Menjelang Angkat Sumpah Jawatan EXCO K'jaan Negeri Kedah


Perlantikan mahupun rombakan Ahli Majlis Mesyuarat (Exco) Kerajaan Negeri Kedah merupakan sebahagian rutin pentadbiran. Urusannya perlu dipersembah dengan perkenan Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Kedah. Exco-exco yang dilantik akan mengangkat sumpah pegang jawatan dihadapan baginda.

Sejak zaman Tan Sri Sanusi Junid, urusan itu dilaksanakan setahun sekali. Baik perlantikan mahupun rombakan Exco, tidak pernah pernah ia menjadi isu. Begitu juga dengan sebarang perubahan portfolio, kerana ia rutin biasa pentadbiran.

Tetapi sejak Pakatan Rakyat Kedah diterajui PAS mengemudi pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah, hal berkaitan perlantikan, rombakan dan perubahan portfolio turut menjadi modal politik pihak tertentu termasuk usaha melariskan jualan akhbar.

Dahulu mereka memandang enteng dan mempertikaikan barisan Exco yang dilantik kerana tiada pengalaman mentadbir. Tahun berikutnya mereka cuba memfitnah Exco kononnya menghina Tuanku Sultan dalam usaha melaga-lagakan Kerajaan Negeri dan pihak Istana.

Apabila rombakan dibuat dalam saf Exco mereka membuat dakwaan Exco gagal berperanan dan seumpamanya.

Kini apabila terdapat Exco yang berhasrat berundur tidak menyambung tugasan Exco, mereka terjemahkan sebagai berlaku pergolakan, krisis, kemelut dalaman, ketidakpercayaan serta pelbagai lemparan lain.

Mereka gagal memahami, dalam perjuangan PAS yang berteraskan Islam ini, jawatan itu adalah amanah. Pertanggungjawabannya sangat berat dan menjadi hitungan di hadapan Allah 'Azza wa jalla kelak.

Kerana itu sikap yang dapat dilihat pada pimpinan Islam ialah tidak menawarkan diri untuk jawatan, bahkan bermuhasabah dengan jawatan dipegangnya. Berbeza dengan golongan yang ghairah kepada kuasa dan jawatan, namun apabila mendapatnya, mereka bukan sahaja berpegang dan bersuka ria, tetapi juga menindas, menipu dan memperhambakan rakyat.

Tawaran untuk mengundurkan diri juga bermakna memberi laluan untuk mereka yang lebih berkemampuan memikulnya. Ini sekaligus menunjukkan perjuangan Islam khususnya PAS Kedah memimpin Kerajaan Negeri Kedah tidak pernah ketandusan pemimpin.

Malah ini menunjukkan kecekapan PAS Kedah memberi perkhidmatan kepada rakyat selaku parti yang memerintah sentiasa digiatkan memandangkan pimpinan sama juga kebanyakan turut mengetuai urusan parti selain tanggung jawab selaku wakil rakyat.

Begitu juga andai mereka kononnya wujud ketidakpuasan hati kepada pimpinan tertinggi hingga mencetus hal yang didakwa, jika benar, maka ia membuktikan betapa keterbukaan dan sikap telus dalam menyatakan sesuatu perkara. Sikap ini tentu sekali jauh berbeza dengan golongan yang hanya membisu melihat kesalahan pimpinan mereka, bahkan menjadi pula pengampu nan menjijikkan.

No comments

Powered by Blogger.