Tindakan Berpilih SPRM DiKecam

Masyarakat dari segenap lapisan hari ini mengecam tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) yang telah melakukan tangkapan ke atas 34 orang serta serbuan ke atas pejabat Exco kerajaan negeri Selangor, Yaakob Safari hari ini.

"Kenapa beriya-iya benar jadikan kerajaan PR Selangor sebagai sasaran? Ketara benar SPRM melakukan siasatan berpilih," tegas seorang aktivis PR.

"Apa yang mereka lakukan nampak sangat diskriminasi dan tidak professional. Kes Khir Toyo yang SPRM terima berpuluh dan beratus laporan dan aduan, mengapa sampai sekarang tiada pendakwaan?" tambahnya lagi.

SPRM hari ini telah menahan Hussein Ahmad, setiausaha peribadi exco Selangor, Yaakop Sapari atas dakwaan rasuah berhubung lawatannya ke China yang dipercayai dibiayai oleh sebuah syarikat melombong pasir.

Premraj Victor yang mengetuai lima anggota pasukan SPRM berkata mereka menahan Hussein untuk disoal siasat setelah menerima tiga laporan mengenai lawatannya ke Yiwu, China pada bulan November 2009.

Ketiga-tiga laporan yang berbeza itu ialah urusniaga perlombongan yang diluluskan oleh Hussein, lawatannya ke Yiwu, China dan lawatan lain ke Beijing.

“Lawatan Hussein ke Yiwu, China dibayar oleh kerajaan negeri. Saya boleh sahkan kita mempunyai dokumen yang cukup untuk membuktikannya,” kata Yaakop, Ahli Dewan Selangor Kota Anggerik itu.

Yaakop mendakwa SPRM sengaja mengambil tindakan ini bagi memalukan
pejabat pentadbirannya.

Salim Bashir, peguam yang mewakili kerajaan negeri berkata Hussein ditahan di bawah Akta SPRM 2009 dan mempunyai waran tangkap.

Beliau berkata, “Hussein telah dibawa oleh lima pegawai ke ibu pejabat SPRM, Putrajaya jam 11.15 pagi tadi untuk disoal siasat.

Mereka menahan Hussein dan merampas beberapa dokumen berhubung urusniaga perlombongan pasir.

“Mereka dijangka merakamkan kenyataan beliau dan membawanya ke mahkamah di Kajang, esok,” terang beliau.

Kekecohan berlaku jam 3.30 petang tadi dekat lif untuk turun ke lobi bangunan SUK apabila pegawai-pegawai SPRM enggan memberi nama dan nombor pengenalan mereka kepada pegawai bangunan.

Sebelum itu, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memberi amaran kepada SRPM supaya mengikut prosedur temuduga dan menekankan bahawa ianya hendaklah dilakukan pada waktu pejabat.

Beliau berkata kerajaan negeri akan menyediakan khidmat peguam kepada Hussein.

No comments

Powered by Blogger.