Kenapa Kartika Belum DiSebat Lagi ?

Oleh Abdul Aziz Ismail

HUKUMAN sebat yang seharusnya dilaksanakan selepas bulan Ramadhan tahun lalu terhadap Kartika Seri Dewi Shukarno yang didapati bersalah kerana minum arak di khalayak belum menjadi kenyataan.

Rakyat dari semua gulungan masih hairan, keliru dan berhak bertanya di mana silapnya mengapa hukuman sebat enam kali itu tidak dilaksanakan pada hal yang empunya diri sudah bersedia pada bila-bila masa menerima hukuman itu dengan redha.Semua ini tidak dimaklumkan kepada umum termasuk Kartika sendiri apakah hukuman sebenar yang patut dilaksankan dan bila?


Jika pihak berkuasa berhasrat melaksanakan hukum sebatan atau mahu merengankannya atau membatalkannya, maka umumkanlah secara resmi kepada rakyat supaya hilang semua kekeliruan dan kecelaruan yang sudah setengah tahun lebih menghantui fikiran rakyat? Hukuman sebat untuk kaum wanita dikatakan lebih rengan dan tidak menyakitkan, tetapi mengapakah sukar dilaksanakan?

Tindakan tidak bersungguh-sungguh pihak berkuasa memberi jawaban konkrit dan melaksanakan hukuman yang sudah diputuskan itu boleh menjejas kredibiliti Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan yang sudah membuat keputusan mengikut enakmen yang tersedia.

Ia juga membawa maksud hukuman syariah masih sukar direalisasikan di negeri yang sudah membuat keputusan bersandarkan undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri menerusi pindaan 1987 kepada seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang.

Episod ini menjadi isyarat bahawa Mahkamah Syariah belum dapat membuat keputusan secara independence dan telus serta masih tertakluk kepada keputusan pihak atasan dalam hal-hal tertentu yang sudah menjejas kuasa dan kredibiliti hakim di mahkamah Syariah. Adakah ini akan berterusan dan bagaimana tanggapan rakyat tentang hal itu?

Ini juga bermakna pesalah yang melakukan perbuatan sama seperti Kartika pada ketika ini dan akan datang tidak perlu begitu bimbang kerana hukuman ke atas mereka masih samar dan belum dilaksanakan secara muktamad?

Implikasi lebih besar yang dihadapi kerajaan dari kacamata orang luar dan pakar undang-undang dalam episod ini amat membimbangkan dan menyentuh imej negara. Ia memberi isyarat bahawa hukuman yang sudah dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah boleh ditangguh, dipinda dan mungkin dibatalkan dengan campur tangan pihak tertentu.

Ia juga seolah-olah memberi gambaran bahawa hukuman Syariah yang cuba diperkenalkan kepada masyarakat Islam di negara ini masih sukar dilaksanakan dan perlu melalui jalan penuh berliku sebelum dapat direalisasikan.

Episod ini sepatutnya tidak boleh disamakan dengan perlaksanan hukum hudud yang dikatakan mengenakan hukuman asas Islam sebenar seperti 100 sebat bagi penzina dan berbagai lagi hukum yang lebih membebankan.

Dalam kes Kartika, hukuman sudah dipinda dan disesuaikan oleh Majlis Agama Islam Pahang. Kartika hanya dikenakan sebat tidak melebihi enam kali dan cara perlaksanaannya juga rengan sesuai kepada tubuh wanita dibanding lelaki, tetapi mengapa sukar dijalankan padahal hukuman itu jauh lebih rengan dari perlaksanaan hukum Islam sebenar?

Episid Kartika seolah-olah menggambarkan negara perlu mengkaji semula perlaksanaan hukuman syariah yang nampaknya sukar dilaksankan jika tidak disertai dengan kekuatan azam politik yang mendalam. Undang-undang di atas kertas yang sudah diluluskan tetapi tidak disertai dengan perlaksanaan yang bersungguh-sungguh bakal menjadi bahan ketawa orang luar dan rakyat sendiri. Dalam episod Kartika kerajaan sepatutnya menjalankan hukuman yang sudah diputuskan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan supaya menjadi amaran dan tauladan kepada pihak lain jangan sesuka hati minum arak di khalayak yang boleh mencemarkan imej Islam dan umatnya.

Ini sesuai dengan pengakuan jujur Kartika sendiri yang mahu dirinya disebat tanpa tolak ansur sebagai pelajaran berguna kepada pihak lain supaya menjauhi arak dan mematuhi hukum Islam. Jika episod Kartika ini berterusan dan tidak dimuktamadkan secara adil dan bijaksana, dikhuatiri ia bakal melibatkan hukuman syariah lain yang lebih besar kesannya seperti kes rogol, perceraian, sumbang mahram, penculikan, pembunuhan dan berbagai lagi yang boleh membawa implikasi mendalam kepada sistem kehakiman dan syariah negara.

Jika kerajaan serius dan mahu menunjukan kepada rakyat khususnya umat Islam bahawa ia bersungguh-sungguh mahu melaksanakan hukum syariah - tidak terpengaruh dengan desakan pihak tertentu dan campur tangan pihak atasan dalam merealisasikan keputusannya - ia harus bermula dari episod kecil Kartika yang boleh menjadi batu asas kepada perlaksanaan hukum dan peraturan Islam lain yang lebih besar dan bermakna.

No comments

Powered by Blogger.