Usah Biarkan Husam Kosongkan DUN Salor

Sewaktu awal kemelut politik Kelantan setelah saya ditamatkan kontrak, khabar-khabar angin mula kencang tentang YB. Dato’ Haji Husam Musa akan mengosongkan jawatan exco yang disandangnya. Ia bermula setelah pertemuan Husam dengan Tuan Guru MB yang berakhir dengan kedua-dua mereka menangis dan Husam mengambil cuti beberapa hari.

Antara mesej yang Husam sampaikan kepada saya waktu awal-awal kemelut itu ialah, “langit belum runtuh, kalau runtuh, ambo pun tertimpa sama tak sempat angkat bendera putih.”

Jawapan saya pada Husam, “Dato’ yakin matlamat boleh menghalalkan cara, tetapi bagi saya yang haram tetap haram, kalau nak buat, buatlah tetapi jangan cakap ia tak haram.”

Di situlah tergendalanya persahabatan kami yang dibina untuk dunia dan akhirat sehinggalah ke detik ini. Bertemu kami tidak tidak lagi selain berkali-kali di dalam mimpi saya sahaja.

Beberapa hari yang lalu, saya bertemu seorang exco yang saya sanjung tinggi dan dia berkata pada saya, “Sheih, pergilah jumpa Husam, dia menangis tiap kali orang sebut nama Sheih depan dia…”

“Saya pun menangis sama Dato’….” kata saya.

Benar, sehingga hari ini bila melintas dihadapan restoran Jepun, air mata saya akan menitis dengan sendiri. Saya elakkan ke Surya KLCC dan ke Bangsar. Belum masanya saya menjadi Kassim Selamat dalam Ibu Mertuaku.

Saya masih ingat ketika kami melangkah keluar dari pejabatnya satu petang sebulan selepas saya bekerja dengannya, Husam bertanya tentang keadaan ibu saya setelah saya pulang bekerja di Kelantan, kata saya, “Kalau dia jumpa Dato’, mesti dia peluk cium Dato’ sebagai tanda terima kasih.”

Benar, urusan Husam dan saya bukan sekadar urusan dunia, ia urusan akhirat juga.

Sepanjang tempoh perkhidmatan, saya berjaya lepasi segala cabaran kewangan kerana bekerja dengan Husam bukan untuk dunia tetapi untuk akhirat.

Pada awal-awal dulu, banyak pihak menawarkan saya pelbagai ganjaran termasuk imbuhan RM5,000 sebulan dan saya jawab pada mereka, “Tanya Husam, kalau Husam benarkan saya ambil, baru saya akan ambil.” Mereka tidak pernah lagi kembali kepada saya dengan isu yang sama.

Satu malam saya gempur Husam dirumahnya, “Dato’…” kata saya sambil letakkan sepucuh surat permohonan balak yang seorang anggota parti bawa ke rumah saya dengan alasan minta Husam minitkan dan menjanjikan saya lebih RM100, 000.

“Kalau ini cara Dato’ mahu menguji saya, tak perlu… kalau Dato’ nak berikan saya wang, saya akan akan ambil dari Dato’ sendiri. Saya tidak akan ambil yang bukan hak saya…”


selanjutnya di sini

No comments

Powered by Blogger.