Bersihkan tahi-tahi , hilanglah ulat-ulat tahi

Untuk membawa perubahan kepada sesebuah negara bukan setakat mengubah dasar yang mungkin diterima rakyat tetapi yang lebih penting lagi ialah siapa yang hendak melaksanakan perubahan kepada dasar-dasar tersebut dengan betul.

Jika dasar yang sudah ditolak rakyat ia tidak semestinya boleh diubati dengan hanya mengubah haluan dasar yang tertulis diatas kertas secara hitam putih. Banyak dasar selama ini adalah dasar yang baik, tetapi perlaksanaannya tidak dilakukan dengan baik oleh pelaksananya maka dasar itu gagal untuk mencapai matlamatnya.

Dalam zaman sekarang ramai ahli-ahli politik dan penggubal dasar telah lari dari fungsi mereka yang sebenarnya. Disetiap Kementerian misalnya Ketua Setiausaha Kementerian itu adalah ketua kepada pelaksana dasar dan dialah yang bertanggungjawab untuk melaksanakan apa yang telah digubal oleh penggubal dasar khususnya dasar yang berkait dengan Kementeriannya.

DiKementerian yang sama, ada Menterinya serta Tmbalan-Timbalannya dan mereka ini adalah wakil kepada penggubal dasar diKementerian tersebut. Tugas seorang Menteri ialah untuk memantau pegawai-pegawai pelaksana mereka itu menjalankan tugas selari dengan dasar yang telah digubal oleh penggubal dasar yang mereka adalah diantaranya.

Menteri itu ditugaskan untuk mempastikan tidak ada perkara yang tidak baik seperti rasuah dan salah gunakuasa dilakukan oleh pelaksana dibawah mereka. Mereka merupakan mata dan telinga kepada rakyat agar pelaksana tidak melanggar dasar yang telah digubal dengan niat yang baik itu.

Jika tata cara pelaksanaannya dilaksanakan dengan baik maka tidak akan ada elemen-elemen yang tidak baik sperti kegiatan rasuah dan salah guna kuasa berlaku disetiap Kementerian dan jabatan-jabatan kerajaan. Tetapi kenapa rasuah tetap juga berlaku sedangkan disetiap Kementerian ada Menterinya yang mewakili rakyat bagi menjaga serta memantau harta benda rakyat tidak dicuri melalui rasuah dan salah guna kuasa tadi?

Menteri-menteri mesti ingat yang mereka diletakkan oleh rakyat untuk memperjuangkan nasib mereka sekarang dan masa depan untuk mereka dan melindungi mereka dari apa-apa yang boleh merosakkan kehidupan dan masa depan mereka dan generasi yang akan datang dalam negara ini.

Mereka diletakkan diKementerian-Kementerian itu dengan dibayar upah yang besar; gaji yang lumayan. Minyak kereta rakyat yang bayar, sewa rumah rakyat yang bayar, pemandu rakyat yang bayar serta bibik-bibik dan pekerja buruh dirumah pun rakyat yang bayar. Pinjaman rumah yang besar diberikan tanpa membayar faedah keatas pinjaman tersebut.

Perjalanan menggunakan pesawat duduknya dikelas pertama. Cuti tahunan kelas pertama juga dibayar oleh rakyat. Malahan semuanya ditanggung oleh rakyat yang telah mengeluarkan darah dan keringat mengisi kantung kerajaan.

Tetapi pemimpin ini yang diangkat menjadi Menteri untuk memagar harta rakyat tidak melaksanakan tugas malah mereka bersekongkol dengan pelaksana yang rasuah untuk projek-projek besar rakyat sambil mengambil kesempatan untuk menagih keuntungan peribadi bersama. Maka berlakulah apa yang dikatakan oleh perbilangan, ‘harapkan pagar, pagar memakan padi’.

Oleh kerana itu pegawai kerajaan pun tidak lagi memberikan penghormatan kepada mereka walaupun mereka adalah diantara penggubal dasar dan undang-undang negara. Keadaan seperti ini sudah berlarutan sehingga tidak ada kawalan atau pun tidak ada siapa yang layak lagi untuk mengawalnya. Maka pegawai-pegawai dan kakitangan kerajaan juga merupakan sumber sokongan pembangkan didalam beberapa pilihanraya yang lalu.

Apabila rasuah itu sudah menjadi ‘kemestian’ dan seperti ‘kemestian mengambil sarapan pagi, maka wujudlah satu budaya rasuah yang diterima oleh masyarakat dan kerja hina ini sudah tidak dipandang hina lagi. Bagi mereka yang berkuasa, bernama dan bergelar kerja rasuah mereka kadangkala di tutup oleh pihak-pihak penguat kuasa kerana kuasa besar yang ada pada mereka.

Mencuri wang rakyat melalui projek-projek runding terus, terus berlaku sehingga sekarang. Rasuah tidak boleh lagi dipisahkan dari sanubari mereka dan ia tidak mungkin dapat dihapuskan dengan mudah. Jika mereka tidak mengambil rasuah mereka dianggap tidak pandai menggunakan kuasa kononnya. Hidup mereka tidak boleh lagi berada dalam keadaan dan ‘environment’ yang bersih lagi. Kehidupan mereka sudah seperti ulat tahi.

Ulat tahi tidak boleh hidup dalam keadaan bersih dan ulat-ulat ini hanya selesa hidup didalam tahi yang kotor itu sahaja. Kalau ulat-ulat tahi ini dikeluarkan dari tahi itu ianya akan mati dalam sekelip mata.

Itulah sebabnya kalau kita hendak menghilangkan ulat-ulat dalam tahi itu maka kita mesti buang semua tahi-tahi ini sehingga bersih. Hilang tahi hilanglah ulat-ulat tahinya.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.