Berita Automotif: Lagi Butiran Terkini P3-21A Didedahkan
Salam semua.. Inilah model yang sudah lama ditunggu-tunggu oleh sebahagian rakyat Malaysia, P3-21A dan berita mengenainya tidak henti-henti dan semakin panas diperkatakan sejak tahun 2010 lagi. Banyak informasi yang saya ingin kongsikan pada anda semua kali, ada diantara ciri-ciri nya telah pun kita semua ketahui sebelum ini yang telah didedahkan oleh rakan-rakan dan Tun Mahathir juga di blognya chedet.cc, tetapi banyak lagi rupanya ciri-ciri lain yang masih belum di kenalpasti. Antaranya adalah seperti berikut.
ACCESSORIES
Auto fold/unfold side mirror - Side mirror akan automatik fold setiap kali alarm kereta diaktifkan, dan automatik unfold selepas kenderaan bergerak selaju 5km. Selain itu ada juga butang untuk kegunaan manual seperti yang ada pada Exora BOLD
Auto Off Rear Demister - Mengelakan tint menggelembung
Follow Home Lamp
Headlamp Warning Buzzer
Trunk Remote Release
Front & Rear Socket 12V - Terdapat di bahagian hadapan dan belakang
Utility Hook - Terdapat pada ruang penumpang hadapan seperti Exora, dan juga di ruang belakang pada area 'pilar B'
Low Rear Hump - Ruang kaki penumpang belakang tidak lagi sempit dengan kini bonggolan tengah di lantai ruang kaki belakang lebih rendah
Front & Rear Fog Lamp
Anti-Trap Power Windor - Driver side only
Seat Material - Water repellent Fabric. Seat boleh fold 60:40. Material sangat lembut dan selesa
Smart Info Display (SID) - Mempunyai 3 bacaan kilometer, Trip A, Trip B dan Trip C. Terdapat pelbagai lagi maklumat seperti memberi amaran jika bateri pada kunci lemah dan lain-lain
Autolock & Advance Lock System
Magnisium Inside Door Handle
Keyless Entry - Tiada lubang kunci pada keempat-empat pemegang pintu
BOSCH Head-Unit - 2-Din, Touch Screen Monitor, Navigator, Bluetooth, USB, AUX, MP3
YES WiFi Modem - In-car Internet, first ever car in Malaysia, coverage Semenanjung Malaysia
S-Mode (Sport) - Terdapat pada gear column (P-R-N-D-S), S-Mode akan menambah RPM sebanyak 1,000 secara serta-merta untuk pemanduan lebih agresif
BCM - Body Control Module
SAFETY
4 Wheel ABS & EBD with 4 Wheel Disc Brake
TC (Traction Control)
ESC (Electronic Stability Control)
BA (Braking Assist)
4 AIRBAG - Airbag penumpang hadapan boleh di ON/OFF, untuk keselematan jika Bayi diletakkan di tempat duduk hadapan
5 STARS Australia NCAP - Orang ramai tidak perlu lagi ragu-ragu tentang ketulenan markah penuh ujian perlanggaran P3-21A ini, kerana prosedur NCAP, pemilihan unit yang akan diuji bukan ditentukan oleh Proton atau syarikat pembuat kereta. Tetapi wakil NCAP dari Austrlia akan datang sendiri ke kilang model tersebut dan memilih sendiri secara rawak unit yang akan diuji. Jadi tiada lagi persoalan tentang markah penuh ujian perlanggaran NCAP. Dan saya sendiri tidak hairan tentang markah penuh tersebut setelah milihat video perlanggaran P3-21A dengan kelajuan 140km/h, bahagian 'pilar A' langsung tidak bengkok, terkesan atau sebagainya, ini membuatkan cermin hadapan tidak berderai, hanya retak atas kesan letupan Airbag sahaja. Untuk perbandingan, diantara City, Vios, Forte, Altis & Civic, hanya Civic sahaja yang mempunyai rekod NCAP, iaitu Japan NCAP.
DIMENSION
Length = 4.543m
Width = 1.786m
Height = 1.524m
- Size luar keseluruhan kereta menunjukkan P3-21A lebih besar daripada City, Vios, Forte, Altis & Civic
CHASSIS
Boot Space: 508 liter - Terbesar diantara City, Vios, Forte, Altis & Civic
Turning Radius: 5.3 meter
Full Tank Capacity: 50 liter
Aerodynamic (Rintangan Angin): CD Factor = 0.30 - Untuk perbandingan, Audi TT memiliki CD Factor = 0.29. Secara theory nya, semakin kurang rintangan angin, semakin kurang penggunaan petrol ;)
POWER-TRAIN
1.6L CFE with 7-speed Pro-Tronic CVT3 (VVT) - 205Nm @ 2,000rpm ; 140PS
0-100km/h: 9.6 saat - Untuk perbandingan, Kia Forte 1.6: 12.5 saat
VARIANT
Executive MT, 1.6 IAFM+ 5-Speed MT
Executive CVT, 1.6 IAFM+ 6-Speed CVT
Premuim CVT, 1.6 CFE 7-Speed CVT
COLOR
Solid White
Tranquility Black
Genetic Silver
Fire Red (my favorite)
Blue Lagoon
Ciri-ciri lain yang telah diketahui sebelum ini:
Auto Cruise Control
Keyless Push Start (ON/OFF)
Magnesium Paddle Shift 7-speed & Manual Mode (+/-) on gear column
Audio Switch Steering Control
Soft touch plastic dashboard
Emblem on Steering Wheel
ISOFIX
Rain Sensor
Light Sensor
Day light Front LED
Sport Rim 16" (10 Spoke)
Multi-link rear suspension with Lotus RIDE & HANDLING
Sementara itu, saya sempat menyampaikan pendapat para komentar di internet dan blog kepada pihak atasan, yang mana Proton kurang membuat pengiklanan dan promosi di Television tentang kelebihan dan ciri-ciri yang ada dalam kereta-kereta mereka. Pihak Proton menerima pendapat tersebut dan susulan segera akan diambil. Terima kasih kepada yang memberikan pendapat dan maklum balas positif. Kita semua sudah tentunya tidak mahu abang-abang R&D 'syok sendiri' buat itu buat ini, tapi akhirnya makcik-makcik kat rumah yang layan drama TV, tak tau-menahu tentang 'improvement' dan kelebihan produk yang kita ada, sebab adik-adik di bahagian Marketing terlepas pandang, walhal makcik-makcik kat rumah tu lah sebenarnya merupakan 'decision maker' dalam keluarga mereka.
Secara keseluruhan dan peribadinya, saya amat berpuas hati dengan ciri-ciri yang diberi. Dari segi reka-bentuk, saya juga yakin ramai akan berpuas hati setelah melihat sendiri di depan mata. Ada yang bertanyakan kepada saya sebelum ini, apakah 'WOWW!!! factor' P3-21A ini? Bagi saya, 'WOWW!!! factor' model ini bukan sahaja pada reka-bentuk, tetapi lebih pada ciri-ciri yang ditawarkan. Memang tiada tolok bandingnya model ini dalam Segment C, dan yakin saya katakan, "BEST IN ITS CLASS". Dan secara keseluruhan, semua ciri-ciri (accessories, performance, safety, space & etc.) yang diberi, tiada dalam City, Vios, Forte, Altis, Civic, Swift & Fiesta. Mungkin salah satu atau beberapa memang ada, tetapi bukan semua sekali gus dalam sebuah kereta. Ciri-ciri sebegini hanya mungkin ada dalam sebuah kereta RM130,000 dan keatas sahaja.
P3-21A... DRIVE IT TO BELIEVE IT!!!!
http://funtastickodesign.wordpress.com/
http://proton-sales.blogspot.com/2012/02/lagi-butiran-terkini-p3-21a-beserta.html
No comments
Post a Comment