Walaupun diancam bunuh, Bersih tetap diteruskan- Ambiga

KUALA LUMPUR: Pengerusi Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini akan tetap diteruskan meskipun beliau dan pimpinan Pakatan Rakyat berdepan ancaman bunuh.

Menurutnya, beliau tidak gentar menghadapi ancaman tersebut namun sedikit kecewa dengan tindakan individu tidak bertanggungjawab yang mengugutnya.

“Saya kecewa seorang rakyat Malaysia yang lain tergamak membuat ugutan begini namun selagi polis menjalankan siasatan, saya tiada berasa takut,” kata Ambiga.

“Tentang himpunan Bersih, tiada perubahan,” kata Ambiga kepada wartawan selepas selesai membuat laporan polis di Balai Polis Travers berhubung ancaman bunuh menerusi SMS yang diterimanya semalam.

Menurut Ambiga, beliau menerima SMS yang mengancam akan membunuhnya kira-kira jam 9.30 malam. Selain beliau, enam lagi individu menerima ugutan sama.

Mereka adalah Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN, Latheefa Koya; Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Khairul Anuar Ahmad Zainuddin; Ahli Jawatankuasa Bersih, Maria Chin Abdullah; pensyarah universiti dan aktivis masyarakat, Wong Chin Huat; dan Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee.

Ahli Majli Pimpinan Pusat KEADILAN, Latheefa Koya yang turut menerima ugutan bunuh berkenaan kira-kira jam 12.30 pagi semalam menyifatkan ia sebagai tindakan terdesak pihak tertentu yang mahu menggagalkan Bersih 2.0.

“Ini tindakan terdesak malah mereka juga menggunakan kata-kata kesat berbaur perkauman dalam ugutan mereka.

“Kami akan tetap turun (ke jalan raya) 9 Julai ini,” kata Latheefa.

Beliau bersama-sama peguam dari pertubuhan Lawyers For Liberty kini giat menjalankan bengkel untuk mendidik peserta-peserta himpunan tersebut.

“Mereka perlu dilengkapkan dengan pengetahuan bagaimana berurusan dengan polis dan juga salah guna kuasa polis pada himpunan 9 Julai ini,” kata Latheefa.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9_ChJlZvYDgA9tk6nTfwRNUCQc_iBQUfAQ6yfmG23M3zSnbDLe1bxY0PVL_LbSJHP0TJY8BiQqdmVwudzcp1f72aHcABfkExA3Hk7TRu-CE0lTq4LGHLkVguMD-FvNzdWOwUt8-RmxR0/s1600/JALANRAYA.jpg

No comments

Powered by Blogger.