Surat daripada Pengerusi BN bawa padah, hikmah

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Janganlah setengah kamu mengumpat yang lain. Sukakah seorang kamu memakan daging saudaranya yang telah mati (bangkai)?" (Q.S. Al-Hujurat: 12)
***

Ini cerita lama untuk dijadikan iktibar
TEPAT pada pagi hari mengundi (8 Mac 2008), saya menerima surat paling istimewa - daripada (PM sementara) Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi. Sepatutnya saya melompat gembira kerana PM kenal saya (nama saya jelas tertera dengan huruf besar) dan sanggup mengutusi surat kepada saya. Siapalah saya untuk menerima surat daripada PM.

Tetapi saya tidak jadi berbuat demikian (melompat gembira) sebab ibu bapa dan adik beradik saya pun menerima surat yang kandungannya sama. Bermakna bukan saya saja dikenali PM, ibu bapa dan adik beradik saya pun PM kenal. Surat itu menjadi lebih tidak bermakna sebab ramai kawan-kawan saya pun menerimanya. Bermakna di kampung, bukan saya saja dikenali PM tetapi hampir semua penduduk.

Berikut adalah surat kepada saya daripada PM (Pengerusi Barisan Nasional).

BARISAN NASIONAL MALAYSIA

25 Februari, 2008

(Nama Penerima dan Alamat Penerima - amat tepat)

Nama Penerima (tepat sekali)

Empat tahun telah berlalu sejak saudara mengamanahkan Barisan Nasional dengan mandat besar untuk mentadbir negara. Dalam tempoh tersebut, kami telah bekerja secara bersungguh menunaikan segala janji dan memastikan bahawa segala keputusan yang diambil adalah adil dan bermanfaat untuk semua.

Pengurusan ekonomi yang baik dan komitmen untuk memastikan bahawa tiada seorang pun yang akan terpinggir, telah meletakkan rumah pada asas yang kukuh. Ekonomi negara berkembang pada kadar 6.3 peratus dalam tahun 2007, pencapaian terbaik semanjak tahun 2004, defisit fiskal negara diturunkan kepada 3.2 peratus daripada KDNK, nilai dagangan antarabangsa melangkau tahap lebih 1 trilion ringgit, kira-kira 1.3 juta peluang pekerjaan diwujudkan, pasaran saham negara beberapa kali mencatat nilai tertinggi dalam sejarah dan lima koridor pembangunan dilancarkan. Kadar kemiskinan berjaya kita turunkan secara ketara, jurang antara bandar dan luar bandar berjaya dirapatkan, di samping dipastikan rakyat dapat menikmati kualiti hidup bermutu terutamanya bagi golongan berpendapatan rendah.

Alhamdulillah, segala sasaran ini telah berjaya kita capai dalam suasana begitu mencabar, berhadapan dengan harga minyak dunia dan harga komoditi yang melambung tinggi.

Benih-benih perubahan juga disemai di pelbagai bidang lain. Misi Nasional telah diperkenalkan untuk memberi fokus kepada usaha mencapai Wawasan 2020 dan untuk kita dapat melangkah seterusnya. Pendidikan terus menjadi keutamaan dan jelas dibuktikan dengan peruntukan paling besar dalam sejarah serta pelancaran dua pelan tindakan bertujuan memperbaiki akses serta meningkatkan standard. Kita juga telah mengambil langkah, memperkukuhkan institusi-institusi negara antaranya perkhidmatan awam, pasukan polis serta syarikat berkaitan kerajaan.

Malaysia terus memainkan peranan aktif di arena antarabangsa, membina jambatan persahabatan di serata dunia. Di peringkat nasional, kita sering diperingatkan tentang peripentingnya usaha gigih, keadilan serta kebijaksanaan dalam mengukuhkan lagi perpaduan nasional dalam sebuah negara muda seperti Malaysia. Kami bertekad untuk memastikan bahawa setiap rakyat ada tempat di bumi Malaysia ini. Tahun lalu, kita sama-sama menyambut ulang tahun kemerdekaan negara ke-50 dalam suasana perpaduan dan kebersatuan yang tinggi, melangkau maju ke hadapan untuk 50 tahun akan datang dan seterusnya.

Adalah ketara, kemajuan telah berjaya dicatatkan dalam pelbagai aspek. Namun, masih ada tugas yang perlu diselesaikan di dalam beberapa perkara. Contohnya, usaha memerangi rasuah dan membanteras jenayah yang telah bermula dan mesti diteruskan. Sesungguhnya Barisan Nasional sedia dan komited untuk meneruskan usaha ini demi mencapai matlamat kita.

Harga minyak yang terus meningkat serta beberapa isu antarabangsa lain mungkin akan menjejaskan kedudukan ekonomi tempatan. Namun, kami bersiap sedia mengambil langkah awal dan tindakan segera bagi terus memelihara kesejahteraan rakyat, walau apa jua cabaran yang mendatang.

Keyakinan ini terbit dari hakikat bahawa Barisan Nasional yang saya pimpin ini telah teruji dan terbukti mentadbir negara. Kami memahami keperluan rakyat dan telah sekian lama menunaikan segala janji. Kami sedia untuk mengemudi negara kea rah tuju seterusnya. Misi dan visi kami jelas untuk membawa Malaysia ke arah masa depan yang lebih gemilang.

Kami memerlukan sokongan saudara pada tanggal 8 Mac ini. Hasrat untuk melahirkan Malaysia yang lebih selamat, aman dan makmur hanya akan tercapai sekiranya kita sama-sama bersatu hati dan berganding bahu, demi generasi hari ini dan generasi akan datang.

(Tanda tangan)

Abdullah Hj Ahmad Badawi

Pengerusi Barisan Nasional

Selepas membaca surat daripada PM ini, hati saya meradang. Soalan pertama, bila pula saya memberi amanah kepada Barisan Nasional pada pilihan raya lalu? Kalau betul saya telah memberi amanah kepada Barisan Nasional, mana pula pihak-pihak ini boleh tahu saya telah berbuat demikian? Tentulah ada yang tak kena dalam bab ini.

Kedua, di sini saya mahu tahu, duit siapa digunakan untuk menampung kos mencetak, membuat dan mengeposkan surat ini? Bukan saya saja dapat surat daripada PM, tetapi saya percaya berjuta-juta pengundi lain juga mendapat surat ini. Pada bahagian atas kanan sampul surat putih surat yang saya terima dinyatakan, Bayaran Pos Jelas (Postage Paid) Pejabat Pos Kuala Lumpur, Malaysia No. WP 0071. Di bahagian atas kiri pula tertulis: If undelivered, please return to: - P.O. Box No. 12176, 50768 Kuala Lumpur, Malaysia.

Ketiga, macam mana pula PM tahu nama penuh dan alamat saya? Saya bukan orang terkenal, cuma seorang penduduk kampung. Kalau PM tak kenal saya, mesti ada orang beritahu nama dan alamat saya pada PM. Siapa agaknya pihak yang tidak amanah ini? Senang-senang saja jual nama saya pada PM.

Walau bagaimanapun saya ucapkan tahniah kepada PM kerana mengutus surat ini. Izinkan saya menyatakan sedikit sebanyak pandangan saya mengenai kandungan surat ini. Mana tahu mungkin PM tergerak hati untuk membacanya dan menimbangkan syor saya untuk bermuhasabah diri. Yalah, saya cuba berbudi bahasa untuk membalas surat PM yang sudi mengutusi saya.

* Wahai PM yang baik hati. Rakyat kebanyakan dan orang kampung seperti saya tidak faham perkataan dan istilah pelik seperti defisit fiskal, KDNK, perdagangan antabangsa, koridor, pasaran saham dan duit trilion ringgit. Susah rakyat nak bayangkan berapa banyak duit trilion ringgit itu sebab Si Mat pekebun getah di kampung saya nak 'cekau' RM10 sehari pun susah, ini nak bayangkan trilion ringgit. Cukup sekadar Si Mat difahamkan harga beras tak naik, gula tak naik, ikan kembung tak naik, tepung tak naik dan cili tak naik.

* Si Musa Nelayan tidak faham Misi Nasional termasuk memantapkan pendidikan. Beliau hanya tahu masa mendaftarkan anaknya Si Lijah ke Tingkatan Satu di sebuah sekolah berasrama penuh di utara tanah air awal tahun ini, dia terpaksa menebalkan muka meminjam duit daripada sanak saudara kerana kos masuk sekolah kira-kira RM500 sedangkan kerajaan dan pemimpin mencanangkan ke seluruh dunia pendidikan di Malaysia FREE.

* Setiap rakyat ada tempat di bumi Malaysia? Eehh macam mana pulak ni. Dulu semasa ulang tahun sambutan ke-50 kemerdekaan negara, rakyat ditunjukkan hanya orang Umno, MCA dan MIC saja yang boleh mengambil bahagian. Mereka saja yang berkorban nyawa dalam kemerdekaan negara. Dalam perarakan ada bendera Umno, MCA dan MIC, tak da pula bendera PAS dan lambang Roket. Ertinya orang ini tiada tempat. Orang TV pun sama, apabila beri komentar termasuk pada pilihan raya baru-baru ini apabila menyebut BN berkata 'Kita' dan ketika menyebut pembangkang menyebut 'Dia orang'. Ingat orang pembangkang itu bukan orang Malaysia ke, mereka datang dari 'Outer Space' ke?

* Janganlah salahkan atau berlindung di sebalik harga minyak dan komoditi dunia yang berterusan naik untuk terus menindas rakyat. Sepatutnya anda yang berjanji menjadi hamba rakyat ketika pilihan raya lalu, terus menjadi hamba rakyat dulu, kini dan...

* Selamat? Aman? Makmur? Kurang selamat dan amanlah sebab duit tabung masjid pun kena kebas. Budak-budak kena culik dan hilang, anak bunuh ibu bapa. Makmur...? Kalau makmur buat apa orang Umno Penang berdemonstrasi sekarang ini? Jangan-jangan mereka cuba lawan dan cabar TPM Najib Tun Razak yang tidak lama dulu berkata demonstrasi bukan cara dan budaya kita. Orang Umno Penang ini amal budaya apa pula?

* BN sudah teruji dan terbukti? Ha, keputusan PRU ke-12 ini adalah ujian terbesar untuk BN. Bersabarlah selepas empat negeri jatuh. Buktikan bahawa BN tahan diuji dan pemerintah Pusat jangan biarkan budak-budak di Penang, Perak dan Selangor berdemonstrasi sebab itu bukanlah budaya kita! Malu nanti apabila orang lain tempelak. Tak percaya tanya Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang sekali pun kalah menunjukkan sikap 'gentleman'. Sebuah akhbar mingguan berbahasa Melayu pada 16 Mac melaporkan berita dengan tajuk 'Demonstrasi bukan cara terbaik: Koh'. Kata Koh, demonstrasi jalanan bukan cara terbaik bagi menyatakan pandangan dalam sesebuah negara pelbagai kaum. Katanya, perkara itu menjadi pendirian PM Abdullah dan kepimpinan tertinggi BN terhadap kumpulan tertentu selama ini. Jadi orang Umno Penang dan di tempat lain, jangan malukan lagi PM dan TPM. Mereka sudah tersangat malu!

http://lanh14.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.