Bentuk negara yang bagaimana menjadi aspirasi rakyat

Oleh Abu Firdaus

Malaysia yang diidamkan ada;ah sebuah negara yang selamat, makmur, adil dan memberi harapan kepada kehidupan lebih baik pada masa depan. Tidakkah ini yang menjadi cita-cita dan aspirasi semua rakyat?

Sememangnya rakyat negara ini mahu bebas mengamalkan cara hidup yang dipilihnya. Bagi orang Islam, tentaunya mereka mahu bebas mengamalkan ajaran agama tanmpa sebarang sekatran atau perdebatan. Pada waktu sama, tentulah terdapat banyak pandangan dan tafsiran mengenai agama itu sendiri. Dalam hal ini,tentunya semua orang mahu mengamalkan apa yang dipercayai, tidaklah mahu mereka dipaksa untuk mengamalkan sesuatu yang tidak dipercayainya


Maka ciri pertama ialah selamat. Malaysia yang dikehendaki adalah selamat bukan saja dari ancaman luar tetapi juga bebas jenayah. Ini memang cabaran besar bagi Malaysia. Bagaimanakah mahu mewujudkan Malaysia yang bebas jenayah? Isu keselamatan ini wajar sering diperdebatkan dalam Parlimen hingga benar-ebnar masalah jenayah dapat diatasi.

Kalau tidak, isu ini akan tenggelam dan seolah-olah kegiatan jenayah adalah suatu yang lumrah dan dapat diterima. Bagi mengelak ia sudah dianggap biasa, maka sebaiknya ia perlu ditimbulkan dan dibahaskan selalu. Maka inilah tanggungjawab wakil-wakil rakyat daripada Pakatan Rakyat.

Memang sukar untuk membanteras jenayah, tetapi apalah gunanya negara yang makmur jika rakyatnya sentiasa ketakutan kerana sering diancam oleh kegiatan jenayah. Sememangnya perkara asas yang perlu diatasi ialah meningkatkan kemampuan pasukan polis. Selain daripada menambah anggota, maka perlu ditingkatkan kualiti mereka.

Bagaimanapun, membanteras jenayah bukan saja melalui usaha meningkatkan keupayaan polis tetapi melibatkan banyak perkara, yang berkaitan dengan keadaan masyarakat. Pertamanya ialah keadaan ekonomi masyarakat. Bukanlah bermakna jika ekonomi masyarakat menjadi baik, maka jenayah akan berkurangan.

Apa yang perlu diambil kira dalam hal ini ialah jurang pendapatan. Jika jurang iotu luas, sduah tentu golongan yang terpinggir akan tertekan. Tekanan untuk memperoleh pendapatan yang baik seperti warga lain boleh mendorong kepada perbuatan jenayah. Ia juga berkaitan dengan budaya dan psikologi warga masyarakat. Jika kesombiongan dan keangkuhan golongan berada terserlah hingga emmbawa kepada iri hati dan marah, tentu ia boleh membawa kepada jenayah. Mula-mula di peringkat kecil tetapi kemudian merebak menjadi besar.

Dalam hal ini, lihat semangat zakat dalam tradisi Islam. Golongan kaya yang memberi bantuan kepada g.olongan miskin boleh menautkan hati antara kedua-dua pihak. Tetapi pemberian pula mesti dibuat secara ikhlas dan bukannya hendak bermegah-megah yang kemudian membawa kepada ungkitan yang menamabh keangkuhan dan kesombongan golongan atas.

Masyarakat akan berfungsi baik jika golongan yang berkuasa melindungi orang yang tidak berkuasa. Sementara orang yang tidak berkuasa menghormati kekuasaan dan harta benda orang yang berkuasa. Tetapi jurang antara glongan kaya dan miskin tidak bioleh dihaopuskan sepenuhnya. Dalam sistem ekonomi bebas, tentulah ada orang yang lebih kaya dan banyak pula yang miskin. Usaha seseorang bersama warisan harta tentunya akan melahirkan pelbagai golongan dalam masyarakat. Tetapi jurang antara golongan ini dapat diterima jika masyarakat itu memberi keadilan kepada warganya.

Keadilan di sini maksudanya jika seseorang itu berusaha, maka ia wajar memperoleh hasil usahanya secara adil. Tetapi jika berlaku rasuah, korupsi, nepotisme dan kronisme, ia menimbulkan ketidak adilan yang akan melahirkan rasa tuidak puas hated alam masyarakat. Tentu akan timbul perasaan mengapakah seseorang itu bekerja bertungkus lumus tetapi hasil usahanya tidak seimbang, sebaliknya hanya menguntungkan golongan yang berkuasa.

Imej inilah yang ada pada Barisan Nasional dan Umno. Mereka mengatur usaha untuk membela orang susah. Memang ada program yang digubalkan untuk itu. Ada pula orang susah yang memperoleh manfaat daripada program-program itu. Tetapi pada waktu yang sama, berlaku banyak perkara yang tidak menepati semangat keadilan dalam pembahagian peruntukan.

Keadaan tidak adil ini men ulkan rasa tidak senang hati dan berlakulah ketirisan yang berterusan. Melaihat keadaan ini, pihak Pakatan Rakyat tentunya berasa tidak seanang hati. Ada kalangan dalam Pakatan Rakyat berasa bahawa mereka perlu melakukan perkara yang sama apabila memagang kuasa.

Tentu sikap sebegini tidak wajar. Jika apa yang dilakukan oleh pihak Barisan nasional adalah tidak wjar, pihak pakatan rakyat pun tidak patut menuruti walaupun tertekan atau terdesak sekali mana pun. Namun begitu tentunya ada individu dalam Pakatan Rakyat yang mempunyai pandangan berebza dalam hal ini, serta ingin mengikuti jejak apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional.

Selama lebih 50 tahun, sistem yang diwujudkan oleh pemerintahan pimpinan Umno telah malahirkan masyarakat yang tidak adil. Walaupun mandate yang mereka peroleh adalah untuk mewujdukan masyarakat adil. Malah dasar Ekonomi Baru juga berdiri di atas keadilan ini.

Sepanjang sejarah, banyak pemimpin politik mendapat sokongan rakyat atas nama perjuangan untuk menegakkan keadilan. Tetapi dari segi amalan apabila mereka memperoleh kuasa, idealisme keadilan ini dilupakan atau diguanakn bagi melaknasakan polisi-polisi yang tidak adil.

Memeahami keadaan manusia sebegini rupa maka, sistem politik wajar dalam bentuk berimbang. Sistem dua parti antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat akan melahirkan masyarakat yang saling semak menyemak dan tidak ada pihak yang berani menyeleweng kerana ia akan dikalahkan dalam pilihan raya. Tetapi untuk sampai ke peringkat itu, Pakatan rakyat mesti memperkuatkan diri untuk menggantikan Barisan Nasional.


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.