Umno parti politik ‘Kipas Sate’-Zahid Hamidi

“Cukuplah politik ‘kipas sate’, kita sekarang dalam proses transformasi”-Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi membuat kenyataan itu ketika menyerahkan peruntukan bernilai RM 61 ribu 31 Cawangan dan 3 sayap utama Umno Cheras semalam.

Memang kena ke batang hidung Datuk Syed Ali Al Hasbshee yang juga ketua Bahagian Cheras yang satu ketika dulu membodek Setiausaha Agung Umno, Adnan Mansor untuk dicalonkan sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan bagi mengantikan Zulhasnan yang dikatakan gagal mempertahankan maruah BN pada PRU-12 yang lalu.

Namun 13 Bahagian di Wilayah menolak cadangannya dan menempelak Ali yang cuba menjatuhkan Zulhasnan dengan menyuruhnya mencermin diri sendiri kerana kawasanya yang tewas pada DAP pada 1999 dengan majoriti 8,000 undi telah mendapat malu lebih besar pada 2008 bila DAP berjaya meningkatkan majoriti kepada 28,000 undi.

Umno memang begitu, kalau tak bodek dan kipas mana boleh hidup. Tapi salah kipas, sate yang dibakar pun hangus.

Bukan sahaja di Cheras malah diseluruh negara Umno dianggotai oleh kaki-kaki kipas, sebab itulah Umno layak dipanggil parti politik kipas sate.

Lihat sahaja masa Perhimpunan Agung Umno, zaman Pak Lah jadi Presiden mereka kipas kuat-kuat. Sikit-sikit sebut hadhari. Tapi bila Pak Lah sudah pergi, Najib sudah mari. Satu Malaysia pula jadi slogan. Satu negara nak letak logo satu Malaysia.

Tapi itu semua bodek ada makna. Kalau tidak macam mana orang macam Ezam yang baru dua tahun masuk Umno balik boleh dilantik jadi Senator. Kalau tak pandai bodek macam Khairy, memang confirm kena pinggirkan. Tak guna jadi Ketua Pemuda dan ahli Parlimen, tapi Presiden layan macam pencacai sahaja.

Jadi mahu tidak mahu, walaupun Zahid tegur. Mereka peduli apa. Zahid naik pun sebab selalu kipas juga dulu-dulu. Dari Kipas Anwar dia kipas Mahthir dan Pak Lah.

Ha! lupa nak sebut. Mana pula Umno Cheras dapat peruntukan RM 61 ribu untuk mesyuarat 31 Cawangan dan 3 sayap partinya. Siapa yang bagi peruntukan itu. Duit Umno atau Kerajaan. Kalau duit Umno, itu duit hasil judi atau hasil arak ker?

Kalau duit rakyat, memang sah Umno ni parti pelingkup rakyat….SPRM tak nak tanya ker?

http://syukran.wordpress.com/

No comments

Powered by Blogger.