Usah takut kalahkan BN di Sarawak

Oleh Noor Jaafar

Pengundi dalam pilihan raya negeri Sarawak dinasihatkan tidak takut untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN) di Sarawak, sebaliknya beri peluang kepada parti pembangkang membuktikan kemampuan memerintah dan membela nasib rakyat dan memajukan Bumi Kenyalang itu.

Rakyat Sarawak boleh dikatakan sudah lama dianiayai Kerajaan BN yang memerintah negeri itu, baru sekarang iaitu apabila merasakan kedudukan tergugat baru hendak menjaga hati rakyat dengan menaburkan pelbagai janji termasuk memberi hak milik tanah yang sudah lama dimohon.

Rakyat Sarawak kena contohi rakyati di beberapa negeri yang diperintah pembangkang ketika ini, termasuk Kelantan, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang yang terbukti mentadbir negeri dengan baik dan amanah rakyat tidak diabaikan.

Kalau rakyat berapa mengubah keadaan, sudah pasti mereka yang memperolehi faedahnya kerana kerajaan baru yang memerintah sudah pastikan akan melakukan yang terbaik untuk rakyatnya, bukannya seperti BN yang menganggap rakyat atau pengundi mudah ditipu dengan janji manis yang belum akan dilaksanakan setelah kekal memerintah nanti.

Baru sekarang BN menggunakan slogan Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan. Slogan itu boleh diibarat sebagai umpan untuk memperdayakan rakyat, tetapi nasib rakyat akan kekal tidak terbela, malah dibebankan dengan pelbagai kenaikan harga barang dan hutang.

Mana buktinya slogannya Rakyat didahulukan, prestasi diutamakan sedangkan kehidupan rakyat semakin tertekan, peluang pekerjaan susah, gaji rendah, sedangkan kerajaan hanya mengutamakan kekayaan kroni.

Berbeza dengan cara pemerintahan negeri yang dikuasai pembangkang, tidak melakukan pembaziran wang rakyat, hak rakyat diutamakan, ekonomi negeri bertambah kukuh dan rakyat hidup lebih tenteram, aman dan sejahtera.

Rakyat kena berapi mengubah keadaan, jangan biarkan sesebuah parti yang gagal memerintah negeri terus diberi kepercayaan, sebaliknya memberi peluang kepada pembangkang melakukan perubahan yang lebih baik daripada sebelumnya.

Di Sarawak, contohnya, jangan biarkan BN terus memerintah negeri hinggakan Tan Sri Taib Mahmud memonopoli kekayaan negeri itu sedangkan rakyat hidup menderita kemiskinan hinggakan tanah pun sukar diberikan hak milik.

Pemberian tanah baru-baru ini hanyalah untuk memancing undi kerana merasakan peluang BN tergugat kali ini

No comments

Powered by Blogger.