Tindakan bermusim, Lembaga Disiplin UMNO tidur kembali

Datuk Abu Talip semasa remaja yang banyak berJASA

PRK Bukit Selambau dan Bukit Gantang telah berlalu. Kita tidak pasti samada ia berlalu sepi atau berlalu dengan penuh erti dengan membawa pengajaran dan iktibar kepada BN dan kepimpinan Najib.

Muhyiddin Yassin, TPM ada mengumumkan akan membuat post-motem, bedah siasat dan kajian yang terperinci mengapa BN kecundang.

Walauapapun mungkin keputusan dan rumusannya terlalu awal untuk dimaklumkan atau ianya terus dilupakan langsung. Kemungkinan juga ”finding” nya menjadi rahsia dan sulit hanya untuk dikongsi sesama pemimpin tertinggi BN.

Tetapi apa yang menarik ialah PRK Bukit Selambau yang menyaksikan ramai calun Bebas seramai 15 orang yang merupakan sejarah pilihanraya negara ini. Sepanjang proses berkempen ada lapuran yang dibuat terdapat ahli-ahli UMNO sendiri yang menyokong calun Bebas sehingga yang membawa poster dan berkempen secara terang-terangan memboikot calun BN. Ada juga yang mensabotaj secara senyap dengan melumpuhkan semangat jentera-jentera pilihanraya khasnya dilakukan oleh UMNO Bahagian Merbok kerana puncuk pimpinan atas tidak mengikut telunjuk mereka untuk meletak calun UMNO. Sekarang di mana siasatan dan tindakan Lembaga Disiplin UMNO?

Di Bukit Gantang pula pihak Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) telah melakukan satu kesilapan yang besar apabila menyebarkan karikatur khinzir. Visual ini telah menjadi ”backfired” kepada JASA yang konon ingin bermain dengan physcology-warfare. Apa jadi dengan KP dan TKPnya?

Walaubagaimanapun bedah siasat tidak harus dibiarkan terbungkang tanpa apa-apa tindakan.

http://mummyrokiah.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.