Kenaikan elaun hakim taktik Umno peralat institusi Kehakiman – Anwar

(Oleh Norutul Ilham)

KUALA LUMPUR: Kenaikan emolumen hakim melibatkan individu tertentu membuktikan kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) mahu terus memperalat institusi mahkamah untuk kepentingan politik, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim (KEADILAN-Permatang Pauh).

Ketua Pembangkang itu pada sesi Dewan Rakyat mempersoal Pindaan Rang Undang-Undang Saraan Hakim yang memberi kepentingan untuk Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi.

Jika benar kerajaan Umno BN mahu mengenang jasa Zaki, Anwar berkata, institusi kehakiman tidak harus dijadikan alat bagi mempertahankan pimpinan parti pemerintah.

“Tidak perlu guna Parlimen untuk pinda Perlembagaan (bagi memenuhi) hasrat satu orang sahaja,” katanya semasa membahaskan Rang Undang-Undang Saraan Hakim di Dewan Rakyat, petang ini.

Beliau mempertikai badan kehakiman yang semakin terhakis kebebasannya terutama melibatkan individu tertentu sehingga tidak boleh diheret ke muka pengadilan walaupun jelas melakukan kesalahan.

“Badan kehakiman penting bagi mana-mana negara dan menjadi markas akhir untuk seseorang mendapat keampunan keadilan. Kalau badan kehakiman tidak dapat jamin keadilan asas ke mana orang (mahu) pergi?” katanya.

Anwar berkata, kewibawaan institisi kehakiman sudah diragui banyak pihak termasuk bekas Ketua Hakim Negara, Tun Sufian Hashim dan isu itu pernah disentuh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

“Saya menggunakan pandangan Tun Sufian yang menyatakan, kalau beliau dihadapkan ke mahkamah, beliau tidak percaya akan mendapat keadilan,” katanya.

Namun, beliau tidak menentang jika elaun kepada Ketua Hakim Negara boleh mengurangkan kadar rasuah dalam institusi kehakiman, tetapi perkara sebaliknya tidak wajar berlaku.

“Saya tidak menentang kenaikan elaun atau gaji hakim kerana badan kehakiman harus bebas dan berwibawa, tidak harus dibebankan dengan kewangan dan tidak mudah dibeli dan rasuah, tidak mudah diugut kerana amanah itu besar.

“Banyak negara bimbang kerana emolumen dan elaun hakim tidak menarik, justeru pengunduran hakim berwibawa terlalu tinggi (tetapi) saya tidak boleh mengatakan gaji dan emolumen hakim terlalu rendah di negara kita.

“Umumnya dalam lingkungan memuaskan. Umpamanya emolumen tanpa elaun Ketua Hakim Negara RM 25,000, Ketua Hakim Mahkamah Rayuan (RM22,000), dan jika campur dengan elaun yang ada sekarang, lebih tinggi.

“(Yang penting) pertahan kewibawaan badan kehakiman, elak rasuah badan kehakiman, elak pengunduran hakim yang baik dari berpindah ke sektor lain,” katanya.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9_ChJlZvYDgA9tk6nTfwRNUCQc_iBQUfAQ6yfmG23M3zSnbDLe1bxY0PVL_LbSJHP0TJY8BiQqdmVwudzcp1f72aHcABfkExA3Hk7TRu-CE0lTq4LGHLkVguMD-FvNzdWOwUt8-RmxR0/s1600/JALANRAYA.jpg

No comments

Powered by Blogger.