Penduduk: Pemaju Bukit Botak hanya tahu berdusta

Selayang, 26 Disember - Penduduk Bukit Botak sebulat suara menyatakan penuh usaha kerajaan negeri Selangor mengambil-alih projek perumahan yang tertangguh sejak 30 tahun lalu.

Ketika ditemui TV Selangor semalam, penduduk meluahkan rasa kesal dengan kegagalan pemaju melunaskan projek tersebut.

Menyifatkan tindakan kerajaan negeri sebagai penyelesaian kepada masalah yang terlanjur berpanjangan, penduduk berkata mereka letih dengan omong kosong pemaju.

“Jadi kita nak benda ni dibuat oleh kerajaan negeri sebab kita dah tunggu benda ni nak dekat 30 tahun yang si swasta-swasta ni. Dah 30 tahun dah. Dah tiga suku rakyat sini bapak dia hilang,” ujar beliau.

Baru-baru ini kerajaan negeri Selangor mengumumkan pengambil-alihan projek tersebut namun TV Selangor difahamkan ia mendapat bantahan dari masyarakat setempat.

Md Nor menjelaskan masyarakat sebenarnya telah terkeliru kerana kerajaan negeri gagal memberi penjelasan terperinci kepada penduduk sebelum ini.

Lebih dari itu, mereka turut dihujani dengan dakyah pemaju yang menurut penduduk memaksa mereka menandatangani memorandum membantah pengambil-alihan itu.

“Jadi saya tak berapa percaya dengan badan ni sebab dah 20 tahun badan ni buat tidak ada apa. Tengok sendiri itu. Jadi saya nak juga benda ni di buat oleh kerajaan negeri sebab badan ni dia akan mengambil masa yang lama sebab dia nak minta kelulusan dari kerajaan negeri juga. Sebab saya rasa badan ni besar kemungkinan dia lebih kepada kepentingan peribadi daripada kepentingan rakyat,” tegasnya.

Beliau berkata demikian setelah mendapat maklumat dari pegawai daerah bahawa lot yang diperuntukkan pihak berkepentingan mencecah 8 ribu kaki persegi, walhal penduduk sekadar menerima 2,200 kaki persegi.

Bekas penduduk Bukit Botak turut meminta subsidi RM500 yang dijanjikan pemaju disambung semula.

Menurut mereka, pemaju berjanji untuk memberi subsidi RM500 sepanjang proses penempatan sementara, namun ia telah dihentikan sejak beberapa tahun lalu.

“Maka di sini kita minta, kita harap sangat kerajaan negeri ini atas keperihatinan tolong sambung semula subsidi sewa rumah kepada penduduk sebagaimana yang diberikan sewaktu berpindah pada tahun 2007.”

No comments

Powered by Blogger.