Bajet 2011: Tidak Membantu Golongan Berpendapatan Rendah

SHAH ALAM, 28 Okt – Belanjawan 2011 tidak menangani masalah kos sara hidup yang semakin tinggi di bandar malah memburukkan lagi keadaan dengan memperkenalkan projek-projek mega yang tidak tidak memberi manfaat secara langsung kepada kesejahteraan rakyat Selangor.

Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, Rafizi Ahmad, menjelaskan intipati rancangan Kuala Lumpur Raya bersifat jangka masa pendek dan dikhuatiri akan hilang nilai ekonominya selepas 4 atau 5 tahun dilaksanakan.

Rafizi berkata, ‘Skim Rumah Pertamaku’, contohnya tidak realistik dalam keadaan pasaran semasa untuk membantu pengguna khususnya belia memiliki rumah.

Meskipun pengecualian duti setem 50 peratus untuk pembelian rumah di bawah harga 350 ribu ringgit
tampak memberi penjimatan, namun hakikat adalah sebaliknya.

“Pengumuman itu sebenarnya tidak menyelesaikan masalah, yang pasti hak itu terpaksa dinaikkan pada rumah yang berharga RM250 ribu ke RM350 ribu kerana rumah RM250 sudah tidak banyak, maknanya kita gagal memastikan ada rumah mencukupi bagi jenis mampu milik pada orang muda dan berpendapatan rendah,” katanya.

Menurut Rafizi, projek-projek mega hanya akan menaikkah lagi nilai hartanah dan sekali gus kos sara hidup di Lembah Kelang.

“Masalah ini semakin parah sekarang, terutamanya apabila orang muda sukar untuk membeli rumah jenis mampu milik, sedangkan harga tanah semakin melonjak di pasaran,” katanya.

Rafizi turut mempersoalkan kenaikan peratus cukai perkhidmatan daripada lima ke enam peratus.

“Jadi cukai itu dinaikkan sebanyak 1 peratus dari 5 ke 6 peratus, mungkin 1 peratus tidak besar dari segi jumlah, tetapi ia melibatkan ramai orang.

“Cukai perkhidmatan dikenakan pada TV langgan sebanyak 6 peratus, ini pilihan masing-masing, sama ada hendak tengok atau tidak, tetapi dari segi hirerki, ia menjadi satu keperluan. Lagipun sebelum ini pakej tersebut murah, hanya RM30,” katanya.

Mengulas dengan lebih lanjut, Rafizi mempersoalkan bagaimana wang jutaan ringgit dari hasil cukai yang dikenakan ke atas rakyat berpendapatan rendah dan sederhana ini akan digunakan untuk menaik taraf kesejahteraan rakyat, khususnya di Selangor.

Beliau berkata, projek yang diperincikan dalam pelan Kuala Lumpur Raya, majoritinya memanfaatkan pembida-pembida projek-projek berkenaan

Contoh yang terpaling jelas adalah pembinaan mercu tanda baru di ibu negara, iaitu Menara 100 tingkat Warisan Merdeka.

“Kita dah labur banyak duit dan masa untuk bina mercu tanda-mercu tanda yang terkenal, paling kurang ia ada keunikan sebagai menara berkembar, tetapi yang ini tidak ada satupun keistimewaannya, nak kata menara paling tinggi tidak juga, tidak ada apa isitimewa untuk kita jual di seluruh dunia,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.