kalau jadi menteri agama ikut elunjuk oang lain buat apa!

Keputusan status agama anak ikut hukum syarak

IPOH: Isu penentuan agama anak apabila ibu atau bapa memeluk Islam perlu dilihat dari aspek hukum syarak dan perundangan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.

Beliau berkata, berdasarkan beberapa kenyataan sebelum ini, perkara itu tidak perlu diperjelaskan lagi kerana dibimbangi berlaku percanggahan lain.

"Sudah ada kenyataan dikeluarkan. Ia membabitkan soal undang-undang dan kita perlu asingkan. Kita tidak mahu beri (ulas) sebab dibimbangi ada percanggahan lain (pendapat) pula.

"Sekarang kita terima keputusan sedia ada," katanya selepas merasmikan Ekspedisi Kasih ke Perkampungan Orang Asli Pos Raya di Simpang Pulai, Pos Hendrop dan Pos Tuel di Gua Musang, di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas keputusan kerajaan bahawa kanak-kanak kekal menganut agama asal ibu dan bapanya walaupun selepas seorang daripada pasangan menukar agama.

Ketika ditanya tindakan isteri Mohd Ridzuan Abdullah atau K Patmanathan, 40, bekas penganut Hindu yang kini memeluk Islam memfailkan saman pemula di Mahkamah Tinggi Ipoh, kelmarin, bagi mendapatkan hak penjagaan tetap ke atas tiga anak mereka, Jamil menegaskan perkara itu perlu diputuskan mahkamah.

"Pasangan itu sudah bawa perkara itu ke mahkamah, biar mahkamah memutuskannya," katanya.

Dalam perkembangan lain, Jamil meminta jabatan dan agensi berkaitan memperluaskan kegiatan bagi merapatkan hubungan masyarakat luar dengan Orang Asli, selain memperkenalkan kemuliaan Islam sebagai agama fitrah.

Beliau berkata, program itu termasuk Ekspedisi Kasih diharap memberi kesan lebih baik kepada Orang Asli seterusnya meyakinkan mereka untuk mendalami agama Islam.

pirahhh...martabatkan islam? kahkahkahkahkah....mana badut umno? mana lembu umno? kahkahkah..senyap..kecut? kahkahkahkah...

No comments

Powered by Blogger.