UMNO lebih banyak menimbulkan masalah daripada menyelesaikannya.
Oleh kerana itu amat sulit hendak membicarakan masalah yang dihadapi oleh Melayu, kerana setiap perbincangan mesti mengambil kira bahawa UMNOlah yang menjadi penyelamat bangsa Melayu. Bagaimana jika sebaliknya yang berlaku, yakni UMNO menjadi masalah kepada bangsa Melayu? Bolehkah kita mengambil pendirian ini sekadar untuk perbincangan, bukan untuk maksud lain-lain? Saya akan uji kejujuran bangsa Melayu seluruhnya, terutama UMNO, untuk mendengar pandangan yang berbeza daripada yang biasa didengar oleh mereka.
Saya harap bangsa Melayu dalam abad 21 tidak sama dengan bangsa Melayu zaman Melaka, yang sering disebut-sebut dalam diskusi itu. UMNO harus bijaksana untuk menerima hakikat bahawa masalah orang Melayu tidak akan selesai selagi UMNO berkuasa dan bertindak dalam konteks dua mitos agung yang dijadikan landasan politik Melayu.
Bangsa Melayu harus sedar bahawa mereka telah diperdaya oleh UMNO sejak 1946 hingga sekarang, untuk percaya bahawa UMNOlah penyelamat mereka, padahal UMNOlah yang membuat Melayu terumbang-ambing tak tentu arah pada waktu ini, dibebankan dengan masalah yang merugikan mereka akibat keputusan politik para peimpin UMNO yang hanya berminat mengekalkan kekuasaan, bukan menyelesaikan masalah mereka.
Adalah ironis bahawa pada hakikatnya UMNO menjadikan masalah orang Melayu sebagai landasan untuk mengekalkan kuasa, dengan menakut-nakutkan mereka bahawa mereka akan musnah jika tidak menyokong UMNO. Masalah yang dihadapi bangsa Melayu ialah masalah lama, yang diperbaharui setiap masa untuk menentukan segolongan pemimpin terus berkuasa dan berhak menentukan nasib bangsa Melayu sepanjang zaman.
Terikat kepada feudalisme
Masalah itu ialah orang Melayu masih terikat kepada feudalisme, baik dalam bentuk lama yang diwarisi dari Sejarah Melayu maupun dalam bentuk baru yang dicipta oleh UMNO dengan menggunakan peristiwa kebangkitan "menentang" Malayan Union sebagai akar feudalisme bentuk baru tadi. Kehidupan orang Melayu dikuasai melalui dua mitos agung, iaitu Mitos Sejarah Melayu yang melahirkan Waad Sejarah Melayu, dan Mitos Malayan Union yang melahirkan Waad Malayan Union.
Dalam waad pertama, yang dipersetujui oleh Demang Lebar Daun dan Sri Tri Buana, rakyat dilarang mengingkari perintah raja, walaupun salah, manakala raja pula dilarang menghina rakyat, walaupun mereka bersalah. Tetapi dalam amalannya, suara rakyat hilang ghaib. Yang wujud hanya suara raja, yang berkuasa mutlak. Yang boleh menentang hanya orang besar, berasaskan sama ada kepentingan orang besar tadi terjejas atau tidak. Suara rakyat juga hilang. Jadi Waad Sejarah Melayu telah menentukan bahawa pemimpin Melayu hanya berasal dari istana, yakni dari golongan raja dan pembesarnya. Ringkasnya, pemimpin Melayu mestilah dari golongan bangsawan.
Itulah keadaan politik Melayu apabila "penentangan" terhadap Malayan Union terjadi: hanya untuk mengembalikan kedudukan golongan bangsawan ke tempat asalnya seperti yang dimeterikan dalam Waad Sejarah Melayu. Apabila orang Melayu "menang" dalam perjuangan menentang Malayan Union itu, keadaan politik sudah berubah sama sekali. Orang Melayu harus menerima hakikat politik bahawa kuasa politik Melayu haruslah dikongsi bersama dengan bangsa asing, yang kini sedang menunggu untuk dijadikan rakyat Persekutuan Tanah Melayu setelah persetujuan baru diterima dan Malayan Union diketepikan.
Malayan Union tidak pernah dihapuskan, kerana unsur-unsur penting menjelma dalam Perjanjian Persekutuan. Pada waktu itu orang Melayu berada di persimpangan: sebahagian besar mereka menyokong perjuangan kemerdekaan yang dipelopori oleh pemimpin dari golongan rakyat, yang tidak mempunyai akar dengan istana atau golongan bangsawan. Inggeris tidak suka golongan pejuang kemerdekaan ini, lalu menggalakkan golongan istana mengambil tempat sebagai pemimpin rakyat dalam suasana politik yang sudah berubah itu.
Inggeris menyokong penuh golongan bangsawan istana ini, malah mereka digalakkan menentang Malayan Union. Kesempatan itu diambil Inggeris untuk memusnahkan kepemimpinan Melayu yang berasal dari golongan rakyat, dan memaksakan golongan bangsawan dan istana sebagai pemimpin bangsa Melayu. Dalam konteks inilah UMNO dilahirkan dengan sokongan Inggeris. Dengan itu feudalisme bentuk lama yang hampir lumpuh pada mulanya, dihidupkan dengan gagahnya dalam kepemimpinan baru yang dipelopori UMNO.
Satu ironi sejarah
Jika kita ingin berkata satu ironi sejarah telah berlaku, kita boleh berkata begitu, kerana dari segi sejarahnya UMNO menerima kemerdekaan dari Inggeris dengan syarat-syarat tertentu. Inggeris puas hati kerana Tanah Melayu jatuh ke tangan golongan bangsawan dan istana yang sediakala memihak kepada mereka, di samping dapat pula memberi hadiah kepada bangsa asing yang mereka bawa masuk, yang sediakala menyokong mereka.
Dari situlah UMNO mencipta mitos baru berasaskan "perjuangan menentang Malayan Union". Mitos itu jelas menegaskan bahawa UMNOlah yang menjadi penyelamat bangsa Melayu, yang memberi kedaulatan kepada rakyat, yang membangunkan negara ini. Bukan bersendirian, tetapi bersama-sama bangsa asing yang kini menjadi rakyat yang dijamin kedudukannya dalam Perlembagaan. Sejak permulaan "kemenangan" UMNO, hingga sekarang, rakyat sentiasa diberitahu bahawa keselamatan dan kemakmuran mereka hanya akan dapat mereka capai melalui UMNO.
Jadi dalam konteks ini, UMNO mencipta feudalisme baru berasaskan Waad Malayan Union tadi untuk menyediakan kepemimpinan orang Melayu dari kalangan mereka sahaja. Sesiapa yang menentang, akan dianggap menentang negara dan bangsa Melayu. Sesiapa yang menentang, akan dihukum dengan keras untuk memastikan kelangsungan feudalisme ciptaan UMNO terus kekal, dan UMNO terus berkuasa dalam menentukan sistem politik negara.
Itulah keadaan politik yang ada sekarang, ketika para pembicara diskusi membahaskan masalah orang Melayu. Mereka melihat persoalan itu dalam konteks yang dihuraikan di atas. Oleh itu apapun juga cadangan yang mereka buat, tidak akan terkeluar daripada Mitos Agung Kedua, yakni mitos di sekitar Waad Malayan Union. Walaupun mereka bercakap tentang kebebasan dan sebagainya, maksudnya hanyalah kebebasan dalam konteks Waad Malayan Union tadi. Tidak ada pilihan lain. Bolehkah masalah orang Melayu diselesaikan dalam konteks yang demikian? Saya akan membincangkan persoalan ini dalam siri tulisan berikutnya, jika pandangan yang berbeza boleh dikemukakan dan bersedia didengar. - mohd affandi hassan
No comments
Post a Comment