Kesian. PDRM Terperangkap Dalam Percaturan Politik Pemerintah

Dari TV Selangor

Polis terperangkap dalam percaturan Umno-BN dan terpaksa menggunakan pelbagai alasan untuk menghalalkan tindakan mereka menghentikan ceramah Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kerinci, baru-baru ini.

Dikecam dari pelbagai sudut, polis bertungkus-lumus menepis kritikan dengan alasan mantan Timbalan Perdana Menteri itu telah ‘lari tajuk’ dalam ucapannya kepada lebih 2,000 penduduk Kerinci malam itu.

Rakyat bagaimanapun merasakan campurtangan pemerintah dalam rapat umum Pakatan Rakyat ini adalah hipokrasi kerana polis dilihat tidak bermaya menangani tunjuk perasaan ‘pijak kepala lembu’ dan ‘kalimah Allah’.

Ahli Parlimen Batu, Tian Chua berkata alasan’lari tajuk’itu mengundang pelbagai persoalan mengenai peranan dann tanggungjawab polis.

“Itu bukan kerja polis. Samaada kita lari tajuk atau tidak, itu bukan kerja mereka. Apa maksudnya kita lari tajuk ? Apa yang kita boleh cakap atau kita tidak boleh cakap ?,” katanya.

Rapat umum Anwar Ibrahim di Lembah Pantai Ahad lalu berakhir dalam kekecohan apabila pihak berkuasa diketuai OCPD Brickfields ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Talib naik ke pentas dan menghalang acara itu dari berlangsung.

Anwar akur dengan permintaan polis, seraya membacakan doa untuk mengakhiri acara malam itu. Polis bagaimanapun enggan berganjak, menghalang bacaan doa dan merampas mikrofon itu.

Perbuatan ini mendorong pengiring keselamatan mengerumuni mantan Timbalan Perdana Menteri itu melindunginya dari kekasaran polis.

Terkejut dengan keangkuhan itu, 2,000 rakyat yang berhimpun bertakbir dan melaungkan reformasi mendesak pihak berkuasa untuk berundur dan mengecam campurtangan pemerintah.

“Bila polis mencelah menyatakan ceramah itu diluar tajuk. Tajuk apa ? Tujuan bertemu rakyat adalah bermesra dengan rakyat. Berkasih sayang dengan rakyat. Dari segi tugas. dari segi masalah penyelewengan. kalau tidak apa yang mahu kita ceritakan ?,” kata Ahli Parlimen Kota Damansara, Nasir Hasyim.

“Yang penting adalah suasana terkawal. Tidak ganggu ketenteraman awam. Tidak jejaskan keselamatan awam. Prinsip saya yang harus ditegaskan. Saudara Anwar hanya pertahankan diri dia,” kata Naib Presiden PAS, Sallehuddin Ayub.

No comments

Powered by Blogger.