Mingguan Malaysia Tidak Profesional?

TIDAK dapat dipastikan apakah wartawan Mingguan Malaysia yang melapor di Kota Bharu silap ataupun penyunting dan editornya di Jalan Chan Sow Lin di Kuala Lumpur yang mengubah laporan sebenarnya. Sebagai sebuah akhbar berbahasa Melayu yang tertua, saya tidak fikir kalau Utusan mempunyai pelapor standard stringer di zaman-zaman tahun 40-an dan belum profesional sepenuhnya.

Hal ini saya rujuk kepada laporan di muka surat 4, keluaran hari ini, 26 April di bawah tajuk "Pas batal kerajaan Perpaduan".

Di bawah tajuk ini dilaporkan mengenai tindakan beberapa buah badan perhubungan Pas negeri tidak mencalonkan semula Abdul HAdi Awang sebagai presiden. Laporan ini amat meragukan sekali.

Dari mana pelapor akhbar berkenaan mendapat maklumat itu? Atau pun pelapor itu disalah beri maklumat oleh orang tertentu dengan niat tertentu pula? Belum ada mana-mana badan perhubungan Pas negeri yang mengumumkan pencalonan mereka.
Biasanya badan perhubungan akan mennyerahkan kepada pihak jawatankuasa pemilihan mengenai sesiapa yang dicalon oleh mereka. Jadi macam mana akhbar berkenaan boleh melaporkan demikian dengan memetik beberapa badan perhubungan negeri?

Jadi dari mana maklumat berkenaan ataupun ia sengaja memutarbelitkan fakta sebenar. Mungkin apa yang dimaksudkan ialah beberapa kawasan yang tidak mencalonkan Abdul Hadi, tetapi bukannya badan perhubungan. Kawasan ialah bahagian dalam istilah Umno yang bukannya menggambarkan sebuah negeri.

Mungkin pelapor akhbar berkenaan merujuk kepada apa yang berlaku di Bukit Bintang di mana Pas kawasan itu telah telah mencalonkan Nik Abdul Aziz Nik Mat. Itu pun tidak sampai tiga kawasan yang tergamak berbuat demikian?

Apakah akhbar berkenaan ada agenda tersendiri untuk melihat keadaan kelam kabut dalam Pas menjelang muktamar tahun ini? Ini tidak menghairankan kerana akhbar ini sudah beberapa kali di pulau oleh Pas, tetapi tetap dibaca oleh ahli-ahlinya. Ia juga masih menjadi kepercayaan pemimpin untuk terus merujuk kepada akhbar berkenaan.

Ahli Pas hendaknya tidak mudah terkeliru dengan pemanipulasian ini dan diharap banyaklah mendapat maklumat untuk mempastikan keadaan sebenarnya


mso

No comments

Powered by Blogger.