Tukar Tiub Kena Tahan Polis Jugak?

Bersih 2.0: Polis soal siasat lima pemimpin, 18 lagi susul

Oleh Clara Chooi


Polis mengawal pejabat sekretariat Bersih di Petaling Jaya selepas melakukan serbuan pagi tadi. – Foto oleh Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 29 Jun – Polis meneruskan pendekatan mereka dengan menyoal siasat lima lagi aktivis hari ini berhubung Himpunan Bersih 2.0 bulan depan, dan dijangka akan menyasarkan 18 lagi, demikian menurut seorang peguam Majlis Peguam.

Lima yang disoal siasat hari ini ialah anggota jawatankuasa pemandu Maria Chin Abdullah, pengarah Tenaganita Irene Fernandez, aktivis sosial Hishammuddin Rais, ketua biro undang-undang PKR Latheefa Koya dan ketua DAP Selangor DAP Teresa Kok.

Mereka dipanggil hadir di ibu pejabat polis daerah Dang Wangi petang ini.

Peguam Edmund Bon, yang menemui mereka kecuali Kok ketika sesi soal siasat memberitahu pemberita bahawa seramai 40 aktivis termasuk ahli-ahli politik pembangkang dipanggil untuk disoal siasat berhubung Himpunan Bersih 2.0.

Katanya, beliau menerima maklumat bahawa 40 dipanggil ekoran laporan yang dibuat oleh seorang anggota polis yang menghadiri majlis pelancaran Himpunan Bersih 2.0 di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur pada 19 Jun lalu.

“Anggota polis itu ada pada majlis pelancaran dan menurutnya, dia berpandangan bahawa pelancaran dan kenyataan-kenyataan yang dibuat adalah berbaur ugutan kepada keselamatan negara. Itu yang mencetuskan keadaan ini,” katanya lagi.

Difahamkan Irene, Latheefa dan Kok disoal siasat di bawah Akta Polis dan Akta Hasutan manakala Hishammuddin dan Maria Chin disoal siasat di bawah Akta Polis.

Menurut Latheefa, dia tidak dipanggil kerana pembabitannya dalam majlis pelancaran 19 Jun lalu tetapi kerana mengiringi Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenavasan ke balai polis Jalan Travers Khamis lalu untuk membuat laporan polis berhubung ancaman bunuh SMS.

“Ia mengarut. Saya sendiri datang ke sini untuk disoal siat dan sebabnya siasatan kerana saya mengiringi Ambiga ke balai polis Jalan Travers selepas menerima ugutan bunuh.

“Sebenarnya, saya juga salah seorang yang menerima SMS tetapi pub begitu, mereka menyiasat saya di bawah Seksyen 27 (Akta Polis) dan Akta Hasutan... hanya kerana berada di balai polis.. sejauh mana karutnya benda ini,” katanya lagi.

Dia juga berkata polis menggunakan soalan-soalan yang sama kepada mereka termasuk sama ada perhimpunan itu salah, akan menjejaskan bisnes dan ada kaedah lain bagi mendesak pembaharuan sistem pilihan raya.

Kok yang disoal siasat secara berasing daripada empat mereka itu memberitahu, beliau ditanya mengenai pembabitan dalam pelancaran dan satu ceramah yang disampaikan di Telok Datok, kelmarin.

Hishammuddin memberitahu pemberita bahawa apabila ditanya siapa yang menaja Bersih beliau menjawab “mungkin Kopi Jantan.”

Maria Chin, yang juga Pengarah Eksekutif NGO Empower berkata kesemua rakyat Malaysia seharusnya mengecam tindakan polis yang meneruskan pendekatan menahan aktivis Himpunan Bersih 2.0.

Katanya, kerajaan memberi respons kepada perhimpunan secara tidak rasional.

“Pertama, mereka mengisytiharkan kemeja-T haram dan tidak memberikan sebab mengapa kemeja-T tidak sah.

“Saya fikir ini tindakan kasar yang menggambarkan bahawa kerajaan sudah hilang kawalan untuk menentukan apa itu rasional dan apa itu tidak rasional,” katanya lagi.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9_ChJlZvYDgA9tk6nTfwRNUCQc_iBQUfAQ6yfmG23M3zSnbDLe1bxY0PVL_LbSJHP0TJY8BiQqdmVwudzcp1f72aHcABfkExA3Hk7TRu-CE0lTq4LGHLkVguMD-FvNzdWOwUt8-RmxR0/s1600/JALANRAYA.jpg

No comments

Powered by Blogger.