Penyelesaian Isu Bazar Tok Guru : DPPNK Rakam Tahniah Kepada Kerajaan Negeri Kelantan

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) merakamkan tahniah kepada kerajaan negeri Kelantan di atas penyelesaian isu Bazar Tok Guru dengan berlakunya proses pengundian lot-lot perniagaan yang melibatkan peniaga-peniaga Pasar Lama MPKB pada 22 Jun 2011 yang juga merupakan bakal peniaga di Bazar Tok Guru. Isu ini juga dianggap selesai apabila Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB, Abdul Salim Ahmad memohon maaf secara terbuka dengan kerajaan negeri Kelantan di atas segala polemik yang berlaku selama ini.

2. DPPNK juga melihat penyelasaian isu ini sebgai satu penyelesaian yang terbaik di dalam situasi ‘menang-menang’ (win win situation) khususnya apabila kerajaan negeri Kelantan sudi memenuhi sebahagian tuntutan para peniaga Pasar Lama MPKB kerajaan dengan meluluskan cadangan untuk membuang sebanyak 26 gerai dengan nilaian lebih RM2 juta. DPPNK melihat keputusan tersebut sebagai keputusan yang terbaik yang dilaksanakan oleh kerajaan negeri di dalam memenuhi kebajikan bakal peniaga Bazar Tok Guru sekalipun berdepan dengan hambatan kewangan dan undang-undang yang sedia ada.

3. Justeru, dengan permohonan maaf dari Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB itu, DPPNK melihat ia sebagai satu kegagalan UMNO dan Barisan Nasional yang kelihatan bersungguh-sungguh memanipulasi isu ini sehingga sampai kepada peringkat menabur janji yang bukan-bukan. Ini termasuklah siri-siri lawatan hampir setiap hari pemimpin-pemimpin mereka semenjak tercetusnya isu ini. Begitu dengan usaha para ‘blogger upahan’ yang begitu bersungguh-sungguh melakukan pelbagai usaha untuk menjatuhkan imej kerajaan negeri Kelantan di dalam isu ini.

4. Sehubungan dengan itu, DPPNK mencabar UMNO dan Barisan Nasional menunjukkan pula kesungguhan mereka membela peniaga Melayu dengan memastikan para peniaga Arked Uda mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Sekian, terima kasih.

Yang menjalankan tugas,

AHMAD FADHLI BIN SHAARI,

Ketua Penerangan,

Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan

Bertarikh : 23 Jun 2011

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9_ChJlZvYDgA9tk6nTfwRNUCQc_iBQUfAQ6yfmG23M3zSnbDLe1bxY0PVL_LbSJHP0TJY8BiQqdmVwudzcp1f72aHcABfkExA3Hk7TRu-CE0lTq4LGHLkVguMD-FvNzdWOwUt8-RmxR0/s1600/JALANRAYA.jpg

No comments

Powered by Blogger.