DAPSY Desak Kerajaan Lindungi Dr Pornthip

PULAU PINANG 12 Apr - Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) mahukan jaminan keselamatan terhadap pakar patologi Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand semasa memberi keterangan pada inkues kematian Teoh Beng Hock yang bersambung 20 April depan.

Dalam satu kenyataaa yang dikelurakan semalam Setiausaha Publisiti Kebangsaan DAPSY, Ng Wei Aik berkata pihaknya amat terkejut apabila mendengar laporan media bahawa pakar tersebut tidak akan memberi keterangan beliau pada inkues itu atas alasan menerima tekanan politik daripada Kerajaan Malaysia.

DAPSY mahukan jaminan kerajaan berhubung keselamatan peribadi Dr Pornthip dan semasa kehadiran beliau pada sesi inkues agar kebenaran terbongkar berhubung kematian tragik Beng Hock.

"Menurut Dr Pornthip pihak kementerian luar Thailand telah menerima isyarat daripada kerajaan Malaysia melalui saluran tidak rasmi bahawa kehadiran beliau tidak diingini."Beliau berkata Kementerian Kehakiman telah menerima maklumat dari Kementerian Luar Thailand bahawa Dr Pornthip mungkin akan menghadapi masalah termasuk kemungkinan dihalang memasuki negara ini," kata Wei Aik.Wei Aik yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Komtar berkata

Ini membuktikan kewujudan tangan hitam politik yang mencampuri perjalanan inkues Beng Hock termasuk keputusannya.

Beliau bertanya mengapa kerajaan Malaysia harus berasa gentar terhadap keteranganb Dr Pornthip sekiranya pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berpendirian Beng Hock telah membunuh diri?

"Berikutan pendedahna terbaru Dr Pornthip, kita mendesak supaya Perdana Menteri memberikan komitmen beliau sepenuhnya sepertimana jaminan yang beliau berikan kepada keluarga Beng Hock pada 28 Julai 2009 bahawa segala usaha akan dilakukan untuk membongkar punca kematian pembantu politik tersebut.

"Najib juga dilaporkan berkata, “Tidak ada sesuatu pun akan terlepas pandang sehingga punca sebenar kematian diketahui. Sekiranya terdapat sebarang jenayah, tindakan semestinya akan diambil.

"Kita mahu Najib memberi arahan kepada pihak polis dan Jabatan Imigresen untuk memberikan kerjasama sepenuhnya dalam memastikan Dr Pornthip mampu memasuki Malaysia tanpa sebarang halangan untuk memberi keterangan yang amat penting pada inkues ini selain kehadiran beliau tidak menjejas tugasan beliau di wilayah selatan Thialand," kata Wei Aik yang juga Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri.
Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.