Iskandar : Surat Faekah Tidak Arah GLC Terima

AMPANG, 25JUN: ‘Surat sokongan’ yang dikeluarkan oleh Setiausaha Politik Menteri Besar, Faekah Husin kepada sebuah syarikat berkaitan Kerajaan Negeri (GLC) bukanlah suatu arahan, tetapi ia hanyalah cadangan berdasarkan kelayakkan yang dimiliki syarikat terlibat.

Demikian menurut Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Samad ketika diminta memberikan komen berhubung isu yang cuba disensasikan oleh beberapa akhbar arus perdana.

“Pendapat saya surat tu bukan suruh lantik, tetapi itu cuma surat cadangan sahaja, bukan arahan sebab tidak ada pun tulis wajib terima syarikat yang disebut itu.

“Ia surat agar dipertimbangkan sekiranya syarikat itu memenuhi syarat-syarat dan selari dengan polisi pihak tuan.

“Kalau sokongan, kita tulis ‘kita menyokong sila beri atau lantik dan sebagainya, tetapi ini tidak dan ini maknanya ini bukan satu arahan supaya terima,” kata Iskandar.

Berdasarkan pengalaman Iskandar, syarikat GLC dan Pihak Penguat Berkuasa Tempatan (PBT) tidak terikat untuk menerima cadangan yang dikemukakan dalam surat dari Adun, sebaliknya mereka bertanggungjawab dengan membuat keputusan yang profesional.

“Bukan tanggungjawab PBT atau GLC untuk terima ikut surat yang dicadangkan.

“Sebenarnya surat cadangan saya sendiri banyak tak diterima pun. Macam-macam orang datang pada kita minta sokongan, kita pun tak kenal siapa dan syarikat itu lebih banyak ditolak dari diterima,” katanya lagi.

Iskandar turut memberitahu, sebelum ini lagi beliau telah memaklumkan kepada PBT dan GLC bahawa sebarang surat yang dikeluarkan pejabatnya hendaklah dilayani dan dipertimbangkan sama seperti pemohon atau penender lain.

No comments

Powered by Blogger.