KSN Yang Baru Tersilap Langkah!


Kerajaan Negeri Selangor merasakan Datuk Dr. Ali Hamsa telah memulakan kariernya sebagai Ketua Setiausaha Negara (KSN) dengan langkah yang silap apabila memburuk-burukkan parti pembangkang di hadapan kakitangan awam.

Kenyataan beliau agar penjawat awam “setia kepada kerajaan sekarang dan jangan mempercayai janji pembangkang” sekaligus menjatuhkan mertabat jawatannya kerana bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan kakitangan awam menjalankan tugas tanpa pengaruh kepartian.

Tambah pula, Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) menyatakan “Setiap pegawai hendaklan pada setiap masa dan setiap ketika memberikan taat setia yang tidak berbelah bahagi pada Yang di-Pertuan Agong, negara dan kerajaan”. Maka setiap penjawat awam perlu meletakkan kepentingan negara mengatasi kepentingan peribadi termasuk ideologi politik yang mereka pilih.

Sebagai ketua yang baharu kepada 1.4 juta kakitangan awam, beliau perlu menunjukkan sikap profesional dan bebas tanpa memihak kepada mana-mana parti politik. Jika kita mengambil sikap beliau, adakah bermakna penjawat awam sekarang tidak boleh bekerjasama dengan kerajaan negeri yang tidak sealiran politik dengan kerajaan pusat?

Jika begitu akan menjadi huru-haralah pentadbiran kerajaan dan akhirnya rakyat yang akan rugi. Maka jelas, adalah amat penting untuk kakitangan awam bersikap neutral dan ini penting dalam menguruskan sebuah negara demokrasi.

Baru-baru ini pejuang demokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi telah meminta bantuan Kerajaan British untuk menolong membina satu sistem penjawat awam yang bebas dari pengaruh kepartian. Pada waktu seluruh dunia mengambil langkah ke hadapan untuk membina demokrasi yang lebih berwibawa, malangnya di Malaysia, kita mempunyai seorang KSN yang telah membuat kenyataan seolah ingin membawa negara kita ke belakang.

Negeri Selangor menasihatkan KSN yang baharu agar lebih berhati-hati pada masa hadapan kerana jika tersilap lagi, ucapan beliau akan disalahertikan sebagai tanda terima kasih kepada kerajaan BN atas lantikannya sebagai KSN. Apabila itu berlaku, maka martabat penjawat awam akan jatuh sekali lagi akibat pemikiran sempit politik.



TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

No comments

Powered by Blogger.