Ibadah : Wirid terbaik adalah cara Nabi saw
Sebaik-baik wirid adalah yang warid dari Nabi saw, bersendirian dgn suara rendah dan tidak disunatkan berjamaah.
Wirid yang terbaik adalah yang warid daripada Nabi s.a.w. meninggalkan wirid Nabi dan menggantikannya dengan yang lain adalah amalan yang kurang bijak. Kebaikan dan kelebihan itu berada pada mengikut sunnah nabi s.a.w. Dan tidak disunatkan berjemaah dalam berwirid, bahkan adalah lebih elok wirid bersendirian dengan suara yang perlahan. Apatah lagi jika ada jemaah yang sedang bersembahyang, maka perlu diperlahankan kerana dibimbangi mengganggu mereka. Pernah satu kali Rasulullah s.a.w. beriktikaf di masjid, dan baginda mendengar suara bacaan (Qur'an/zikir) yang nyaring, lalu baginda bersabda: "Kamu semuakan sedang bermunajat dengan Tuhan, maka kerana itu janganlah salah seorang daripada kamu menyakiti oang lain (dengan munajatnya itu), dan janganlah kamu mengangkatkat suara dalam bacaan kamu". Walau bagaimanapun, diharuskan mengangkat suara dengan berwirid, untuk mengajar para makmum dengan wirid. Kerana itulah wirid nabi yang perlu dibaca. Ibnu Abbas menyatakan bahawa mengangkatkan suara dengan berzikir sesudah selesai solat fardhu memang ada pada zaman Nabi s.a.w. Dan aku mengetahui yang mana mereka telahpun selesai bersolat bila aku mendengar (zikir nyaring) tersebut. Hadis-hadis tersebut adalah seperti di bawah:
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخدري قَالَ اعْتَكَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ فَسَمِعَهُمْ يَجْهَرُونَ بِالْقِرَاءَةِ فَكَشَفَ السِّتْرَ وَقَالَ أَلَا إِنَّ كُلَّكُمْ مُنَاجٍ رَبَّهُ فَلَا يُؤْذِيَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضًا وَلَا يَرْفَعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْقِرَاءَةِ أَوْ قَالَ فِي الصَّلَاةِ. رَوَاهُ أَحْمَدُ وَأَبُوْ دَاوُدَ.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمَا, أَنَّ رَفْعَ الصَّوْتِ بِالذِّكْرِ حِينَ يَنْصَرِفُ النَّاسُ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ كَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. وَقَالَ: كُنْتُ أَعْلَمُ إِذَا انْصَرَفُوا بِذَلِكَ إِذَا سَمِعْتُهُ. رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ.
Wirid yang terbaik adalah yang warid daripada Nabi s.a.w. meninggalkan wirid Nabi dan menggantikannya dengan yang lain adalah amalan yang kurang bijak. Kebaikan dan kelebihan itu berada pada mengikut sunnah nabi s.a.w. Dan tidak disunatkan berjemaah dalam berwirid, bahkan adalah lebih elok wirid bersendirian dengan suara yang perlahan. Apatah lagi jika ada jemaah yang sedang bersembahyang, maka perlu diperlahankan kerana dibimbangi mengganggu mereka. Pernah satu kali Rasulullah s.a.w. beriktikaf di masjid, dan baginda mendengar suara bacaan (Qur'an/zikir) yang nyaring, lalu baginda bersabda: "Kamu semuakan sedang bermunajat dengan Tuhan, maka kerana itu janganlah salah seorang daripada kamu menyakiti oang lain (dengan munajatnya itu), dan janganlah kamu mengangkatkat suara dalam bacaan kamu". Walau bagaimanapun, diharuskan mengangkat suara dengan berwirid, untuk mengajar para makmum dengan wirid. Kerana itulah wirid nabi yang perlu dibaca. Ibnu Abbas menyatakan bahawa mengangkatkan suara dengan berzikir sesudah selesai solat fardhu memang ada pada zaman Nabi s.a.w. Dan aku mengetahui yang mana mereka telahpun selesai bersolat bila aku mendengar (zikir nyaring) tersebut. Hadis-hadis tersebut adalah seperti di bawah:
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الخدري قَالَ اعْتَكَفَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَسْجِدِ فَسَمِعَهُمْ يَجْهَرُونَ بِالْقِرَاءَةِ فَكَشَفَ السِّتْرَ وَقَالَ أَلَا إِنَّ كُلَّكُمْ مُنَاجٍ رَبَّهُ فَلَا يُؤْذِيَنَّ بَعْضُكُمْ بَعْضًا وَلَا يَرْفَعْ بَعْضُكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الْقِرَاءَةِ أَوْ قَالَ فِي الصَّلَاةِ. رَوَاهُ أَحْمَدُ وَأَبُوْ دَاوُدَ.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمَا, أَنَّ رَفْعَ الصَّوْتِ بِالذِّكْرِ حِينَ يَنْصَرِفُ النَّاسُ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ كَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. وَقَالَ: كُنْتُ أَعْلَمُ إِذَا انْصَرَفُوا بِذَلِكَ إِذَا سَمِعْتُهُ. رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ.
No comments
Post a Comment