Rafizi Liabiliti kepada PKR dan PR?

Kenyataan Adun Seri Muda Suhaimi Shafiei ke atas Ahli Parlimen Pandan jelas menunjukkan semangat perpaduan dan menghormati antara satu sama lain perlu ada dalam Pakatan Rakyat.

Tampak kini Rafizi Ramli sudah mula menunjuk belang, angkuh dan sombong.

Rafizi perlu jelas PKR tidak bersendirian dalam Pakatan Rakyat. Kita ada parti komponen yang lain yang bersama-sama dalam membawa agenda perubahan untuk rakyat.

Sikap Rafizi kini nampak banyak menyusahkan akar umbi parti, pimpinan parti dan hubungan di antara parti komponen di dalam Pakatan Rakyat.

Sebelum mahu mempertikaikan suara akar umbi parti, Rafizi wajar turun padang dahulu dan memantau apa kemahuan akar umbi parti. Rafizi jangan bongkak dan sombong dalam menyuarakan pendapat serta pandangan.

Kebelakangan ini jelas menunjukkan Rafizi gelojoh dan tidak berfikir panjang dalam apa yang beliau lakukan.

Sudahlah mempertikaikan kesetiaan ahli parti dan menghalau ahli parti dari parti sendiri.

Barangkali beliau lupa yang memenangkan beliau di Pandan dan jawatan Naib Presiden parti baru-baru ini di kalangan akar umbi parti juga.

Sikap ini jelas Rafizi bakal menjadi liabiliti kepada PKR dan Pakatan Rakyat di masa depan.

Rintihan atas sikap bongkak dan sombong Rafizi tidak hanya tertumpu kepada para pendokong Pakatan Rakyat yang lain, tetapi di tempat beliau sendiri iaitu Pandan juga menerima nasib yang sama.

Beberapa keluhan kini mula terdengar daripada suara-suara anak muda yang berkongsi perihal Rafizi gagal mewujudkan suasana politik keterbukaan dan kerjasama yang baik di semua peringkat.

Bila bergerak di dalam politik ia memerlukan satu pasukan yang kukuh baik dari segi hubungan dan persefahaman. Politik ini jelas diplomasi perlu ada baik di semua peringkat.

Sekiranya Rafizi Ramli terus bersikap angkuh, nescaya beliau akan gagal membantu misi Pakatan Rakyat ke Putrajaya dan seterusnya dianggap liabiliti kepada Pakatan Rakyat.

Rafizi Ramli tidak perlu mengeruhkan lagi keadaan suasana politik di Selangor. Beliau hanya sekadar ahli parlimen Pandan bukan seorang Adun yang terlibat dalam sidang DUN Selangor.

Ahli parti boleh menerima sekiranya beliau seorang Adun yang dibawah DUN Selangor dan juga Ketua Cabang Pandan.

Tetap, beliau merupakan Ketua Cabang Kemaman yang telah diumumkan menang baru-baru ini.

Ada baik Rafizi amalkan sikap toleransi dan amalan mula mendengar suara akar umbi. Kita mahu agenda Pakatan Rakyat diteruskan di samping mengukuhkan lagi hubungan parti komponen di dalam Pakatan Rakyat.

Tidak rugi sekiranya menjadi seorang pemimpin yang mendengar rintihan dari semua peringkat.

Angkuh dan sombong ini hanya diamalkan oleh pemimpin Barisan Nasional yang rata-rata rakyat sudah muak dengan tindakan menggila dan menyondol tidak bertempat.

Kita mahu hubungan dan kerjasama Pakatan Rakyat diteruskan. Ini perjuangan rakyat dan agenda rakyat. Bukan perjuangan Rafizi Ramli “seorang” yang ingin tunjuk diri beliau pakar dalam menyusun strategi.

Perlu bersama-sama dalam satu saf kerana beliau membawa suara parti dan Pakatan Rakyat bukan nama beliau seorang.

Jangan kerana ego semua ahli parti dan pendokong Pakatan Rakyat akan merasai kesilapan yang anda lakukan. Kami sudah menegur tetapi anda yang bongkak dan sombong tidak menerima pandangan akar umbi.

Kami pilih anda supaya anda terlibat dalam bersama-sama mengerakkan momentum perubahan untuk rakyat dan bukan membawa kesusahan kepada kami kelak.

“Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelangga” peribahasa mudah jangan kerana anda semua orang terpalit dan perlu tanggung tindakan yang tampak mementingkan diri.

Jangan menjadi “Duri dalam daging” dan meyusahkan akar umbi di belakang hari. – 29 Ogos, 2014.

* Penulis ialah Naib Ketua AMK Cabang Kelana Jaya.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

1 comment

Lebai Roger said...

Padan la....rafizi bukan ulamak bro.........ulamak lidah bercabang patut la di komen kaw kaw! Dari tahun 78 Orang tu munapik, orang ni kapir.....last nak jaw. MB and join dgn malaun munapik tu juga, maka jadi lah Hamnojatiperkasampas........Bila PRU puak puak ni menang Ludah dan Maki hamun org lain je!

Powered by Blogger.