Nak jawab sikit komen Awang Selamat

Awang Selamat dalam tulisannya berdukacita kerana orang Melayu lah yang paling ramai tidak mendaftar sebagai pemilih walaupun mereka layak untuk mengundi. Lain-lain bangsa telah dan sedang bergiat mendaftar sebagai pemilih untuk melaksanakan kewajipan mereka terhadap negara.

Awang Selamat juga menzahirkan kebimbangannya jika sikap sambil lewa orang Melayu ini berterusan, ia akan melemahkan kekuatan orang Melayu dalam mempertahankan Perlembagaan Negara yang mempertahankan kedudukan orang Melayu didalam negara ini. Awang Selamat juga mengingatkan orang Melayu supaya tidak menjadi kaum yang bergegar-gegar dalam majlis-majlis politik tetapi tidak melakukan apa yang sepatutnya mereka lakukan terhadap negara. Akhirnya kata Awang Selamat, orang Melayu akan hanya menang sorak tetapi kampung tergadai.

Komen Awang Selamat ini memang betul, tetapi apa yang Awang Selamat tidak bertanya ialah, kenapa orang Melayu menjadi begini sikapnya? Kenapa orang Melayu tidak prihatin terhadap tanggungjawabnya untuk mengundi dan menentukan halatuju perjuangan bangsa Melayu dalam negara ini. Awang Selamat tidak bertanya siapa dan pihak mana yang bertanggungjawab menjadikan ramai dikalangan orang Melayu tidak mengambil tahu bagaimana pentingnya mendaftar diri sebagai pemilih?

Selain dari tidak mendaftar sebagai pemilih, ramai di kalangan anak muda menyertai serta menyokong parti-parti pembangkang yang selama ini dimomokan oleh UMNO sekian lama. Anak-anak muda tidak lagi mahu pemikiran mereka dikuasai oleh pimpinan yang tidak bertanggungjawab terhadap nasib masa depan mereka.

Yang telah keluar dari universiti, misalnya terus terbeban dengan hutang PTPTN yang banyak dan tidak berkesempatan untuk membantu ibu bapa yang dalam kesusahan seperti yang mampu dilakukan oleh graduan-graduan zaman dan masa dahulu. Mereka tahu segala slogan yang cantik yang kononnya memberikan kelegaan kepada rakyat untuk mencari peluang untuk hidup dalam kesenangan tidak kesampaian.

Awang Selamat tidak sedar yang rakyat, terutamanya yang muda-muda ini, tahu yang rakyat dalam negara maju telah memberikan pelajaran kepada rakyatnya secara percuma, terutamanya dalam negara-negara Scandinavia. Di kesebelasan negara tersebut pelajaran adalah percuma sehingga peringkat yang tertinggi. Tetapi kerajaan dan pimpinan kita memilih untuk mengambil contoh negara-negara yang pelajaran dan pendidikan masih dibayar dengan harga yang tinggi.

Desakan dalam jiwa rakyat terutamanya gulungan muda merasa tertipu kerana semua pemimpin BN menganggap negara kita negara yang maju dan kaya raya tetapi mereka masih membayar harga pendidikan yang begitu tinggi.

Anak-anak muda sudah tahu di negara Scandinavia tidak ada 'twin tower' yang tinggi-tinggi tetapi pendapatan per kapita mereka lebih tinggi dari negara-negara G8. Di negara-negara tersebut tidak ada 'tiang bendera' yang tertinggi dalam dunia dan tidak ada'gong' yang terbesar didunia yang pernah diletakkan di Angkasa Puri suatu ketika dahulu, tetapi negara mereka maju dan rakyat mereka hidup dalam keadaan aman dan damai.

Di negara-negara maju seperti di negara kumpulan Scandinavia, pemimpin-pemimpin mereka tidak bersusah payah turun ke bawah untuk bersalaman dengan rakyat, sebaliknya dasar-dasar yang baik dan sempurna pelaksanaannya sampai kepada rakyat. Pemimpin-pemimpin disana tidak dikenali oleh masyarakat antarabangsa kerana mereka menumpukan segala tenaga untuk memperbaiki keadaan hidup rakyat negara mereka. Perdana Menteri mereka seperti PM Switszerland, Norway, Sweden tidak dikenali oleh kita semua. malahan di dalam saluran TV negera-negara tersebut, jarang sekali kita melihat PM mereka pergi kesana kemari untuk melepaskan anak itek dan ayam atau meresmikan tandas awam seperti yang lazim kita lihat di sini.

Disini pemimpin berkempen dengan harga yang tinggi dan dengan urusan menyambut pemimpin dengan kos makanan dan khemah yang sampai memakan belanja jutaan ringgit. Pemimpin kita hanya menumpukan masa dan tenaga untuk mencari jalan bagaimana hendak membeli undi dengan harga murahan sebanyak RM500 untuk mengekalkan kuasa.

Pemimpin kita hanya mengekalkan kuasa melalui pembelian undi dan memomokan pihak yang menentangnya yang mahu menjadi alternatif kepada kepimpinan yang kian hari kian ternoda dengan ketirisan serta rasuah yang begitu tinggi dan besar yang tidak dapat disorok-sorok lagi.

Isu rasuah merupakan isu terbesar kerana rasuah bukan kecil balanya jika ia menimpa negara. Banyak negara-negara didunia ini telah lebur segala tamaddunnya jika rasuah tidak dikawal. Rakyat bukannya tidak memberikan peluang untuk pemimpin menghindarkan rasuah ini tetapi kesabaran rakyat itu diambil oleh pemimpin sebagai kelemahan kepada rakyat dan mereka terus sahaja memanipulasi harta rakyat tanpa segan dan silu.

Banyak lagi perkara yang patut disebut tetapi orang ramai tidak tahan membaca mana-mana ‘article’ yang panjang. Setakat ini dahulu yang dapat saya tulis. Diharap Awang Selamat memahami keadaan sebenar dibawah ini. Kita faham Awang Selamat tentu menyebelahi ‘the buttered side of the bread’, tetapi itu hak Awang Selamat untuk menentukan sikapnya.

Semua mesti faham yang ditadbir oleh pemimpin dan negara ini adalah manusia yang mempunyai perasaan seperti Awang Selamat juga. Perasaan itulah yang telah diguris dan dilapah sejak dua tiga dekad yang lalu. Kita mesti akui, sedangkan anjing kurap pun akan mengotek ekornya kalau dilakukan perkara yang tidak baik kepada mereka, inikan manusia yang mempunyai akal fikiran yang dianugerahi Tuhan Maha Esa.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2012/02/nak-jawab-sikit-komen-awang-selamat.html

No comments

Powered by Blogger.