PAS itu menempuh laluan sukar, usaha para pemimpin PAS memanfaatkan persidangan Dewan Rakyat bagi membicarakan isu murtad atau membahaskan kepentingan mewujudkan undang-undang anti-murtad juga tidak diberikan layanan sepatutnya oleh para pemimpin Umno.

Rekod sidang Parlimen membuktikan sekurang-kurangnya dua kali Ahli Parlimen Marang, Tuan Guru Abdul Hadi Awang (ketika itu sebagai Timbalan Presiden PAS) mengemukakan ususl persendirian bagi mendesak kerajaan menggubal undang-undang anti-murtad. Malangnya, usaha itu tidak berhasil, antaranya kerana wakil rakyat Umno sendiri tidak memberikan sokongan.

Beberapa penjelasan di atas sepatutnya membuatkan Umno malu untuk mempertikaikan komitmen PAS mempertahankan akidah Islam.

No comments

Powered by Blogger.