Bung Takut Bini?

Di Parlimen Cakap Berdegar-degar, Di Rumah Dengan Bini Terketar-ketar!!!

Kawan saya pernah berkata untuk melihat bagaimana karekter seorang boss lelaki di rumah, lihat bagaimana dia melayan pekerjanya di pejabat/tempat kerja. Mengikut ilmu saikologi, kata kawan itu, boss yang suka melenting dan garang tak menentu di pejabat/tempat kerja adalah jenis boss yang sebenarnya menikus dengan bini di rumah. Tapi jika boss lelaki itu steady saja di pejabat/tempat kerja, dia adalah boss yang dapat menguasai isterinya di rumah.

Dari pengalaman saya yang pernah bekerja dengan ramai boss (lelaki dan perempuan), apa yang rakan saya kata itu hampir boleh dipercayai 100%. Saya punya banyak pengalaman dengan boss-boss lelaki yang garang di luar tapi kecut telur di rumah. Kadang-kadang, kecut telur jenis yang sangat melampau, hingga bila out station pun, bininya tanya macam-macam, seperti kita nie spy nya pula.

Di Parlimen, ramai Ahli Parlimen yang selalu berlagak garang, malah kadang-kadang garang tidak menentu sampai tahap biadap, suka mencarut dan suka mencelah tidak tentu hala bila Ahli Parlimen lain sedang berbahas. Mereka jenis ini bukan saja ada di kerusi kerajaan tapi juga pembangkang.

Salah seorang yang suka buat kacau dan sering menunjukkan aksi garang tak menentu ialah Bung Mokhtar, Ahli Parlimen Kinabatangan yang dikatakan baru berkahwin dengan seorang artis montel sexy bernama Zizie Ezzette. Yang menarik tentang perkahwinan mereka ialah Bung cuba menafikannya, walaupun sahabat handai, rakan taulan mengakui perkahwinan itu benar-benar berlangsung pada malam Rabu lepas.

Secara tak sengaja saya tebaca komen Zizie mengenai perkahwinannya dengan Bung Mokhtar dalam MM sebentar tadi. Tiba-tiba saya rasa kesian dengan Zizie apabila dia menyatakan:

"Saya tak mau orang kata saya gembira dengan berita (pekahwinan) ini, kerana dalam masa yang sama ada hati (maksudnya isteri pertama Bung) yang sedang menangis. Sebab itulah saya tidak boleh buat apa-apa kenyataan. Tanyalah Datuk (Bung) jika mahukan kepastian. Tanyalah Datuk. Kita ini perempuan, tak elok kalau terlalu banyak buat kenyataan. Nanti ada hati yang terguris. Kami (Bung dan Zizie) seang mencari tarikh yang sesuai dan masa yang sesuai sebelum apa-apa pengumuman rasmi dibuat. Dia (Datuk) ada keluarga, ada banyak hati yang perlu dijaga"

Memang betullah tu. Bung perlu banyak menjaga banyak hati. Perlu menjaga hati bini nombor satu, perlu jaga hati bini nombor dua, perlu jaga hati empat anaknya, perlu jaga hati mertua sebelah bini nombor satu dan dua, perlu jaga hati orang kawasannya...

Tapi yang peliknya ketika di Parlimen, Bung bercakap ikut suka hati saja. Dia tak pernah terfikir hendak jaga hati orang lain. Nak memaki, nak mencarut, nak tunjuk lagak samseng, dia tidak peduli, kecuali bila ada PM dalam Dewan; dia cool sikit.
Di Parlimen dia garang, seperti tidak takut sesiapa. Tapi dalam isu kahwin bini baru bernama Zizie ini, Bung seperti takutkan sesuatu. Sampai bila Zizie sudah mengesahkan mereka sudah kahwin, tapi Bung masih cuba merahsiakannya. Bung masih takut-takut untuk berterus terang. Takut hantu atau takut bini?

Jadi, memang sah, Bung penakut orangnya. Hendak mengaku buat perkara mulia - membina masjid - pun Bung takut untuk berkata terus terang.

Seperti kata kawan saya, orang yang berlagak berani di luar sebenarnya sangat penakut bila berada di rumah. Seperti Bung jugalah di Parlimen cakap berdegar, tapi dengan bini tua terketar-ketar.

~ pendikar gunung kriang

No comments

Powered by Blogger.