Siapa bersalah - kita kah atau orang lain?...bhg 1

Utusan Malaysia menyarankan supaya jangan dipedulikan kaum Cina kerana tidak menyokong BN dalam mana-mana pilihanraya akhir-akhir ini. Betul kah dan bijakkah saranan itu? Apa kah yang boleh kita dapat dengan menyarankan seruan yang bersifat perkauman itu? Kalau kita tidak mendapat penghormatan dari kaum Cina, apakah kesilapan kita sebenarnya? Sudahkah kita kaji dan melakukan ‘soul searching’ kenapa keadaan sebegini berlaku?

Kalau dahulu kaum Cina memberikan kita sokongan yang sangat kuat kenapa sekarang mereka tidak lagi memberikan dukongan seperti yang pernah mereka berikan mereka dahulu? Adakah itu kesilapan mereka atau kesilapan itu datangnya dari kita sendiri? ‘There must be a cause for a cause’. Mesti ada sebab yang besar kenapa kita sudah kehilangan sokongan dari mereka.

Ugutan dari Utusan baru-baru ini bukannya perkara baru. UMNO sendiri sewaktu keadaan lemah menggunakan isu perkauman untuk mendapatkan sokongan kembali orang Melayu. Kalau saya kaji dari komen yang saya dapati melalui blog saya ini, saya banyak mendapat komen rasis yang datangnya dari penyokong BN, seolah-olah negara ini hanya orang Melayu yang punya.

Jika dahulu Cina mengakui yang orang Melayu merupakan kaum pribumi yang mesti dibantu semasa DEB dahulu kenapa sekarang mereka sudah tidak lagi menghayatinya? Kalau dahulu kaum Cina mengakui yang meningkatkan penyertaan Bumiputra di dalam bidang ‘commerce’ dan ‘industry’ merupakan tanggungjawab bersama untuk mempastikan kita mencapai ‘natinal unity’ kenapa mereka tidak lagi mempunyai semangat itu?

Elok kita buat olahan bagaimana semasa pemerintahan 3 PM negara yang pertama dahulu kesatuan di antara kaum lebih baik dari keadaan selepas itu. Kita tidak boleh hanya menjerit dan memaki mana-mana pihak tanpa mengambil tanggungjawab terhadap sebahagian dari kesalahan atau kesilapan itu. Ini adalah isu keyakinan terhadap kepimpinan dan negara yang pada asasnya adalah kepimpinan Melayu.

Asas penubuhan Perikatan dan selepas itu BN semua parti yang mewakili semua kaum berada di dalam komponen itu. Asasnya adalah untuk dipertanggungjawabkan kepada parti-parti yang mewakili kaum-kaum itu untuk menarik sokongan terhadap BN melalui sokongan kaum mereka terhadap parti mereka. Kaum Cina mempunyai MCA dan Gerakan di dalamnya da India diwkili oleh MIC. BN Sarawak kaum Cina diwakili oleh SUPP dan Bumiputra Sarawak diwakili oeh PBB.

Di anatara kaum-kaum Bumiputra Sarawak dulu ada PBDS yang mewakili kaum Dayak dan ada parti-parti yang mewakili kaum Iban dan sebagainya. Malah semua kaum diwakii di dalam komponen BN itu dan itulah kekuatan yang di alami oleh BN selama ini dan komponen itu menjadi komponen yang kuat.

Tetapi oleh kerana kelalaian pimpinan BN terutamanya parti yang menunjangi BN itu, iaitu UMNO (Melayu) itu sudah sampai ketahap kufur nikmat yang tidak dapat disorokan lagi maka secara beransur-ansur keyakinan rakyat berbilang kaum terhadap UMNO, MCA dan PBB dan yang lain mula terhakis.

Kekuatan BN semasa dulu adalah di dasarkan kepada kejujuran dan ketelusan untuk menjaga rakyat yang berbilang kaum dan inginkan pembelaan itu. Rakyat tidak mempersoalkan tentang keluhuran komponen itu diwujudkan dan rakyat faham bahawa semua pemimpin semasa itu merupakan pemimpin yang menumpukan kepada pembangunan rakyat dan negara bersama dengan niat untuk mencapai penyatuan kaum yang berbagai.

Kerajaan BN dan rakyat faham dan berkeyakinan terhadap kepimpinan semua ketua-ketua parti dan pemimpin-pemimpin ini tidak banyak dipersoalkan oleh ahli-ahli yang menganggotainya.

Apabila semangat untuk menumpukan sepenuhnya kepada rakyat sudah terhakis maka rakyat pun merasakan mereka sudah tidak lagi menjadi penting kepada kerajaan dan pimpinan yang ada. Segaka dasar-dasar yang cantik-cantik tinggal sebagai dasar sahaja tanpa perlaksanaan yang betul. Segala keputusan yang penting-penting hanya dibuat secara unilateral oleh pihak yang memerintah dan meminta rakyat menerimanya bulat-bulat.

Segala keluhan rakyat tidak sampai kepengetahuan pucuk pimpinan kerana pimpinan yang di peringkat pertengahan tidak ada kepimpinan dan takut untuk menyuarakannya kepada pimpina yang tertinggi. Sejak 3 dekad yang lalu kerajaan hanya memusatkan pembangunan fisikal yang tidak banyak memberikan keuntungan secara direct kepada rakyat yang ramai. Pimpinan berpendirian yang pembangunan negara (nation building) itu hanya pembangunan fisikal dan ekonomi semata-mata.

Kita lupa yang pembangunan fisikal itu hanyalah merupakan sebahagian kecil dari ‘ingredient’ untuk pembangunan negara (nation building) itu. Itulah kita dapati sekarang ini yang pembangunan yang ‘lop-sided’ ini telah membawa padah kepada negara terutamanya terhadap matlamat utama kita, iaitu pencapaian penyatuan rakyat dan kaum itu tadi.

Pimpinan kita telah mengambil kebaikan dan sifat ‘senang berunding’ rakyat berbilang kaum ini sebagai kelemahan rakyat yang boleh diperlakukan apa sahaja terhadap mereka. Perasaan tidak senang hati ini bukan sahaja di alami oleh orang Cina tetapi juga di alami oleh orang-orang Melayu.

Orang Cina merasakan parti mereka MCA dan Gerakkan di Semenanjung ini tidak lagi sebuah parti yang baik kerana terlalu banyak perkara-perkara yang tidak menyenangkan mereka. Meeka pun berpecah belah di antara mereka. Tetapi oleh kerana orang Cina ini merupaka satu kaum yang realistic dan praktikal maka mereka bertindak untuk bersatu di luar MCA dan Gerakkan dan mereka memilih untuk bersatu di dalam DAP.

Orng Melayu pula merasakan UMNO sudah tidak lagi seperti UMNO yang dahulu maka mereka bertindak untuk bersatu di luar UMNO dan memilih PAS dan sebahagiannya menyertai PKR. Ramai di kalangan orang Melayu merasakan amat susahuntuk bersatu di dalam UMNO kerana tidak tahan dengan budaya baru anutan pimpinan UMNO dan setengah ahli-ahlinya.

Mereka menganggap UMNO tidak lagi parti nationalis yang menyebabkan mereka menyertainya dahulu, tetapi UMNO sudah menjadi parti kapitalis yang seolah-olah parti untuk ‘the rich and the famous’ semata-mata. UMNO sudah dipersepsikan oleh rakyat sebagai parti taukey-taukey sahaja….tidak ada lagi kemelayuan dan semangat nationalis di dalamnya.

Sekarang ini dari segi teknikalnya UMNO sudah mati kerana di cawangan-cawangan parti ini tidak ada lagi kegiatan kepartian yang berjalan. Jika di peringkat akar umbi sudah tidak berfungsi dan seolah-olah sudah mati bagaimana ianya boleh menyuburkan dan merendangkan pohonnya? Kita perlu ingat cawangan-cawangan UMNO sekarang ini tidak ada langsung kegiatan untuk menunjukan kehaziran mereka kepada rakyat ramai. Bagaimanakah mereka hendak menjalankan tugas dengan baik di peti-peti undi semasa pilihanraya nanti?

Sebaleknya rakyat lebih nampak kehaziran parti-parti pembangkang yang tidak putus-putus mendekati rakyat di kampong-kampong. Tetapi kita sentiasa mengambil sikap negatif. Apabila rakyat lebih hampir dengan parti-parti lawan kita kita mula menuduh kita difitnah dan sebagainya dan tidak pula senang hati dengan sokongan parti lawan. Pemimpin-pemimpin di cawangan-cawangan merasakan sokongan di dalam pilihanraya itu hanya untuk UMNO dan BN sahaja dan parti-parti lain tidak berhak untuk mendapatkan sokongan itu.

Pemimpin-pemimpin UMNO di Bahagaian-Bahagian dan cawangan-cawangan hanya perlu memeluk tubuh dan mendapat sokongan rakyat secara otomatik…betulkah cara itu?

(bersambung)……………….

No comments

Powered by Blogger.