larangan sebut altantuya mungkin ditarik balik?

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menyifatkan syarat yang dikenakan Ketua Polis Taiping untuk tidak membenarkan kes Altantuya disebut dalam sebarang ceramah politik di Bukit Gantang adalah kesilapan ketua polis daerah itu.

Beliau mengulas soalan wartawan mengapa syarat permit untuk mengadakan ceramah dikhususkan kepada kes Altantuya.

"Itu kesilapan yang telah dibuat oleh ketua polis daerah (Taiping), kita tak boleh sebut apa-apa specific cases," kata Musa.

"I am not against any political party, everybody is free to speak anything but then there are laws you have to follow, so follow the the law...," tambahnya.

Sebelum ini Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar menyifatkan kononnya kenyataan PAS yang tidak akan akur dengan arahan polis melarang mana-mana pihak mengeluarkan kenyataan bersifat menghasut semasa kempen pilihan raya kecil, menunjukkan parti itu kurang menghormati undang-undang negara.

Beliau berkata tindakan PAS yang selalunya menjurus kepada "membuat apa yang dia fikir betul dan suka" boleh membawa keadaan tidak menentu dalam negara.

Sekarang kita menasihatkan Syed Hamid belajar dengan Ketua Polis Negara terlebih dahulu sebelum mempersalahkan PAS mengenai siapa sebenarnya yang bersalah di dalam hal ini.

Menteri Dalam Negeri yang telah tewas di dalam pemilihan UMNO untuk jawatan Naib Presiden tersebut kelihatan berada di ceramah-ceramah BN di Bukit Gantang.

Kenyataan Syed Hamid itulah sebenarnya yang "membuat apa yang dia fikir betul dan suka" boleh membawa keadaan tidak menentu dalam negara kerana menunjukkan lagak heronya seolah-olah beliau paling berkuasa di negara ini.

Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mempersoalkan larangan tidak membenarkan mana-mana parti politik menggunakan isu pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu dalam siri ceramah pada kempen pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang menjelang 7 April ini.

Beliau menyifatkan larangan yang telah dikuatkuasakan serta-merta itu akan mencemarkan imej Datuk Seri Najib Tun Razak yang bakal dilantik Perdana Menteri keenam, Jumaat ini.

Menurutnya, kenyataan itu memperlihatkan parti komponen Barisan Nasional (BN) cuba menyembunyikan perkara sebenar dan cuba menutup kesalahan dengan mengenakan larangan.

“Ia jelas memberi persepsi negatif kepada masyarakat umum bahawa isu tersebut mempunyai kaitan dengan BN malah tindakan melarang menunjukkan parti tersebut tidak sanggup berbincang secara terbuka,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Mengulas mengenai Mesyuarat Agung UMNO baru-baru ini, Husam berkata, beliau melihat ada perwakilan meminta untuk berdepan dengan pembangkang bagi membincangkan isu secara terbuka.

“Tetapi apa yang saya dapati adalah sebaliknya di mana mereka tidak berani untuk berbincang dan berhadapan dengan pembangkang.

“Saya berharap isu larangan ini dapat dibincangkan semula, sekiranya tidak ia akan memburukkan lagi imej beliau (Najib) selaku bakal Perdana Menteri,” katanya.

Terdahulu, semua parti politik dilarang daripada menggunakan isu pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu dalam siri ceramah pada kempen pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang.

Parti-parti terlibat turut dilarang mempertikaikan keputusan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah yang memberi perkenan kepada Barisan Nasional (BN) membentuk Kerajaan Negeri Perak.

No comments

Powered by Blogger.