Penduduk Kelantan Gemar Pilih Bomoh Untuk Ubati Kanser

KOTA BAHARU, 1 Okt (Bernama) -- Penduduk di negeri ini dikenalpasti lebih cenderung berjumpa pengamal perubatan tradisonal atau bomoh untuk mengubati penyakit kanser berbanding berjumpa dengan doktor di hospital.

Pengarah Perkembangan Perubatan Kementerian Kesihatan, Datuk Dr Azmi Shapie berkata sikap segelintir penduduk yang lebih mempercayai bomoh itu menyebabkan kebanyakan penyakit kanser yang dihadapi menjadi lebih teruk.

"Contohnya penyakit kanser payudara, ramai wanita yang mengalami penyakit itu, ada benjolan sikit dalam satu hingga dua sentimeter, disahkan ada kanser, hospital kata kena buat rawatan...seperti kimoterapi sebagainya tetapi kata mereka nak balik dulu dan berbincang tetapi sebenarnya mereka jumpa bomoh kononnya untuk ambil insiatif hancurkan benjolan tersebut," katanya kepada pemberita selepas Kongres Saintifik Tahunan Persatuan Onkologi Malaysia di sini Jumaat.

Beliau berkata pelbagai cara dibuat pengamal perubatan tradisional untuk mengubati kanser pesakit seperti mengurut untuk menghilangkan benjolan dan sebagainya sedangkan cara berkenaan hanya memudaratkan kerana ia akan membuatkan sel kanser semakin berkembang.

Ada juga yang sanggup memakan pelbagai jenis ubatan tradisional dengan harapan dapat menyembuhkan penyakit kanser yang dihidapi mereka, katanya.

"Semua ini (amalan tradisional) tidak terbukti boleh menyembuhkan sebaliknya memudaratkan...keadaan ini (penyakit kanser) yang semakin berleluasa kini terutama di Kelantan perlulah dibawa berjumpa doktor.

"Tetapi kebanyakannya sehingga paling teruk kudis atau ketumbuhan sudah pecah baru hendak berjumpa doktor di hospital dan ketika ini semuanya sudah terlambat dan rawatan untuk menyelamatkan juga mungkin agak sukar," katanya.

Beliau berkata pentingnya rawatan daripada pakar di hospital ini kerana pakar perubatan hospital ada membuat kajian dan mempunyai fakta dan bukti-bukti untuk rujukan terhadap sesuatu penyakit kanser berbanding rawatan daripada pengamal perubatan tradisonal yang kebanyakannya berlandaskan teori sendiri dan pengalaman pesakit.

Katanya kaedah tradisional juga mengambil masa dan menyebabkan ketumbuhan boleh menjadi semakin membesar dan ketika itu hanya perubatan moden yang boleh diharapkan.

Selain itu Dr Azmi berkata antara faktor lain kebanyakan pesakit kanser enggan menemui doktor di hospital kerana bimbang dan tidak yakin dengan teknologi perubatan yang ada di negara ini sedangkan Malaysia mempunyai kemudahan untuk mengubati penyakit itu di hospital kerajaan dan swasta.

Orang ramai tidak perlu bimbang kerana walaupun hanya dikenakan bayaran semurah RM1 di hospital kerajaan, mereka akan tetap mendapat rawatan berkualiti dan yang penting pesakit perlu ke hospital untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya.

No comments

Powered by Blogger.