Dari Iran munculnya Dajjal?

 http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRiroDEy9zvLj_k0GhpIbxZ-QRrpyvMxq_hSrXj7RuCrBoHr_Xb6TNiQzN18A

Dajjal adalah fitnah (dugaan, kesesatan, huru hara, dan kekufuran) yang terbesar yang akan muncul di akhir zaman. Tiada seorang nabi pun yang diutus ke muka bumi kecuali telah mengingatkan manusia akan fitnah Dajjal.

Dari Anas bin Malik berkata, Rasulullah bersabda,

"Tidaklah Allah mengutus seorang nabi pun kecuali pasti para nabi itu telah mengingatkan umatnya akan orang yang buta sebelah lagi pendusta, ingatlah sesungguhnya Dajjal itu buta sebelah dan sesungguhnya Tuhan kamu tidaklah buta sebelah." (HR. Al-Bukhari dan Muslim).

Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin-rahimahullaah-mengatakan, "Fitnah yang paling besar di muka bumi sejak Allah ciptakan Adam adalah fitnah Dajjal. Kerana itu, tidak ada seorang nabi pun sejak Nabi Nuh hingga Muhammad kecuali mereka sudah mengingatkan kaumnya akan bahaya Dajjal, sebagai peringatan darinya. "(Al-Majmu 'Ats-Tsamiin II/175).

Di antara perkara yang diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada umatnya agar terhindar dari fitnah Dajjal yang begitu dahsyat adalah dengan memohon perlindungan kepada Allah ketika solat, pada saat tasyahud akhir, sebelum salam dengan doa:

اللهم إني أعوذ بك من عذاب القبر, ومن عذاب جهنم, ومن فتنة المحيا والممات, ومن شر فتنة المسيح الدجال

"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari seksaan kubur, siksa neraka Jahanam, fitnah kehidupan dan setelah mati, serta dari kejahatan fitnah al-maasih ad-Dajjal." (HR.Muslim).

Dari Mana Dajjal Akan Muncul?

Mari kita semak beberapa hadis berikut:

Dari Fatimah binti Qais-radhiyallahu 'anha-bahawa beliau pernah mendengar Nabi shallallahu bersabda:

] ألا إنه فى بحر الشام أو بحر اليمن لا بل من قبل المشرق ما هو من قبل المشرق ما هو من قبل المشرق ما هو [وأومأ بيده إلى المشرق

"Tidaklah dia (Dajjal) di laut Syam, atau laut Yaman.Tidak! Tetapi dari arah timur. Dia dari arah timur, dia dari arah timur. "Dan beliau berisyarat dengan tangannya ke arah timur." (HR. Muslim no. 2942).

Dari Abu Bakr ash-Shidiq, bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:

الدجال يخرج من أرض بالمشرق يقال لها: خراسان

"Dajjal keluar dari kawasan timur, namanya Khurasan." (HR. Timidzi 2237 dan dishahihkan al-Albani dalam Shahih Jami 'ash-Shaghir).
Jews from Iran celebrate Persian Night in Jerusalem.
Khurasan

Satu kawasan yang luas di sebelah timur Semenanjung Arab. Saat ini, yang termasuk wilayah Khurasan: Nishapur (Iran), Herat (Afghanistan), Merv (Turkmenistan), dan pelbagai negeri di Selatan sungai Jihun (sungai Amu Darya). (Mu'jam al-Buldan, 2:350).

Dari Anas bin Malik, Rasulullah SAW bersabda:

يخرج الدجال من يهودية أصبهان, ومعه سبعون ألفا من اليهود

"Dajjal akan keluar dari daerah Yahudiyah Asbahan. Dia bersama 70 ribu orang Yahudi. "(HR. Ahmad).

Asbahan

Sering juga disebut Asfahan. Termasuk wilayah Iran, 340 km di selatan Tehran. Bukhtanshar menyerang Baitul Maqdis dan menjadikan penduduknya sebagai tawanan, bersama orang Yahudi, kemudian mereka ditempatkan di Asfahan. Akhirnya kawasan tersebut dinamakan kampung Yahudiyah. Ibu kota Asfahan saat ini adalah Yahudiyah (Mu'jam al-Buldan, 1:208).

Fenomena kehadiran Dajjal mulai semarak di kalangan umat manusia setelah dia berada di daerah antara Iraq dan Syam (kawasan 4 negara: Syria, Palestin, Lubnan, dan Jordan).

Dari Nawwas bin Sam'an, bahawa Rasulullah saw bersabda:

"Dajjal keluar di daerah antara Syam dan Iraq. Kemudian dia membuat kerosakan di sebelah kanan dan kirinya. Wahai hamba Allah! Kuatkan iman kalian! "(HR. Muslim 2937 dan Ibn Majah 4075).

Al-Hafidz Ibnu Katsir berkata:

"Pertama mulai munculnya Dajjal di Asbahan, tepatnya di dataran batu-batu, yang dinamakan kampung Yahudiyah. Dajjal dibela oleh 10 ribu orang yahudi dari penduduk Ashbahan. "(An-Nihayah fi al-Fitan wa al-Malahim, Hal. 59).

Asfahan atau Khurasan?

Jika anda perhatikan peta negara Iran, Khurasan dan Asfahan berhimpit di bahagian timur laut wilayah Iran. Kita tidak tahu pasti pada awalnya Dajjal akan muncul di titik yang mana. Yang jelas, di dua daerah, pertama Dajjal muncul dan mendapatkan ramai pengikut. Dan benarlah apa yang disabdakan Nabi Muhammad saw, sebab catatan dari Frances Harrison dari BBC News, yang disiarkan pada September 2006, bahawa di Tehran ada sekitar 25 ribu Yahudi di negeri Iran.

Meskipun berlagak seperti mahu menentang Zionis, tapi Iran adalah tempat yang aman bagi Yahudi. Pemimpin komuniti Yahudi Iran, Mr. Hammami mengaku bahawa Khameini membezakan antara Yahudi dan Zionis dan dia menyokong kami. Bahkan Presiden Iran ketika ini, Ahmadi Nejad dialu-alukan oleh masyarakat Islam adalah keturunan Yahudi.

Dari sinilah anda boleh mendapatkan jawapan, mengapa Dajjal muncul di Iran. Lebih dari itu ada keanehannya kerana Iran melaungkan anti Yahudi, dan pernahkah anda mendengar ada rakyat Palestin yang dibenarkan berpindah ke Iran?

Kembali ke topik keluarnya Dajjal, sebahagian orang berkata Dajjal akan keluar dari Segitiga Bermuda. Yang benar Dajjal keluar bukan di Segitiga Bermuda. Itulah yang kita yakini. Itulah akidah kaum muslimin. Dajjal muncul di Asfahan bahagian dari negeri Iran yang ketika ini menjadi negera Syiah.

Meskipun mengundang kontroversi, filem besar bertema Umar bin Khattab telah ditayangkan di salah sebuah stesen TV kebangsaan. Melalui filem ini, masyarakat sedikit sebanyak dapat mengetahui Umar bin Khatthab dan perjuangan dalam membela Rasulullah SAW dan dinul Islam.

Dah bayar #Zakat anda? Tak tahu macam mana nak bayar? Mudah je. Layari laman ini!
Pemimpin yang dikagumi dan dihormati oleh seluruh kaum muslimin. Pada bahagian akhir episod filem tersebut, muncul adegan pembunuhan Khalifah Umar oleh Abu Lu'luah al-Majusi La'natullah 'alaihi.

Pemuliaan Iran Terhadapnya

Pada setiap tahun, Syiah meraikan terbunuhnya Khalifah Umar bin al-Khattab, dan mereka menganggapnya sebagai hari raya dengan kegembiraan dan kebahagiaan merasuk dalam hati mereka. Hari raya tersebut mereka sebut dengan Idul Ghufran dan itu bertepatan dengan tarikh 9 Rabi'ul Awwal. Mereka mendakwa bahawa Allah mengangkat dari mereka perhitungan amal pada hari itu.

Kita tidak mengenal satu bangsa yang bergembira dengan syahidnya khalifah kedua yang mulia Umar bin al-Khattab kecuali Bangsa Parsi (Iran) dan bangsa Yahudi. Hal ini merupakan salah satu bentuk pembalasan dendam bangsa Parsi yang telah ditakluk oleh Umar.

Disebutkan bahawa Iran mula melakukan kerja memulihara tempat ziarah yang mereka sebut dengan marqad Baba Syuja'uddin (Tempat Peristirahatan)

Ketua Agama pada tahun 2003 M, dan menganggap tempat ziarah tersebut adalah tempat ziarah bersejarah yang wajib dipelihara. Dan menamakan jalan marqad tersebut yang ada di sana dengan nama Jalan al-Fairuziy. Mereka membaca keutamaan-keutamaan orang zindiq tersebut. Mereka menyebutnya dengan Hadharat Baba Syuja'uddin. Mereka juga berkata kepada manusia, Ziarahilah dia, dengan menziarahinya seluruh dosa kamu akan diampunkan.

Di antara doa-doa mereka,

اللهم ارض عن أبي لؤلؤة واحشرني معه

"Ya Allah, redhailah Abu Lu` lu `ah, dan kumpulkanlah aku bersamanya."

Diterjemahkan dari sumber Buletin Dakwah Al-FIKRAH stiba Makassar, Edisi 01

No comments

Powered by Blogger.