Festival Busana Muslim: Ulama muda pertahan Rosmah, selar pembangkang

KUALA LUMPUR: Pembahas Perlis Fathul Bari Mat Jahya mempertahankan Datin Seri Rosmah Mansor menghadiri majlis Festival Busana Muslim di sini baru-baru ini.

Ulama muda Umno itu, sebaliknya menyelar pihak pembangkang yang mengadakan himpunan bantahan di masjid negeri seluruh Malaysia selepas solat Jumaat lalu.

Ketika membahas usul agama dan pendiidkan, beliau menyifatkan tindakan pembangkang itu tidak sesuai dengan ajaran Islam.

Katanya, Rosmah tidak bersalah kerana beliau hanya penaung yang menghadiri jemputan penganjur majlis tersebut.

"Baru-baru ini kita dikejutkan isu Rosmah menghadiri program Islamic Fesyen (festival busana Muslim). Isu ini dibesarkan oleh sebahagian pihak pembangkang sebelum dikaji punca majlis itu.

"Sepatutnya bantahan itu dituju kepada pihak penganjur, kerana Rosmah penanung semata-mata," katanya dalam perhimpunan agung Umno di PWTC di ibu negara.

Pemuda PAS mengecam sekeras kerasnya tindakan Rosmah yang didapati menghina syariat Islam dan Nabi Muhammad s.a.w. apabila salah satu fesyen mereka melukis nama Nabi dalam keadaan pakaian itu jelas mendedahkan sebahagian besar aurat mereka.

"Kita desak Rosmah bertaubat dan minta maaf kepada umat Islam secara terbuka," kata Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan dipetik sebagai berkata.

Fathul Bari berkata, manusia itu bebas menghukum sedangkan kita dituntut sebelum membuat kenyataan sengaja atau tidak atau atau tidak terpaksa atau tidak’

"Mereka terus menyerang, menghukum, adakah ini sikap orang Islam, yang mengakui mempratikkan hukum Allah?

"Perbuatan ini tersasar, Islam mengajar etika menasihati. Mengapa tidak menarik tangan (Rosmah) sendirian, tanya apa yang berlaku, adakah dia tahu majlis ini.

"Jangan sama sekali dinasihati secara terang-terangan, bukan dengan caci, kutuk dan keji. Islam meletak etika dan adab dalam membetulkan (yang salah).

Dalam perbahasan itu, Fathul Bari turut mencadangkan penubuhan majlis ulama Umno yang bertujuan menyelaraskan fatwa isu agama yang dikeluarkan oleh parti politik lain Katanya, kita tidak mahu masing-masing bercakap, mengulas dan tidak selaras mengeluarkan kenyataan.

"Ada yang kata boleh, ada kata tidak boleh. Majlis ulama Umno dipilih untuk dijadikan pegawai parti setiap bahagian,

‘Setiap tahun 109 ulama berkumpul untuk mengikuti perhimpunan agung Umno," katanya.

1 comment

Mohd Annuar said...

Akm. Bukankah menegakkan makruf dan mencegah kemungkaran itu satu kewajiban bagi setiap umat Islam ? Mengapa bila ada orang yang ingin mencegah kemungkaran, adalah pula org yg ada pengetahuan agama Islam menentangnya ? Tidakkah ini satu kejanggalan di akhir zaman ini. Jelas di dalam majlis itu tidak mencerminkan cara hidup Islam. Malahan semacam mempermainkan agama Islam ? Adakah perkara ini boleh kita diamkan. Ada pula unsur penghinaan kepada Nabi Junjungan kita Muhammad SAW. Adakah kita boleh duduk selesa akan hal ini ? Salahkah kita menyalahkan isteri PM serta PM yang hadir ke majlis tersebut ? Tidakkah mereka terasa Islam dihina di khalayak ramai ? Apakah maksud penaung ? Bukankah penaung itu turut bersubahat dengan majlis kemungkaran tersebut ? Bolehkah kita dok selesa dalam hal ini ? Bukankah ini majlis BIDAAH ? Saya pernah mendengar ceramah orag agama tersebut bercerita fasal bab BIDAAH. hebat huraiannya. Adakah Majlis tersebut tidak BIDAAH ? Kalau ada rasa bersalah, cepatlah bertaubat. Jangan sampai tak sempat bertaubat. Takut nanti sama-sama dengan firaun dan tenteranya dalam neraka....... muhasabahlah dengan hati yang ikhlas kerana Allah SWT...

Powered by Blogger.