PRU-13: Perlu pengurusan manfaatkan Media Baru

Pemikiran peribadi alatan maya telah mencetuskan budaya baru kehidupan (the culture of real virtuality) bermula dari telefon tanpa wayar, pager, telefon bimbit (handphone), kepada komputer riba (laptop atau notebook), kemudian widget iPad atau iPon, sehinggalah memiliki pelbagai alat atau perkakas perhubungan (the gadgets of communication) seperti broadband dan WiFi sehingga berlakunya perniagaan kafe siber (cyber cafe). Keadaan yang telah membina jaringan siber (cyber networking). Lalu munculnya gerakan jutaan pembekal maklumat melalui pentas maya (virtual stage). Kesemuanya telah melengkapkan proses komunikasi sehingga memunculkan masyarakat berjaringan (the rise of the network society) seumpama sarang laba-laba (sesawang). Ia merupakan sifat bagi masyarakat siber (attribute of cybersociety) yang tercetus daripada peranti berasaskan teknologi komputer. Suatu perkembangan yang melengkapkan era globalisasi berteraskan information and communications technology (ICT).

Gambaran daripada perkembangan tersebut, sudah tentu ia banyak melibatkan tiga golongan utama dalam masyarakat iaitu golongan muda, pihak pengurusan dan penggemar maklumat. Golongan muda merupakan paling ramai yang membudayakan aktiviti komunikasi maya, diikuti dengan pihak pengurusan yang menjadi pengguna bijak mengikut profesyen masing-masing. Namun bagi penngemar maklumat ia merupakan golongan terkhusus kepada penganalisis dan penggiat (aktivis) gerakan masyarakat termasuk aktivis politik.

Manfaat ICT di sisi PAS Perkembangan yang digambarkan juga sebagai ledakan teknologi maklumat yang pasti menambah baik penguasaan sesuatu yang baru. Tidak dapat dinafikan ia menjadi asas ke arah membuat keputusan yang lebih tepat. Ia relevan dalam konteks budaya politik kepartian yang mengamalkan demokrasi berteras pilihan raya. Paling relevan apabila pilihan raya itu berorientasi kempen terbuka terhadap pengundi.

Justeru itu, PAS sebagai sebuah gerakan Islam massa telah bertindak seiringan dengan perkembangan teknologi perhubungan maklumat (ICT) ini, kerana suatu peluang yang bermanfaat. Persidangan IT dan Media Baru pada bulan lepas adalah anjakan perkasa PAS menerokai dan memanfaatkan peluang yang ada. Berbekalkan tema konvensyen, “revolusi teknologi maklumat menghadapi PRU-13” banyak idea dan pengharapan hasil lumayan yang terluah.

Perutusan khas Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kepada pengamal media baru supaya menganggap sebagai alat yang paling penting, senjata yang unggul bagi menarik penyokong memenangkan PAS.

Apa pun, Presiden PAS meletakkan harapan agar pengamal media baru melaksanakan tanggungjawab yang lebih penting memenerusi media baru, iaitu untuk menyelamat manusia di dunia sehingga ke akhirat. Suatu harapan yang tidak mungkin terluah jika seseorang itu bertindak menggunakan media baru sebagai ruang memfitnah dan cacian tidak berasas.
Justeru itu, Tuan Guru Presiden tegar mengingatkan bahawa saluran media baru seharusnya berperanan menyampai maklumat yang benar, khususnya berdepan dengan demokrasi yang tempang. Tatkala suasana demokrasi di Malaysia kini yang sakit dan tempang, akibatnya rakyat tidak mendapat makumat yang benar dan tepat, khusus maklumat mengenai PAS.

Selanjutnya, menurut Tuan Guru Presiden lagi , “media baru bertanggungjawab besar bagi mendapat fadilat besar Allah SWT apabila melakukan atas niat ibadat dan ikhlas kerana Allah. Logiknya faktor keikhlasan, sudah tentu mendapat bimbingan Allah untuk memasukkan kebenaran ke lubuk hati manusia.

“Maka pilihlah uslub yang boleh difahami masyarakat. Sesuai dengan sabda Nabi, Kami para Nabi-nabi diperintah oleh Allah supaya meletak seorang dengan tugas yang kena pada tempatnya dan bercakap kepada orang ramai dengan bahasa yang difahami oleh mereka.”

Elak fitnah
Apa yang utama pengamal media baru termasuk para blogger (termasuk facebooker) sewajarnya mengambil iktibar daripada pesanan Al-Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz pada sesi ucapan Persidangan IT dan Media Baru tersebut. Menurut Tuan Guru Mursyidul Am, “setiap blogger serta pengamal media baru perlu terus belajar dan jangan henti untuk kita terus belajar kerana ia akan dapat melahirkan kita sebagai penulis yang lebih berhemah. Kita melihat apa yang berlaku sekarang ini kebanyakan blogger memaparkan dengan perkara yang tidak betul dan melemparkan fitnah-fitnah.”

Pesanan Tuan Guru Mursyidul Am ini sepatutnya popular untuk pengamal media baru PAS. Meskipun ia tidak popular di kalangan Umno. Asasnya, hendaklah berfakta dan bersumberkan peristiwa yang sahih. Tujuannya supaya rakyat atau pengundi nanti dihidangkan peristiwa dan isu yang tulus dan ikhlas demi mencapai ganjaran kebaikan daripada dunia sampai ke akhirat.

Umno pakai media baru
Selepas PAS yang dilihat peka dengan perkembangan media baru, Umno juga tidak tidur lena. Mereka mengambil langkah pro-aktif tatkala menyedari PAS mahu pun Pakatan Rakyat amnya lebih mendahului dalam aspek ini. Masing-masing semacam setuju akan keperluan pengurusan media baru yang boleh membantu parti ke arah kemenangan pilihan raya umum ke13.

Perkembangan tersebut memaksa Umno turut mengadakan persidangan juak-juak media baru mereka. Persidangan yang bergelar “Konvensyen Media Sosial 1Malaysia” telah dirasmikan oleh Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib. Dalam ucapannya disebutkan asas pengamal media baru adalah pahlawan atas talian (the online warrior) yang patut turun ke bawah (mendedah maklumat) hanya menggunakan Balckberry, laptop, iPon dan iPad. Sesuai dengan fungsinya sebagai saluran utama menerima maklumat dalam dan luar negara.

Logiknya ucapan Mohd Najib adalah segala maklumat perlulah sahih dan benar. Tetapi ia tidak dijelaskan secara ‘beragama’ untuk pegangan juak-juak Umno dalam mengamalkan media baru. Maka dalam online sekarang bersempah-sempah blog, portal dan facebook atau twitter pro-Umno yang bersifat pemfitnah.

Dalam konteks mudah, masyarakat pengundi seharusnya bijak membaca, menilai dan menolak serta menerima mana satu yang benar, ikhlas dan menepati peristiwa. Para pengundi seharusnya mendidik diri berpandukan ilmu tulen, iaitu prinsip ajaran Islam. Atas prinsip ini, pihak PAS perlu melaksanakan pengurusan media baru secara berkesan.

PRU-13: Ledakan maklumat dan kempen media baru – Siri 2


Pengurusan media baru yang berkesan merupakan strategi ampuh bagi mengisi peluang ‘ledakan maklumat yang merentasi sempadan’ sekarang ini. Media lama bersifat cetakan (seperti akhbar) dan elektronik (seperti televisyen) merupakan tatapan harian masyarakat yang celik maklumat. Ia dilihat boleh mengkayakan maklumat dan peristiwa yang berlaku pada setiap hari.

Namun begitu, media lama dilihat terbatas bagi golongan yang sibuk, berpejabat dan bekerja ketika waktu puncak (prime time). Maka golongan ini dikatakan lebih akses dengan maklumat saluran alternatif yang dicetus oleh media baru. Ini kerana media baru lebih bersifat mesra masa dan tugasan. Ia bermaksud, capaian maklumat menerusi media baru boleh dibuat ketika masa luang, kerehatan sementara dan seketika menunggu mesyuarat bermula serta ketika menunggu pelanggan, tetamu atau acara berlangsung.

Justeru itu, capaian maklumat menerusi gadget atau widget yang berorientasi smart telecommunications adalah sesuatu yang menepati dalam strategi mengatasi jurang maklumat (information gap). Ini merupakan budaya capaian maklumat golongan sibuk yang perlu diberi perhatian oleh jentera pilihan raya semua parti politik.

Menguasai golongan sibuk

Berdasarkan peluang dan budaya meraih maklumat sedemikian, jika PAS ingin memanjangkan maklumat perjuangan kepada golongan pengguna smart telecommunications, maka bidang media baru harus diurus secara terbaik. Ini bermaksud, PAS hendaklah mengisi ruang media baru dengan melonggok segala-gala maklumat ke dalam facebook, blog, onlines news atau apa sahaja laman web sosial yang berorientasikan maya (virtual) atau siber (cyber). Atas kepentingan ini, jentera kempen PAS bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 seharusnya dapat mengaktifkan unit penggempur siber (cyber warriors) yang boleh berperanan secara bijaksana (smart). Antara peranannya adalah menguasai golongan sibuk.

Unit penggempur siber dikira relevan dalam konteks golongan sibuk kerana mereka begitu mesra dengan alat telekomunikasi (gadget, widget) yang mengandungi sistem aplikasi facebook, blog atau onlines news. Alat seperti Blackberry, iPhone dan iPad yang sentiasa berada di tangan, sudah pasti menjadi peluang terbaik. Maka, tugas melonggok segala maklumat semasa yang bertujuan menerang, menyebar dan mempengaruhi masyarakat wajar diurus dengan baik. Lebih-lebih lagi dalam suasana sekarang ini, rata-rata perjalanan pentadbiran Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (Kelantan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah) sedang betempur dengan provokasi, manipulasi dan serangan persepsi yang negatif.

Sementelah pula, rancangan pihak BN yang bertuankan Umno sudah melakukan kempen media dan menetapkan agenda setting dengan strategi ciptaan pelbagai isu atau paparan semula peristiwa untuk memburukkan prestasi PAS dan Pakatan Rakyat. Matlamat agenda setting BN bertuankan Umno itu tidak lain adalah untuk mempengaruhi pemikiran rakyat supaya menolak prestasi terbaik Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat. Oleh itu, ruang terbaik bagi menangkis serangan ciptaan isu itu adalah terletak atas bahu unit penggempur siber kerana ruang siber yang kaya dengan pelbagai maklumat maya patut dikuasai sepenuhnya.

Pelan penguasaan maya

Berdasarkan perkembangan semasa, media baru yang banyak dimanfaatkan oleh massa adalah facebook dan blog. Meskipun disedari pengaruh papan tanda kempen (billboard), sepanduk (banner), papan iklan elektronik (electronic screen) dan bahan sebaran (pamplets) dilihat juga mesra massa. Apa pun semua media yang berpengaruh ini (papan tanda, sepanduk dan bahan sebaran), kesemuanya boleh dilonggok (uploading) di dalam facebook dan blog secara digital dan siber. Ini kelebihan sistem aplikasi facebook dan blog.

Sehubungan itu, jentera pilihan raya PAS di semua peringkat perlu merangka pelan penguasaan maya yang mengutamakan pendekatan siber. Maka unit penggempur siber PAS adalah bertanggungjawab mengumpulkan kepakaran untuk menguasai medan facebook dan blog. Asasnya ialah di dalam facebook atau blog amat mudah memasukkan (menghubungkan) jaringan tempelan (link) berupa kumpulan sembang (group), iklan, senarai rakan, keahlian, menyenarai blog yang diminati, arkib, meletakkan pages rakan-rakan.

Begitu pula, urusan lampiran, menerima ruang posting, paparan dinding dalam blog atau facebook amat mudah dibuat menggunakan gambar (berupa sepanduk, billboard, wajah atau apa-apa rakaman foto) secara digital. Ia disokong lagi dengan paparan imej maya yang amat jelas dan menarik. Kesemuanya amat mesra (touching) dengan emosi, pemikiran dan keyakinan semua pengunjung facebook dan blog. Kelebihan ini harus dimasukkan sebagai pelan penguasaan maya jentera pilihan raya PAS (unit penggempur siber) bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Kandungan isu

Apa yang penting, nilai political will pengurus jentera pilihan raya PAS hendaklah merumuskan kandungan isu dan paparan untuk dilonggokkan ke dalam media baru seperti facebook dan blog. Atas kesedaran ini, pasukan kempen PAS (penerangan, Muslimat, Pemuda dan Ulama) hendaklah mengharmonikan setiap isu yang menyentuh kepentingan pengundi. Harus disedari kumpulan pengundi perlu dibekalkan dengan maklumat dan penjelasan atas isu kemasyarakatan yang diperjuangkan oleh PAS.

Memandangkan gerakan provokasi dan putar belit isu semakin rancak dicanang oleh unit gerak saraf dan organ media baru (dan lama) milik BN-Umno, maka sekarang bukan masanya untuk berlengah-lengah. Harapan menuju kemenangan pasti dapat dicapai apabila semua pihak bertindak secara berperancangan menguasai medan pilihan raya. Justeru, pengurusan media baru perlu mengutamakan gerakan menggempur setiap isu agar difahami oleh masyarakat. Ruang menggempur yang cepat masa kini antaranya adalah menerusi facebook dan blog. Logiknya unit penggempur siber PAS dapat diaktif dan berperanan sebaiknya.

No comments

Powered by Blogger.