Jingga 13 mohon Agong pecat Jamil Khir jika tidak minta maaf

KUALA LUMPUR 30 Dis : NGO Jingga 13 akan memohon kepada DYMM Yang di-Pertuan Agong (YDPA) untuk memecat Datuk Seri Jamil Khir Baharom dari pentadbiran negara sekiranya menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam itu tidak meminta maaf berhubung dakwaan penyalahgunaan wang zakat.

“Jika beliau (Jamil Khir) tidak meminta maaf dalam 48 jam, kami akan menghantar memo kepada Agong,” katanya Setiausaha Jingga 13, Saifuddin Shafi Muhammad.

“Jelas menghina hukum Islam. Tindakan itu bukan sahaja salahguna kuasa, dalam masa sama menzalimi dan mengkhianati golongan asnaf.

“Membiayai kos guaman untuk kepentingan peribadi, sedangkan beliau sangat mengetahui ianya satu kesalahan. Khir Baharom bukan sahaja tidak layak menjadi menteri mengurus hal ehwal agama, tetapi wajar meletakkan jawatan.

“Laporan Ketua Audit Negara membuktikan berlaku salah guna kuasa yang cukup nyata. Ia melanggar hukum Islam apabila mereka tidak tersenarai sebagai asnaf yang melayakkan mereka menggunakan wang zakat,” katanya dalam kenyataan kepada Suara Keadilan.

Terdahulu, NGO itu memfailkan satu laporan terhadap Jamil Khir di Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Selangor, 30 Disember lalu.

Dakwaan penyalahgunaan wang zakat didedahkan bekas Bekas pegawai siasatan jenayah Kuala Lumpur, Datuk Mat Zain Ibrahim awal minggu ini.

Katanya, Jamil Khir dan dua pegawai Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menggunakan wang zakat untuk membiayai kos guaman tahun lalu seperti yang disahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara.

Menurut laporan itu, Jamil Khir, Setiausaha MAIWP Datuk Che Mat Che Ali dan ketua pendakwa MAIWP Shamsudin Hussain telah menggunakan RM63,650 dari wang zakat untuk membiayai kos guaman dalam menghadapi kes permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Laporan itu juga mengesahkan wang itu telah dibayar balik selepas agensi itu memperoleh RM70,000 pada Jun tahun lalu.

Memalukan umat Islam

Jamil Khir memalukan umat Islam dengan mempamerkan akhlak buruk dengan mencuri wang zakat, kata Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty.

“Ada niat awal mencuri wang zakat kerana melalui perbuatan yang telah dilakukannya. Ini tidak beretika dan memalukan orang Islam,” kata Dr Manuty kepada Suara Keadilan.

Beliau menegaskan, sekali pun wang zakat itu dikembalikan, tetapi perbuatan itu telah dibuat dan dianggap mengesahkan niat awal, iaitu untuk mencuri wang zakat.

“Apa kata orang bukan Islam melihat perbuatan ini dibuat di’lubuk’ orang Islam? Apakah Jamil Khir ridak ada sensiviti? kata Dr manuty.

Sambil membacakan hadis, Dr Manuty menjelaskan, Rasulullah pernah mengingatkan sahabat dan pengikutnya tentang ketegasan undang-undang Islam dalam hal mencuri.

“Kalau Fatimah sekali pun mencuri, nescaya akan aku potong tangannya,” kata Dr Manuty mengungkapkan semula hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim itu.

“Sekarang ini sudah macam zaman jahiliyah. Orang miskin yang mencuri kerana kemiskinannya dihukum. Orang kaya yang mencuri dibebaskan,” tegasnya lagi.

No comments

Powered by Blogger.