Bajet BN rendah punca ekonomi negeri Pakatan terbantut – Khalid



(Oleh Aedi Asri)

KUALA LUMPUR 8 Oktober: Bajet 2013 BN gagal memberi jawapan berhubung penyelesaian masalah di beberapa negeri yang mengalami pertumbuhan ekonomi rendah termasuk yang ditadbir Pakatan Rakyat.

Ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, hasil perancangan ekonomi dari tahun 2005 hingga 2010 tidak meningkatkan perkembangan ekonomi di negeri yang mencatat pertumbuhan rendah.

“Contohnya, walaupun ada pelaburan besar di Kedah terutama di Langkawi pada 2005 hingga 2010, kesan keseluruhan kepada negeri itu sendiri tidak besar.

“Kita juga dapati ada jurang pendapatan (antara negeri) yang tidak dapat diselesaikan,” katanya pada sesi perbahasan Bajet BN di Parlimen, hari ini.

Menteri Besar Selangor itu berkata, satu kaedah baru dan perubahan struktur peruntukan perlu dibuat agar belanjawan negara dapat membawa kepada pertumbuhan ekonomi negara secara menyeluruh.

Beliau mengambil contoh Australia dan Kanada yang mengamalkan ‘formula kesamarataan’ (equalisation formula) dalam merangka belanjawan negara agar pembangunan negara dibuat menyeluruh dan lebih saksama.

“(Antaranya) Kerajaan Pusat beri peruntukan lebih dari segi pembangunan kepada negeri yang pendapatan per kapitanya rendah dan pertumbuhannya tidak stabil,” katanya.

Kata Khalid, penyelesaian pembangunan ekonomi Malaysia untuk lima tahun akan datang tidak bergantung penuh kepada pelabur luar, sebaliknya pembangunan dalam negeri.

“Apatah lagi pertumbuhan ekonomi dunia sangat lembap ketika ini dan pembangunan dalam negeri menjadi sangat penting.

“Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) terlalu tumpu kepada pelaburan di Lembah Kelang…(sebab) Selangor dan Wilayah Persekutuan beri hasil lebih 40 peratus kepada (pendapatan) negara,” katanya lagi.

Jelas Khalid, jika negeri lain tidak dibangunkan dengan teratur, pertumbuhan menyeluruh tidak akan berlaku dan negara tidak akan mencapai ke tahap yang diinginkan.

“(Contohnya) Pembangunan infrastruktur dari Kuching hingga Kota Kinabalu yang ada dalam Belanjawan 2013 Pakatan Rakyat tunjukkan keupayaan untuk ubah struktur peruntukan perbelanjaan agar dapat memangkin pembangunan negara,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.