Keistimewaan Ismail sebagai pakar ekonomi

Oleh ROOSFA HASHIM

YB Senator Prof Datuk Dr. Ismail Md. Salleh meninggal dunia semalam. Penulis sempat bercakap di telefon dengan Dr. Wan Ali Wan Mamat bekas Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia yang juga jiran Allahyarham tentang kematian mengejut beliau.

Menurut Wan Ali, arwah menghembuskan nafas terakhirnya di bahu isterinya ketika dalam penerbangan pulang dari China ke Singapura pagi semalam. Beliau meninggal pada usia 62 tahun.

Allahyarham Ismail telah meninggalkan pelbagai rekod yang sungguh cemerlang sepanjang kerjayanya sebagai seorang ahli akademik dan pakar ekonomi.

Jawatan terakhir beliau adalah sebagai Ketua Pegawai Eksekutif di Twintech Holdings dan menjadi Naib Canselor, Twintech International University College dan Pengerusi PPP Resource & Advisory Centre.

Ismail anak kelahiran Pasir Mas, Kelantan graduan sarjana muda sains dalam bidang ekonomi dan sains politik daripada State University of New York pada 1973. Beliau kemudian menerima ijazah sarjana sains (ekonomi) pada 1974 dan Ijazah kedoktoran pada 1977 kedua-duanya daripada University of Illinois.

Kerjayanya sebagai ahli akademik bermula di Jabatan Analisa Ekonomi dan Dasar Awam, Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia pada Jun 1977 sebelum mengetuai jabatan tersebut pada 1981 selama tiga tahun.

Pertama kali penulis bertemu dengannya ketika mengikuti kuliah beliau pada awal tahun 1980-an, memang cukup menarik hati dan memukau. Beliau memperkatakan teori ekonomi dengan realiti negara ketika itu menggunakan paparan overhead projector yang sarat dengan graf dan jadual seolah-olah paksi-paksi dalam graf itu dan baris serta lajur dalam jadual yang diperkatakannya itu dilihatnya sedangkan beliau tidak nampak satu apa pun.

Batang penunjuk yang digunakannya bergerak tepat dari satu titik ke satu titik pada lengkuk dan kelok graf yang dibincangkannya tanpa tersasar sedikit pun. Demikianlah hebatnya Ismail sebagai guru ekonomi sewaktu penulis sempat menghadiri beberapa kuliahnya sekitar suku abad yang lalu.

Pembentangannya, hujahnya, fakta serta data yang disyarahkannya mengalir dengan lancar tanpa cacat dan cela. Sungguhpun beliau tidak dapat melihat mahasiswanya, tidak ada pula yang mencuri-curi keluar ketika beliau memberikan kuliahnya. Beliau seorang guru yang amat dihormati.

Semasa menjadi editor Intisari Dagang, sebuah majalah ekonomi pada penghujung 1980-an, penulis singgah ke pejabatnya dan mengundang beliau menjadi kolumnis untuk majalah tersebut. Tanpa banyak soal, beliau bersetuju dan menjadi antara kolumnis yang menghantar tulisan tepat pada waktunya.

Kami menjadi lebih rapat kerana saya perlu singgah ke pejabatnya setiap kali deadline majalah tersebut tiba. Dalam kolumnya beliau menyentuh pelbagai isu ekonomi yang melanda negara ketika itu.

Prof. Ismail memang terkenal dengan tulisannya yang banyak terbit dalam bentuk buku dan makalah dalam jurnal antarabangsa. Beliau juga kemudian menjadi kolumnis untuk beberapa akhbar dan majalah terkemuka.

Pada 1989 beliau juga dilantik menjadi Timbalan Pengarah Eksekutif Centre of Economic Research and Services. Dengan kepakarannya yang terserlah dalam bidang ekonomi, Ismail kemudian dilantik menyertai ISIS antara 1990-1994 sebagai Penolong Ketua Pengarah dan kemudian sebagai Timbalan Ketua Pengarah.

Ismail bukan sahaja aktif dan dikenal sebagai seorang sarjana dalam bidang ekonomi tetapi mengambil bahagian dalam pelbagai kegiatan serta menduduki pelbagai jawatankuasa di pelbagai peringkat. Antara lain beliau menganggotai Majlis Perundingan Ekonomi Negara (MAPEN) dan kemudiannya Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).

Minat dan kecenderungan Ismail terlalu kuat dalam pendidikan tinggi. Sungguhpun terlibat dengan pelbagai institusi di luar kampus, beliau masih mengikat dirinya dengan pendidikan tinggi khususnya bagi memberi peluang pengajian tinggi di universiti swasta. Beliau menganggotai Majlis Pendidikan Tinggi Negara dan dalam masa yang sama memimpin Persatuan Pendidikan Tinggi Swasta Bumiputera Kebangsaan. Seringkali beliau mengetengahkan pelbagai isu yang berkaitan dengan masa depan universiti dan kolej swasta yang dibangunkan oleh kaum bumiputera.

Kekurangan beliau dari segi penglihatan sebaliknya telah meletakkan Ismail pada kedudukan yang tinggi. Beliau diberi kepercayaan sebagai Presiden Persatuan Orang Buta Malaysia dan kemudian menjadi Pengerusi Hospital Mata Tun Hussein Onn.

Guinness Book of Record mencatatkan beliau sebagai orang cacat penglihatan yang pertama memperoleh ijazah kedoktoran. Dua tahun lalu Ismail dilantik pula sebagai Senator di Dewan Negara bagi mewakili golongan kurang upaya. Selain itu beliau juga menjadi Pengerusi East Asia, International Council for the Education of the People With Visual Impairment (ICEVI).

Sungguhpun berpendidikan tinggi Ismail nampaknya tidak lupa kepada golongan masyarakat yang senasib dengannya. Semasa dilantik menjadi Senator, beliau berkata; "Peluang yang diberikan akan digunakan dengan sebaik-baiknya oleh saya untuk memartabatkan lagi golongan OKU supaya masa depan kami lebih terbela."

Ismail juga menduduki pelbagai kerusi penasihat yang ditubuhkan oleh kerajaan, termasuk NITF - National Implementation Task Force yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri bagi Pelaksanaan Rancangan Malaysia ke-9, kerusi Lembaga Pengarah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Yayasan Tenaga Nasional, Malaysian Business Council serta menjadi Felo Pelawat di ISIS.

Sebagai mengiktiraf kepakaran dan sumbangan besarnya dalam bidang ekonomi, Ismail dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Persuratan oleh Irish International University. Sejak tahun 2000, Prof Dr. Ismail juga menjadi Profesor Ajung di Universiti Utara Malaysia. Pada 1993 beliau menerima anugerah Johan Setia Mahkota (JSM) daripada Yang di-Pertuan Agong dan Pingat Kepujian Tertinggi daripada kerajaan negeri Pulau Pinang. Gelaran Datuk diperolehnya pada 2001 daripada Yang di-Pertuan Agong.

ROOSFA HASHIM ialah Pensyarah di Pusat Pengajian Umum, Universiti Kebangsaan Malaysia

No comments

Powered by Blogger.