Kisah MB Bela Ketam dengan MB 'Belanda' Malaysia

Mesyuarat Koridor Utara dihadiri oleh Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan menteri-menteri besar negeri negeri utara seperti Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis. Alkisah bermulalah Najib akan mesyuarat koridor itu. Ditanya Najib kepada setiap MB berkaitan dengan perancangan dan permintaan kepada pusat untuk membangunkan koridor negeri masing-masing.

Lalu si MB Haram Zamri pun mula bersuara. Katanya Perak mahukan kerajaan pusat turunkan projek pembangunan itu dan ini di seluruh negeri Perak. Tersenyum simbul Najib dan Mahyudin. Bukan apa, permintaan Zamri itu tidak kena pada tempatnya. Namun Zamri tidak faham. Ini menyebabkan MB Kedah Dato Azizan Razak terpaksa bersuara. Katanya, mesyuarat hari ini membincangkan tentang koridor utara. Bukan bincang pembangunan satu negeri. Sekadar koridor sahaja. Zamri tidak faham. Azizan menerangkan lagi, "kamu tahu tak koridor? Kalau di rumah kita, ada beranda atau anjung, tu lah koridor. Atau anjung. Bukan nak buat pembangunan satu rumah. Diuanjung saja. Di Perak, anjung utara sahaja. Bukan satu Perak. Tersenyum simpul si MB haram itu. Rupanya tidak pandai memerintah.

Kemudian pergi kepada MB Perlis pula. Mat Isa Sabu pun bersuara. Katanya, Perlis mahu jadi pengeluar ketam hijau. Jadi kita nak buat kolam ternak ketam di Perlis. Sekali lagi PM, TPM dan MB MB lain tersenyum simpul. Kini giliran Kedah pula membentangkan. Ustaz Azizan membentangkan tiga agenda utamanya dalam NCER atau pembangunan koridor utara ini. Pertamanya ingin menjadikan Kedah sebagai Belanda Maaysia. Beliau membentangkan fakta kekurangan makanan dunia, kekurangan bekalan nenas, jagung dan padi serta ikan di rantau ini. Kemudian beliau membentangkan perancangan untuk meluaskan tanaman padi, nenas, jagung, penternakan ikan kolam dan sangkar serta lain-lain projek.

Keduanya, beliau inginkan projek pembangunan rumah rakyat di Kulim, Sungai Petani dan Alor Star untuk keperluan rakyat. Ini kerana rumah yang ada sekarang tidak mencukupi untuk keperluan rakyat Kedah dalam masa 5 ke 10 tahun akan datang. Ketiganya beliau membentangkan hasrat Kedah untuk jadikan Kuala Ketil sebagai bandar pendidikan dengan pembinaan kampus induk Kolej Universiti Insaniah dan lain-lain prasarana pendidikan. Pembentangan beliau ini diberi perhatian serius oleh ahli-ahli mesyuarat dan ketiga-tioga permintaannya diluluskan.

Inilah beza MB Pas/Pakatan Rakyat dengan MB BN. MB BN sekadar minta nak bela ketam sahaj. Sedangkan MB Pas hendak bangunkan negeri dan rakyat. MB Pas/Pakatan memikirkan soal makanan untuk negara dan rakyat, perumahan untuk rakyat dan pendidikan untuk genrasi akan datang.

Abu Redha

No comments

Powered by Blogger.