Pakatan anjur dialog antara agama

Pakatan Rakyat akan menganjurkan satu dialog antara agama mengenai isu penggunaan kalimah Allah selewat-lewatnya sebelum sambutan tahun baru Cina.

Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata dialog itu akan diadakan antara lainnya bagi menjelaskan pendirian parti tersebut berhubung isu penggunaan kalimah Allah.

"Kerana kita tahu sensitiviti (isu ini) dan percubaan media Umno untuk memutar belit dan menghasut rakyat untuk mempertikai pendirian yang dibuat oleh kami, terutamanya oleh PAS," katanya selepas mesyuarat pimpinan Pakatan Rakyat di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya petang ini.

"Kita juga menghargai rakan-rakan yang mengambil pendirian tegas dan berani dalam menjelaskan isu ini atas kenyakinan mereka, terutamanya kepada (presiden PAS) Datuk Seri Hadi Awang dan pimpinan PAS.

"Keberanian mereka untuk menghadapi masalah ini membantu meredakan kekeliruan yang ada dan beri keyakinan kepada rakan-rakan kita," tambahnya.

Katanya lagi, dialog itu juga diadakan memandangkan BN masih berdolak-dalik dan tidak memegang pendirian yang konsisten dalam isu berkenaan.

"Lebih-lebih lagi apabila mereka kata ia dibolehkan di empat negeri tetapi tidak boleh diguna di negeri lain," katanya lagi.

No comments

Powered by Blogger.