kickdefella:Bila Artis Menafsir Angka

Selalunya lebih jujur dan peka daripada seorang ekonomis.

Karya seni lahir dari keikhlasan seorang seniman. Tanpa keikhlasan, sebuah karya itu tidak akan ke mana. Begitu kata guru saya di Universiti.

Bazar Tok Guru di bina di atas sebidang tanah seluas 5.9 ekar di Jalan Sultan Ibrahim di Kota Bharu yang turut dirancang untuk dibina Kompleks Madinatul Raudhah.

Seperti yang terkeluar dari mulut Tok Guru Nik Aziz pada 6 Mac 2008, “PMBK tidak berorientasikan keuntungan” sebaliknya bertujuan untuk membantu para peniaga dan penjaja sudah diarah berpindah dari pusat operasi mereka sekarang.

Hari ini pakar ekonomi berkata, Kerajaan Kerajaan tidak rugi,

“Mengeluarkan pendahuluan untuk membeli aset sebanyak 23 juta, bukan bermakna kerugian. Tidak sama sekali.

Perjanjian antara PMBK dengan Sensa Timur telah tertandatangani. Sensa Timur akan membina sebuah Bazar tiga tingkat dengan perbelanjaan syarikat. Tingkat satu dan dua yang dianggarkan bernilai RM 40 juta akan diserahkan kepada PMBK. Pulangan untuk Sensa ialah tanah seluas 6 ekar beserta tingkat bawah Bazar tersebut. Sebahagian tanah pula akan digunakan sebagai jalan untuk laluan baru dan juga kegunaan awam yang lain.

Nilai Bazar tingkat bawah itu ialah RM 23 juta.”

Berdasarkan perkiraan di atas Kerajaan akan memperolehi RM40 juta dari tingkat 1 dan 2 Bazaar itu dan akan memperolehi RM23 juta daripada tingkat bawah yang akan dibeli pada harga pasaran daripada pemaju yang dilantik oleh PMBK sendiri.

Maka Kerajaan akan memperolehi RM63 juta.

Kerajaan Kelantan dikata sebelum ini akan rugi RM50 juta. Ini adalah dengan kerana pembelian balik tingkat bawah dari pemaju dan pemberian tanah bernilai lebih kurang RM25 juta secara percuma selama 99 tahun kepada pemaju tanpa Kerajaan Negeri mendapat apa-apa daripada pembinaan di situ selain mungkin hasil mahsul biasa seperti cukai.

Maka angka RM63 juta dari di tolak angka RM50 juta dapatlah lebih RM13 juta.

RM13 juta di tolak pula RM4,750,000 premium, bererti projek itu membawa keuntungan berjumlah lebih RM8 juta untuk 99 tahun. Atau keuntungan bernilai RM83 ribu setahun atau lebih kurang RM7,000 sebulan atau RM233 sehari. Lebih kurang imbuhan purata seorang artis sederhana di Malaysia.

Semua keuntungan ini dipungut hasil pemberian wang dan tanah benilai lebih kurang RM50 juta itu kepada pemaju.

Karya seni juga lahir daripada jiwa sensitif seorang seniman didalam menafsirkan subjek yang berada dihadapan atau disekelilingnya.

Dari manakah keuntungan ini akan diperolehi? Adakah daripada pemaju yang kaya raya?

Malangnya tidak. Kerajaan Negeri memberi RM50 juta kepada pemaju yang sudah banyak mendapat wang dari Kerajaan Negeri tetapi mengaut keuntungan pula daripada para peniaga yang sudah ditimbuni pelbagai masalah.

Tingkat bawah Bazar Tok Guru akan menempatkan gerai-gerai berukuran lebih kurang 6 kaki kali 7 kaki. Sebanyak 383 buah unit semuanya. Kerajaan Negeri mensasar mendapat RM23 juta darinya. Bererti setiap unit perlu ditolak kepada peniaga dengan harga RM60 ribu setiap satu.

Tingkat satu menempatkan 255 unit gerai dengan keluasan 8 kaki kali 10 kaki setiap satu yang akan dijual dengan harga RM92 ribu seunit.

Tingkat dua pula menempatkan 242 unit dengan keluasan 8 kaki kali 10 kaki setiap satu. Ianya akan dijual kepada peniaga pada harga RM84 ribu setiap unit.

Apakah ini satu pembelaan untuk rakyat atau pembelaan untuk pemaju?

Saya hanya seorang artis.


http://kickdefella.wordpress.com/

No comments

Powered by Blogger.